Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Technológia a kaliforniai erdőtűzben2025. február 05. 07:00
Kalifornia: nehéz terep Ha szabadtéri tűzoltásról van szó, Kalifornia kemény diónak számít. A szárazföldi összterület meghaladja a 400 ezer négyzetkilométert, ráadásul rendkívül változatos területről van szó. Itt található meg a hatszáz kilométeren húzódó Sierra Nevada hegylánc, négyezer métert meghaladó csúcsokkal, a valamivel kisebb Klamath-hegység, a száraz Mojave-sivatag, a különleges Colorado-sivatag, vagy az USA mezőgazdasági termelésének jelentős részét adó, termékeny terület, a Central Valley. A növényvilág páratlanul gazdag: az 5500 őshonos faj 40%-a csak itt található meg, mint például a mamutfenyők (a legöregebb ismert példány 3200 évnél is öregebb, magasságuk a 90-100 métert is meghaladhatja).
Érthető, hogy tűzoltási szempontból rendkívül nagy kihívásokkal kell szembenézni, ha vegetációtüzekről van szó. Hatalmas, hol sűrűn, hol ritkábban lakott területek, változatos és néha kifejezetten nehéz terep – a tűzoltási koordináció különleges megközelítést igényel. Főleg igaz ez olyan esetekre, mint a jelenleg is tomboló, eddig több, mint 16 ezer hektárt felemésztő erdőtüzek.
Tűzoltás Kaliforniában: egy rendszer elemei Gyújtóbombázó drónok. Mi is írtunk azokról a sárkánytojásnak becézett „gyújtóbombákról”, amelyeket drónokról dobnak le, és ameylek kálium-permanganát és etilénglikol keverésével alacsony intenzitású tüzet indítanak a megfelelő területeken. Ezt elsősorban az ún. előírt égetés során alkalmazzák az erdészetek (ez bevett gyakorlat az USÁ-ban: ilyenkor meghatározott időjárási körülmények között ellenőrzött, lokalizált, megújító erdőtüzeket gyújtanak). A kaliforniai tűzoltóság azonban ezt a módszert korábban az erdőtüzek megfékezésére, illetve terelésére is használta: drónokkal megfelelő területek kiégetésével határolták be az amúgy kontrollálatlanul terjedő lángokat. Éjszakai repülések. Komoly problémát jelenthet, hogy míg a tüzek éjszaka sem pihennek, a tűzoltó repülőgépek használata korlátozott (egy ilyen repülőgép vízzel való feltöltése még jó látási viszonyok között sem magától értetődő). Kalifornia állam azonban egy 16 Sikorsky S-70 Firehawk helikopterből álló flottát is üzemeltet. Az ikonikus Blackhawkon alapuló gép (amely egyébként 60 másodperc alatt képes megtölteni a 3,7 tonnás víztartályát) fő különlegessége az éjszakai repüléstámogatás és a mostoha körülmények közötti beavatkozás (ez utóbbi főleg azért, mert eredetileg katonai modellről van szó). Az éjszakai precíz munkavégzést jelentősen megkönnyíti a pilóták által viselt éjjellátó szemüveg, és a gépbe épített, a Teledyne FLIR által gyártott megjelenítőrendszer. Szoftveres előrejelzés. Az állam a Wildfire Analyst-ot, egy felhőalapú előfizetéses erdőtűzelőrejelzési szolgáltatást használ a vegetációtüzek feltérképezésére. A fejlett időjárás-előrejelzési adatokkal való integráció akár öt nappal előre is lehetővé teszi az óránkénti kockázati előrejelzések kidolgozását. A szolgáltatás naponta több millió erdőtűzterjedési szimulációt végez el, hogy pontos kockázati mérőszámokat kapjanak, amelyek tükrözik a tüzek terjedési helyét és a tüzek lehetséges hatásait. A terjedési szimulációk alapján a bevetésirányítás sokkal könnyebben tervezheti az erők-eszközök allokálását. Térképezés. Önmagában a meglévő térképek használata még nem vezet az üdvösséghez: a különféle szoftveres megoldások integrációjához precíz domborzati térképek szükségesek, amelyek elkészítése viszont kihívás lehet. A kaliforniai kormányzat több, mint 120 ezer négyzetkilométernyi területet térképeztetett fel LIDAR-technológiával, amely eredményeként pontos, a domborzatot és a vegetációt is jelölő 3D térkép jött létre. (A Light Detection and Ranging vagy LIDAR magyarul lézeralapú távérzékelés, a kibocsátó eszköz és valamely visszaverő felület távolságának meghatározásra szolgáló módszer.) Műholdak. Nem újdonság: az alacsony földkörüli pályán keringő műholdak erdőtűz-megfigyelésre történő felhasználása rendkívül hatékony, éppen ezért a kaliforniai tűzoltóság a Környezetvédelmi Alap (Environmental Defense Fund) nevű nonprofit szervezettel dolgozik egy ilyen rendszer kiépítésén. Értelemszerűen nem ők az egyetlenek: az Európai Uniónak is vannak ilyen kezdeményezései, ezekről például itt és itt írtunk. És nyilván a privát szektor sem maradhat ki, lásd például a Rosenbauer megoldását. Légi megfigyelés, szoftveres előrejelzés (1). A Lockheed Martinnal kötött együttműködés keretében egy komplex rendszer kidolgozása a cél, ahol drónok, mesterséges intelligencia, szoftveres flottakezelés és előrejelzési megoldások integráltan kerülnek bevetésre. Légi megfigyelés, szoftveres előrejelzés (2). Szintén komplex, több szereplő együttműködésével megvalósult rendszer, talán mind közül a legérdekesebb.
A drónok veszélyei A drónok azonban komoly problémákat is jelenthetnek, főleg az illetéktelen légtérhasználat esetén. Ez történt január 15-én is, amikor egy engedély nélkül reptetett drón egy Bombardier 415-ös tűzoltó repülőgépnek csapódott, amitől azt ki kellett vonni az oltásból. (A tengerentúli médiában gyakran Super Scoopernek becézett, vagy a korábbi típusnevén, Canadair CL-415-nek hívott gépről annak idején mi is írtunk, például itt, vagy itt.
Cikkünk fő forrása a kaliforniai beavatkozási tervekkel kapcsolatosan az állami kormányzat tavaly kiadott hivatalos sajtóközleménye.
Ezt a hírt eddig 203 látogató olvasta. |