Híreink

Elektromos gépjármű – bűnbak vagy időzített bomba?

2024. január 09. 14:23

Nagyon sok aggódó, gúnyos vagy éppen kárörvendő hozzászólással lehet találkozni az elektromos gépjárművek tüzei kapcsán – és ebben a médiának is felelőssége van. Vajon az elektromos gépjárművek kapcsán tényleg csak hangulatkeltésről van szó, amikor valaki „időzített bombának” nevezi őket? Jóval veszélyesebbek, mint a hagyományos autók, vagy csak máshol vannak a kockázatok?


Egy, az IEEE Spectrum nevű hírportálon megjelent cikk szerint a média alaptalanul vádolja az elektromos gépjárműveket azzal, hogy sokkal veszélyesebbek, mint robbanómotoros társaik, a számok ugyanis nem támasztják alá ezt a „félelemkeltést”. De tényleg így van, és tényleg csak ennyiről van szó? Járjuk egy kicsit körbe a témát!

 

Az óceánjáró, aminél farkast kiáltott a sajtó

A Fremantle Highway esetével mi is foglalkoztunk tavaly. Röviden összefoglalva: július 25-án egy csaknem kétszáz méter hosszú, több ezer autót – köztük csaknem ötszáz elektromos meghajtásút – szállító hajó kapott lángra holland felségvizeken. Rengeteg tudósítás kész tényként tálalta, hogy elektromos autó okozta a tüzet (mi azért igyekeztünk ennél óvatosabban fogalmazni), amikor a vizsgálatok még meg sem kezdődhettek. A MaritimeExecutive.com azonban még szeptemberben is arról tudósított, hogy a vizsgálatok során nem derült ki a tűz oka egyértelműen, de valószínűsíthető, hogy nem elektromos autó okozta azt. Ez egy eklatáns példája volt az elektromos gépjárművek irányában történő negatív elfogultságnak: még mi is azt prognosztizáltuk az eset kapcsán, hogy a tengeri szállítás során az elektromos gépjárművek problémát fognak jelenteni.

 

Elektromos gépjárművek tüzei

Ha jobban megnézzük, a média (ideértve természetesen minket is) hajlamos az elektromosautó-tüzekről nagyobb súllyal tudósítani, hiszen még mindig egy kevésbé elterjedt technológiáról van szó. (Azt azért tegyük gyorsan hozzá, hogy „új” vagy „fiatal” technológiának hívni nagy mellélövés lenne, hiszen az alapokat már az 1830-as években letették, és 1890-ben megjelent az első „elektromos autónak” nevezhető jármű is.) Magyarországon viszonylag frissnek számít az elektromos autózás, a szakértők egyelőre gyűjtik a tűzeseti adatokat – még csak most kezdtek elterjedni a kifejezetten elektromos autók tüzének hatékony oltására szolgáló eszközök, mint például az E-oltólándzsa –, az olvasók pedig fogékonyak az ezzel kapcsolatos híresetekre.

Az elektromos gépjárműveket érintő tüzek esetén nem is feltétlenül arról van szó, hogy gyakran következnek következnek be – sőt, a többi gépjárművel összehasonlítva kifejezetten ritkán, mint ahogyan azt mi is írtuk. A fő kockázati tényező elsősorban a lítiumion-akkumulátorok hőmegfutása (thermal runaway), pontosabban az ennek során bekövetkező folyamatok:

  • a termelődő hő, amely egy nehezen megfékezhető láncreakciót hoz létre,
  • a termelődő gázok, amelyek között a jelenlévőkre veszélyesek is bőven vannak.

A Svéd Polgári Védelmi Ügynökség (MSB) készített még 2015-ben egy kontrollált kísérletet azzal kapcsolatban, hogy a gépjárművekben használt lítiumion-akkumulátorokból hőmegfutás esetén milyen gázok szabadulnak fel. Svédország élen jár az elektromos autózásban – ott jelenleg az új autók kb. 40%-a hibrid vagy elektromos, így a probléma már korábban is valós volt. 
A publikáció [pdf] jó néhány, a hőmegfutás során keletkező gázt felsorolt, ezek közül több komoly szem-, bőr-, nyálkahártya- és/vagy légúti irritációt okoz, de köztük van például a hidrogén-fluorid, amely belélegezve akár halálos is lehet, bőrrel érintkezve súlyos égési sérüléseket okozhat.

Fontos azonban megjegyezni, hogy ez csupán egy kontrollált, kis léptékű vizsgálat; a kilépő gázok mennyiségét, valamint a tényleges veszély mértékét gyakorlati tesztekben (tehát tényleges gépjárművek akkumulátorának hőmegfutása során) érdemes vizsgálni.

 

Mit hoz a jövő?

Magyarországon jelenleg még mindig gyermekcipőben jár az elektromos autózás, és az ezzel kapcsolatos statisztikakészítés. Nemzetközi viszonylatban vannak már számok, amelyek azt támasztják alá, hogy az elektromos gépjárművek tüzeinek száma nem csak abszolútértéken, hanem százezer eladásra vetítve is jóval ritkábbak; a lefolyásuk ugyanakkor hosszabb, hevesebb, a tüzük pedig nehezebben oltható. Igaz ugyanakkor, hogy a széles körben elérhető, specializált oltóeszközök még csak most kezdenek elterjedni (hazánkban legalábbis), így érdemes lesz megvizsgálni a kérdést 5-10 év távlatából is.

Vissza

Ezt a hírt eddig 524 látogató olvasta.