Tanulmányok

Tanulmány

Tisztán elektromos meghajtású gépjárművek tűzoltástaktikája
Írta: Jákli Péter - 2019-09-09
A 2019. évi Dr. Balogh Imre emlékpályázaton a bíráló bizottság által, a fődíj és különdíj mellett, kimagaslóan jónak ítélt három pályamű közül Jákli Péter tű. törm. (Pusztaszabolcs): „Tisztán elektromos meghajtású gépjárművek tűzoltás taktikája” címűt közöljük, amely az egyre gyakrabban felmerülő beavatkozási kérdések mellett a biztonsági előírásokra és a fejlesztési lehetőségekre is kitér.

Acélszerkezetek tűzvédő festékeinek ellenőrzése
Írta: Buzás Györgyi - 2019-09-06
Mikor, hogyan és milyen módszerekkel ellenőrizhetők a tűzvédő festékek? Mit ír a szabályozás? Hogyan lehet ezt teljesíteni? Melyek a gyakorlati lehetőségek? Milyen hatással van az öregedés a tűzvédő festékrétegekre? Mikor és hogyan célszerű a tűzvédő festékréteget ellenőrizni? Vegyészmérnök, korrózióvédelmi szakmérnök szerzőnk kicsit más megvilágításba helyezi a témát.

Acélszerkezetek tűzvédelme tűzvédő festékekkel – hibát hibára?
Írta: Buzás Györgyi - 2019-09-04
Mi a feladata a tűzvédő festékeknek? Hogyan képesek ezt teljesíteni? Mit befolyásol a felület előkészítés, a korrózió, a felhordás módja, az időjárás, a páratartalom? Mikor esik le a cinktartalmú alapozóval védett és a horganyzott fémszerkezetről a teljes tűzvédő festékréteg? Mikor tekinthető időjárásállónak egy tűzvédő festékréteg? Vegyészmérnök, korrózióvédelmi szakmérnök szerzőnk kicsit más megvilágításba helyezi a témát.

Talajszint alatti építmények, helyiségek felderítése hőkamera alkalmazásával
Írta: Szikszai Sándor - 2019-07-23
A 2019. évi Dr. Balogh Imre emlékpályázaton a bíráló bizottság által, a fődíj és különdíj mellett, kimagaslóan jónak ítélt három pályamű közül Szikszai Sándor tűzoltó zászlós (Pécs) pályaművét „Talajszint alatti építmények, helyiségek felderítése hőkamera alkalmazásával” címűt közöljük, amely egyre gyakrabban felmerülő beavatkozási kérdésekre keresi a választ.

Lengyel autóbusz balesete 2002-ben
Megemlékezést tartottak a 2002 július 1-én éjszaka a 7-es főút balatonszentgyörgyi körforgalmi csomópontjában történt balesetről. A lengyel zarándokokat szállító busz súlyos balesete, a beavatkozás és az azt követő intézkedések számos tapasztalattal szolgáltak és talán szolgálhatnak még ma is. Az akkori összegzést, eddig még nem publikált képekkel tesszük közzé.

Kötéltechnikai mentés tűzoltóknak – alkalmazási elvek és felszerelések
Írta: Szederkényi Nándor - 2019-03-11
A tűzoltónak minden esetben mások életének mentése az esküben vállalt feladata. Veszélyes körülmények között is. Szerzőnk a mentési koncepció és az oktatási szintek bemutatása után az alkalmazási elvekkel és az elképzelésekhez illeszkedő felszerelésekkel zárja sorozatunkat.

Kötéltechnikai mentés tűzoltóknak – oktatási szintek
Írta: Szederkényi Nándor - 2019-03-01
A tűzoltónak minden esetben mások életének mentése az esküben vállalt feladata. Veszélyes körülmények között is. Milyen oktatási szintekkel valósítható meg a veszélyeztetett tűzoltók és a mentendő személyek védelmét szolgáló eljárások elsajátítása?

Leesés elleni védelem és kötéltechnikai mentési koncepció tűzoltóknak
Írta: Szederkényi Nándor - 2019-02-25
A tűzoltónak mások életének mentése az esküben vállalt feladata. Veszélyes körülmények között is. Szerzőnk szabályozás, a nemzetközi és hazai gyakorlat, specialistákkal és tűzoltókkal történt egyeztetés alapján felvázolt egy módszert a “szükséges és elégséges” elv alkalmazásával. Ez az eszköz-, és eljárás-rendszer, kitér a rendszeresítés, az oktatás, a felülvizsgálat, a gyakoroltatás, az alkalmazás, és a továbbfejlődés kérdésköreire is.

A beépített tűzjelző rendszerek téves jelzéseinek megszüntetése IV. – tűzátjelzés szűrése
Írta: Feri Róbert - 2019-02-11
Az első részben a téves jelzések megszüntetésének módjaival és téves jelzés szűrési eljárások típusaival; másodikban a tűzvédelmi hatóság hatékony beavatkozási fázisait és az egyes szereplők feladatait vizsgáltuk. A harmadikban gyakorlati példákat mutattunk be a téves jelzések megszüntetéséhez. Ebben a cikkben, egy másik lehetséges műszaki megoldást mutatunk be, amit a jelenlegi jogszabályi környezet nem támogat, igaz nem is tilt!

A beépített tűzjelző rendszerek téves jelzéseinek megszűntetése III.
Írta: Feri Róbert - 2018-12-19
Cikkünk első két részében foglalkoztunk a téves jelzések megszüntetésének módjaival, ismertettük a téves jelzésszűrési eljárások típusait. Majd részletesen elemeztük, hogy a tűzvédelmi hatóság mely fázisokban avatkozhat be hatékonyan, alkalmazva a hatályos jogszabályokban rögzítetteket, illetve áttekintettük az egyes szereplők feladatait.

Rögzítőelemek kúpos kiszakadása tűzkárosodott betonban
Írta: Hlavička Viktor, Lublóy Éva - 2018-12-07
Kutatásunk során tűzkárosodott betonba elhelyezett rögzítőelemek teherbírását elemeztük. A vizsgálatainkkal célunk volt a tűzesetekben károsodott vasbeton szerkezeti elemek megerősítési munkálatainak segítése. A laboratóriumi vizsgálatokhoz epoxi ragasztóval rögzített 8 mm átmérőjű menetesszárat alkalmaztunk, 50 mm rögzítési mélységgel. A menetes szárakat hőterhelés után kihűlt próbatestekbe ragasztottuk be. A beton próbatestek hőterhelése három lépcsőben történt (200, 300, 400 ℃), a rögzítési mélységre vonatkozóan.

A beépített tűzjelző rendszerek téves jelzéseinek megszűntetése II.
Írta: Feri Róbert - 2018-11-29
Cikkünk első részében bemutattuk a beépített tűzjelző berendezések téves jelzéseinek megelőzési, megszüntetési lehetőségeit. A téves jelzések problémája régi, a jogszabályi kötelezés és a téves vonulások miatt került jobban a tűzvédelmi hatóság látókörébe. Régebben a téves jelzések megszűntetése döntően a beépített tűzjelző berendezést karbantartókra hárult. A megvalósítás általában anyagi okok miatt ott akadt el.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75