Híreink

Észak-Amerika: az első elektromos tűzoltó autó Los Angelesben

2020. március 03. 08:30

A Los Angeles-i tűzoltóság (LAFD) vásárolja meg az Észak-amerikai kontinensen az első (a világon a harmadik), ún. előszériás elektromos tűzoltó gépjárművet a Rosenbauertől. A CFT (Concept Fire Truck) fantázianevű járműről mi is többször beszámoltunk: 2016-os bemutatása után ez lesz az első valódi, éles, mindennapi körülmények között végzett tesztje az Észak-amerikai kontinensen, amely ráadásul a világ egyik legnagyobb városában zajlik majd 2021-től.


Elektromos tűzoltó autó – már tegnap kellett volna?

A Rosenbauer CFT tűzoltó gépjárművet 2016-ban mutatták be először a nagyközönségnek. A tisztán elektromos működésű jármű akkor még utópiának tűnhetett, amit tovább erősített a futurisztikus felépítménye. A Rosenbauer azonban a fejlesztést komplex jövőkutatásra építette, és trendtérképek mentén határozta meg a fejlesztések irányát. A szempontok között szerepel például a zsúfolt városi környezetben történő emissziócsökkentés fontossága, valamint a bevetések elemzése is, amellyel megállapítható, elegendő-e egy tisztán elektromos hajtáslánc kapacitása a bevetések nagy részére.

 

Kaliforniai álom: négymillió ember, félmillió bevetés

A Los Angelesi Tűzoltó-parancsnokság (LAFD) az első olyan Észak-amerikai tűzoltóság, amely egy előszériás (a 2016-ban bemutatott CFT-re épülő) elektromos tűzoltó gépjárművet vásárol a Rosenbauertől. Az LAFD majdnem négymillió lakos biztonságáért felel, ennek megfelelően az USA egyik legnagyobb tűzoltósága, 3500 alkalmazottal és 1300 járműből álló flottával. Az itteni tűzoltók tavaly körülbelül félmillió sürgősségi hívásra reagáltak, beleértve több, mint 4100 épülettüzet. Azzal, hogy a CFT mellett tették le voksukat, egyértelműen jelezték: a fenntarthatósági és klímavédelmi szempontok a modern technikának hála érvényesíthetők úgy is, hogy nem mennek a hatékonyság rovására. Az amerikai szakembereket a tavaly decemberi első bemutatók során a vezetési tulajdonságokon és a biztonságon túl az ergonómia és a magas funkcionalitás is meggyőzte. Az LAFD parancsnoka, Ralph Terrazas úgy fogalmazott: a felhasználás helyén, Hollywoodban keskeny utak, sűrű forgalom nehezíti a beavatkozást, a CFT fordulóköre pedig rendkívül kicsi, könnyen navigálható.

 

Rosenbauer Concept Fire Truck – amerikai módra

A járműbe két, egyenként 100 kilowattóra kapacitású akkumulátort építettek, ami körülbelül két óra tiszta elektromos üzemet tesz lehetővé, így nagyjából a az összes alkalmazás 90%-át lefedi. A hosszabb bevetésekre a gépjárműben be lehet kapcsolni egy 200 kWh kapacitású pótakkumulátort is. A jármű – melyet természetesen az LAFD használati igényei alapján fogják átalakítani, a rugalmas felépítés korlátozása nélkül – megfelel majd az National Fire Protection Association (Országos Tűzvédelmi Szövetség, NFPA) előírásainak.

A gépjárműnek nem véletlenül Concept Fire Truck a neve: egy megelevenedett tanulmányautóról van szó, amely alapjaiban különbözik a mai járművektől. Multifunkcionális, teljesen hálózatba kötött, és rugalmas belső tere teljes értékű műveleti központként használható. Leengedhető, ami biztosítja az alacsony belépési és munkamagasságot. Az alternatív hajtás pedig csökkenti a zajt és a szennyezőanyag-kibocsátást, ami nem csupán a klímavédelem szempontjából fontos, hanem húsbavágó egy olyan zsúfolt városi övezet esetében, mint amilyen Los Angeles.

Az LAFD büdzséjébe, úgy tűnik, beleilleszthető az 1,2 millió dolláros jármű; az előrejelzések szerint Észak-Amerikában 2025-ben már 400 ilyen jármű lesz használatban. 

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1234 látogató olvasta.


Kapcsolódó információk: