Tanulmányok

Tanulmány

Hordágyak a kötéltechnikában
Írta: Szederkényi Nándor
A kötéltechnika egyik speciális területe a hordágyak alkalmazása az életmentésben. Milyen hordágyat mikor és miért használjunk? Melyik, mire alkalmas és mire nem. Milyen legyen egy hordágy? Hasznos, elméletileg megalapozott, gyakorlatias tanácsok a mentést végzőknek. Kulcsszavak: emelhetőség, emelési pontok, gerincstabilizálás, board-, lapát-, sced- hordágy

Fa, vasbeton és acél gerendák vizsgálata tűz hatására
Írta: Szabó Ferenc, dr. Majorosné dr. Lublóy Éva
Három különböző anyagú gerenda teherbírás-számítását végezték el szerzőink 180 percig tartó tűz hatására. A gerendák nyomatéki teherbírását a könnyebb összehasonlíthatóság érdekében közel azonosra vették. Az anyagok nyomatéki teherbírás-számításhoz közvetlenül kapcsolódó tulajdonságainak változását tűz hatására elemzik. Egy óra tűzterhelést feltételezve, lehűlés után megvizsgálják a gerendák szénszálas lamellával való megerősítésének lehetőségét. Mivel a szénszálas lamellák nem elégítik ki a tűzvédelmi követelményeket, kiegészítő tűzvédelemre is javaslatot tesznek.

Akadálymentesítési előírások
Az akadálymentesség az épített környezet alapvető tulajdonsága. A tervezésnél alkalmazandó alapvető jogszabályokat, fogalmakat, az OTÉK és az OTSZ vonatkozó előírásait gyűjtötte össze Dr. Gombik Károly. Tűzvédelmi tervezők, cégek és a hatóságok építészeti tűzvédelemmel, üzemeltetéssel foglalkozó munkatársai számára szerzőnk rendkívül hasznos anyagát adjuk közre.

Meglévő teherhordó betonszerkezetek tervezési hibái
Írta: Lestyán Mária
A tervezésre, mint elvégzendő műszaki feladatra egy létesítmény kivitelezése kapcsán jellemzően új szerkezetek esetén szoktak gondolni! Ez alapvető hiba! Amikor hozzányúlunk egy épülethez, akár átalakítás, felújítás, helyreállítás bővítés vagy netán funkció váltás is legyen az oka, meg kell vizsgálnunk, hogy az átalakítás köre, mértéke, mennyire érinti az adott szerkezeteket, illetve miként tudjuk igazolni szerkezetek előírásoknak való megfelelését – írja szerzőnk.

A multifunkciós heveder alkalmazásának lehetőségei Magyarországon
Írta: Dombrády Gábor
A Force-balta után a tűzoltók „svájci bicskájának” nevezett multifunkciós hevedert hogyan lehet alkalmazni a hazai tűzoltási, műszaki mentési műveletek során? A kérdésre adott gyakorlatias válaszával Dombrády Gábor tű. főhadnagy az idei Dr. Balogh Imre emlékpályázat fődíját vehette át. A fényképekkel gazdagon illusztrált dolgozatot adjuk közre.

Szendvicspanel falak égetése – hogyan viselkednek tűzben?
Írta: Heizler György
Régi tudás: egy kísérlet önmagában nem elég! Ugyanakkor már a 6. kísérletsorozatról számolunk be és ismét egy alapvető újdonságot is sikerült bevonni a vizsgálatba. Közben eredeti szándékunktól sem tettünk le, újabb kőzetgyapotos panelt fogtunk vallatóra. Az égetési kísérlet tapasztalatait foglaljuk össze.

A hazai kutató-mentő szervezetek - Légi járművek alkalmazhatósága kutató-mentő feladatok ellátásában
Írta: Kiss Béla – Muhoray Árpád
A természeti és civilizációs katasztrófák egyik legfontosabb tevékenysége a mentés. Cikkükben a szerzők bemutatják a mentést végző jogelőd szervezeteket, a mai modern kutató-mentő csapatok működését nemzetközi és hazai színtereken, az általuk használt speciális felszereléseket és a légi járművek alkalmazhatóságát a kutató-mentő feladatok ellátása során. A Hadtudomány 2014. évi 1-2. számában megjelent tanulmányt tesszük közzé.

A globális éghajlatváltozás egészségügyi aspektusai - a magyar lakosság sebezhetőségének vizsgálata
Írta: Teknős László
A cikkben a szerző az éghajlat változásának lakosságot érintő hatásaival foglalkozik, kitér a magyar társadalom egészségének jellemzőire, valamint az éghajlatváltozás egészségünkre tett hatásaira. Vizsgálja, hogy az egészségi állapotunk hogyan reagál az egyre erősödő kihívásokra, vázolja azokat a területeket, amelyeket ez a jelenség károsan érinthet. Javaslatot tesz a védekezés lehetőségeire. A Bolyai Szemle 2013. évi (ISSN 1416-1443) 1. számában megjelent tanulmányt tesszük közzé.

A disaster medic a tűzoltók képzési palettáján
Írta: Kirov Attila
A tűzoltók közvetlen kontaktussal járó életmentéssel összefüggő feladatait nem lehet szétválasztani a beavatkozás közben felmerülő elsősegély-nyújtási feladatoktól. A sérültek elsődleges ellátása, stabilizálása és mozgatása tekintetében életmentő lehet az első beavatkozóként helyszínre érkező tűzoltók magabiztos, szakszerű segítségnyújtása a mentőszolgálat kiérkezéséig. Az ehhez kidolgozott képzési modellről számol be szerzőnk.

Szemelvények Simontornyai Önkéntes Tűzoltó Egyesület életéből
Írta: Csöglei István
A Simontornyai Önkéntes Tűzoltó Egyesület története Csöglei István a tűzoltó múlt és ezen belül a Tolna Megyei Tűzoltó Egyesületek történetének jeles kutatója és krónikása. Munkássága és emléke előtt tisztelgünk a Simontornyai Önkéntes Tűzoltó Egyesület alapításának 125. évfordulójára írott dolgozatának közreadásával.

Meglévő teherhordó betonszerkezetek tervezési hibái
Írta: Lestyán Mária
A tervezésre, mint elvégzendő műszaki feladatra egy létesítmény kivitelezése kapcsán jellemzően új szerkezetek esetén szoktak gondolni! Ez alapvető hiba! Amikor hozzányúlunk egy épülethez, akár átalakítás, felújítás, helyreállítás bővítés vagy netán funkció váltás is legyen az oka, meg kell vizsgálnunk, hogy az átalakítás köre, mértéke, mennyire érinti az adott szerkezeteket, illetve miként tudjuk igazolni szerkezetek előírásoknak való megfelelését – írja szerzőnk.

Közúti közlekedés – Autóbusztüzek tapasztalatai
Írta: Nagy Péter
Az autóbuszok tüzei a potenciálisan veszélyeztetettek száma miatt kiemelt figyelmet kapnak. Szerencsére az utasterek kialakítása segíti a jármű gyors kiürítését, ezért a személyi sérülések száma alacsony. Ezzel együtt különös figyelmet érdemel a vizsgálat, amely az elmúlt öt év összes autóbusz tüzére kiterjedt. Kivéve a bűncselekményből eredő, közúti baleset során kialakult, és az egyéb tűzesetekben másodlagos hatások által elszenvedetteket.


  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51