Tanulmányok

Tanulmány

Hibrid rendszerű járművek hajtásmódjának felépítése és veszélyforrásai
Írta: Nagy Zoltán
Az egyre terjedő környezetkímélő hibrid járművek nagyfeszültségű elektromotorjai és akkumulátorai a műszaki mentésnél speciális figyelmet igényelnek. Milyen veszélyek leselkednek a sérültekre és a beavatkozókra?

Hogyan működik a Fővárosi Hírközpont?
Írta: Kun Zoltán
A bevetés-irányítás szakmai hatékonyságának növelésére különböző elképzelések fogalmazódtak meg. Az üzemméret, az egységes kialakítás, valamint a megfelelő technikai háttér biztosítása szempontjából egy már működő rendszer, a Fővárosi hírközpont tanulmányozható.

Gáz van a vízzel - ezernyi termálkútból tör fel metán
Írta: Bajna Balázs
Hazánkban 1348 termálvízkút van nyilvántartva, ezek fele metántartalmú kísérőgázt tartalmaz, amely a termálfürdő légterébe vagy a csőrendszer csatorna alagútjába jutva komoly veszélytényező. Ugyanakkor sok helyen a magas metántartalom potenciális lehetőség az energiatermelésre.


ESRI FlexAPI alapú bevetés irányítási rendszer
Írta: Oláh Attila
A bonyolult helyzetek megkövetelik a modern bevetés irányítást! Ez, pedig ma már szinte elképzelhetetlen az együttműködő szervezetek és azok egységeinek pontos helymeghatározáson alapuló irányítása, valamint a megfelelő téradatbázisok azonnali rendelkezésre állása nélkül.

A tűzoltás alapvető feltételeinek biztosítása mélygarázsokban
Írta: Bérczi László
A zsúfolt nagyvárosokban a parkolás feltételeit csakis a parkolóházak, mélygarázsok tudják biztosítani. Ennek megfelelően egyre több mélygarázs épül, amely a növekvő parkolási igényeket hivatott kielégíteni. Milyen kihívásokat jelent ez a beavatkozó tűzoltóknak?

Biztonságos bejutás a sérült járműbe
Írta: Nagy Zoltán
A balesetben sérült járműből kell kimenteni a beszorult utasokat – rutinfeladatnak tűnik, mégis a járműfejlesztés eredményeként egyre több szempontot kell figyelembe venni a beavatkozás során.


A tűzoltás és műszaki mentés során szervezhető beosztások jelzése speciális láthatósági mellényekkel
Írta: Szemlits Gyula
A tavalyi évben a németországi példákat látva merült fel szerzőnkben a tűzoltás és műszaki mentés során szervezhető beosztásokat ellátó személyek egyértelmű jelölésének a kérdése. A nagyobb káreseteknél a segítségnyújtásra érkező egységek számára jelentős problémát okoz a jelölés hiánya. A közelmúltban készült el a mellény és sisakjelzésekkel foglalkozó teljes anyag. Az erről szóló tanulmányt közöljük.

A könnyűhabbal oltó berendezések fő jellemzői
Írta: Nagy Gyula

Az elmúlt időszakban a műszaki fejlődés eredményeként egyre jobb hatásfokú könnyűhab generátorokat hoznak létre. Ez javította a habbaloltás pozícióit a beépített berendezések között. A könnyűhabbal elárasztó rendszerekkel ugyanis a szűk helyeken történő oltásra is lehetőség van. A könnyűhabot be lehet juttatni olyan szűk elzárt területekre, ahol az oltás a szokásos vízzel oltó berendezésekkel nem hatásos.



Új Nukleárisbaleset-elhárítási Intézkedési Terv (BEIT) Fejér megyében
Írta: Bárdos Zoltán mk. pv. alezredes
Az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási Intézkedési Terv (OBEIT) felülvizsgálatára 2006-2008. között került sor, melyet a KKB által létrehozott Felsőszintű Munkacsoport végzett. A csoport munkájában és az új OBEIT kidolgozásában az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási Rendszerben (ONER) résztvevő szervek és szervezetek, minisztériumok, kutatóintézetek munkatársai vettek részt.

FELKÉSZÜLÉS A KLÍMAVÁLTOZÁSRA - A KATASZTRÓFAVÉDELMI KUTATÁS ÖSSZEGZETT KÖVETKEZTETÉSEI
Írta: Prof. Dr. Bukovics István
A VAHAVA Projekt folytatásaként elvégzett kutatás részben célzott alapkutatás, részben alkalmazott kutatás jellegű volt. Ennek megfelelően a vizsgálatok feltártak olyan új megoldásokat, technológiai megközelítéseket, amelyek elősegítik klímaváltozáshoz való alkalmazkodással, illetve a védekezéssel összefüggő feladatok színvonalasabb megoldását. A kutatási eredmények összefoglalását adjuk közre.

Baleset után, javítás előtt - okok és teendők
Írta: Mélykúti Sándor
A közúti közlekedés résztvevőinek, amikor gépjárműbe ülnek, számolniuk kell azzal, hogy közúti baleset részeseivé válhatnak. Melyek a hazai tűzoltójármű balesetek jellemzői, okai és mi a teendő baleset előtt, után?


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51