Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
E-oltólándzsa Balatonföldváron2023. szeptember 14. 07:00 Érdekes, jól használható és nagyon kedvező áron elérhető eszköz mutatkozott be a Hesztia Kft. szakmai napja után ezúttal a Balatonföldváron megrendezett Tűzoltó Szakmai Napon. A MURER-Feuerschutz GmbH által az elektromos gépjárművek tüzeinek oltásához kifejlesztett, a vizet közvetlenül az akku belsejébe juttató oltólándzsa használata rendkívül egyszerűnek bizonyult, és rávilágított: egy jó ötlet néha többet ér, mint a bonyolult technika. A háttér Az e-oltólándzsa ötlete először a MURER Feuerschutz értékesítője, Albrecht Reschke fejéből pattant ki: más gyártók teljesen automatizált megoldásához képest itt az elgondolás az volt, hogy egy teljesen mechanikus, végig a tűzoltó által kezelt eszköz álljon rendelkezésre. Az ötletet aztán a Volkswagen konszern közreműködésével tökéletesítették, és a beavatkozási tapasztalatok birtokában tovább finomították. Habár többször volt már róla szó, érdemes röviden áttekinteni, mi a probléma egy elektromos gépjármű tüzénél. A lítiumion-telepek esetén az ún. hőmegfutás (thermal runaway) jelensége, vagyis a sérült, hibás akkumulátorcellák által elindított, lényegében megállíthatatlan láncreakció jelenti a legnagyobb kihívást tűzoltási szempontból. Egy mechanikus vagy termikus hiba – fizikai sérülés, túltöltés vagy belső rövidzárlat – következtében az akkumulátorcellákban végbemenő kémiai folyamatok során emelkedik a hőmérséklet, ennek eredménye pedig egy öngerjesztő folyamat, amely végén a cellák instabillá válnak, és minden hő- és elektrokémiai energiát rövid időn belül a környezetüknek adnak át, olyan gyorsan terjedő, heves, gyakran robbanásszerű tüzet okozva, amely rendkívül nehezen oltható el. A korai oltási ajánlások ennek megfelelően az elárasztásról szóltak: minél több vizet kellett az oltásra felhasználni (a Tesla Model S 2016–2019 verzió esetén pl. 11 ezer literről szól az ajánlás az EuroNCAP által készített Euro RESCUE alkalmazásban). Ez érthető módon nem ideális megoldás – a magas vízfogyasztás nagyon pazarló, a sok víz sok káros anyagot mos ki a gépjárműből, szűk helyen megvalósítani is nehezebb –, erre reagált a MURER is.
Az E-oltólándzsa felépítése Az E-oltólándzsa elemei rozsdamentes acélból készültek, speciálisan megerősített kialakítással és 1000 V-ig szigetelt kivitelben. Mozgó elemeket nem tartalmaz, külső energiaforrást nem, csupán egy 5 kg-os kalapácsot igényel a bevetése. Az E-oltólándzsa elemei:
A gyártó egy jól málházható és könnyen szállítható alap készletet is összeállított, melynek tömege 19,7 kg. Egy általános méretű fém tárolódobozban (600 x 400 x 220 mm) az E-oltólándzsa alapelemei, valamint az alkalmazáshoz szükséges tartozékok kaptak helyet, így 1-1 darab mini kapocspárkulcs, szintetikus nyomótömlő fluoreszkáló sárga színben (D25, hossza 15 m), C-D áttétkapocs, nyomáscsökkentő közdarab (D25) és a hosszabbító csövek cseréjéhez szükséges 24 x 27-es villáskulcs. Az E-oltólándzsa rendszer moduláris kialakítású, így bármely része külön-külön is megvásárolható, igény szerint különféle kombinációk állíthatóak össze. Az esetlegesen sérült elemek a készenlét helyén cserélhetőek, nem szükséges a teljes készletet ismét megvásárolni.
Az E-oltólándzsa használata Amennyiben egy elektromos, vagy hibrid gépjármű kigyullad, elsőként a „szokásos” járműtüzet kell kontrolálnunk, eloltanunk. Erre nagyon jók a hagyományos módszerek, így például tűzoltókészülékek, oltótakaró, víz és/vagy habsugarak alkalmazása. Ha akkumulátortűzre utaló jelek vannak, az elektromos oltólándzsa kitűnő lehetőséget kínál az akkumulátor belső tűzoltására, de a járműtüzet ebben az esetben is folyamatosan kontroll alatt kell tartanunk. Az erre a célra alkalmazott vízsugarak egyben az oltólándzsával beavatkozók védelmét és biztonságát is szolgálják. Fontos, hogy már a beütés előtt biztosítani kell a folyamatos vízáramot. Így a lándzsahegy által okozott lokális zárlat azonnal oltásra-hűtésre kerül, ezzel védve a beavatkozókat és az eszközöket is. Lehetőség van adalékanyag hozzáadására, ezzel csökkentve a vízfogyasztást és szennyezőanyag-kibocsátást, azonban az E-oltólándzsával adalékolás nélkül is biztosított a hatékony belső tűzoltás. Az akkumulátor-csomag bármely pontján bevethető az eszköz, nem szükséges az energiatároló egység kialakításának részletes ismerete, de elsősorban felülről történő behatolás javasolt. Ha a jármű elhelyezkedése eltér a vízszintestől, vagy az akkumulátor függőleges pozícióban lett beépítve, akkor a lehető legmagasabb – biztonságosan elérhető – ponton célszerű a lándzsát beütni. Ezzel kihasználhatjuk az akkumulátor-egység zárt külső borításának előnyeit: a „merítéses” tűzoltáshoz hasonlóan egy vízzel feltöltött (belső) teret hozunk létre, így a cellák tartósan és közvetlenül víz alá kerülnek. Az előkészítés során a hosszabbító csöveket alkalmazva kell az eszköz hosszát beállítani, igazodva a jármű kialakításához, méreteihez, pozíciójához és a kiválasztott behatolási pont elhelyezkedéséhez. Nem szükséges, sőt nem ajánlott a jármű megbontása, vagy az ajtók kinyitása, hiszen az oltólándzsát az oldalablakokon behelyezve a jármű zárt szerkezetei (pl. oldalajtók) növelik a beavatkozók biztonságát. A lándzsa hegyét közvetlenül az akkumulátor-egység külsejére kell helyezni, miközben a lándzsahegyen folyamatosan áramlik az oltóvíz. A behelyezést végző tűzoltó ezt követően már távolabbról, a távtartó nyéllel tartja az eszközt, miközben társa néhány (általában 4-7) határozott kalapácsütéssel átüti a borítólemezt. Előfordulhat, hogy a lándzsahegy megcsúszik, vagy más okból kell áthelyezni. Vízszintes alkalmazás esetén a két részre szedett E-távtartó nyéllel két tűzoltó tartja meg az E-oltólándzsát a beütéshez.
A készlet bemutatkozása a balatonföldvári Tűzoltó Szakmai Napon
Időtényező Személygépjárműnél, az E-oltólándzsát függőlegesen alkalmazva 40-45 másodperc elég az eszköz beütéséhez, ennyi ideig szükséges a lángoló jármű közelében – természetesen teljes védőfelszerelésben és légzésvédelem alkalmazásával – tartózkodni. Ez nagyon kedvező adat, ha azt is figyelembe vesszük, hogy más eszközök esetén a jármű megemelése, pozíciójának megváltoztatása, a csörlőzés, vagy daruzás előkészítése is szükséges lehet a lángoló jármű közelében, melyek jellemzően időigényesebb műveletek. Néhány másodperccel azután látható az eredmény, hogy a fúvókahegy behatol az akkumulátorba, majd percek alatt végbemegy a teljes tűzoltás. Mindaddig fent kell tartani a vízáramot, amíg az akkumulátortűz eloltása után az akkumulátorelemek megfelelő hűtése is megtörténik. Ez általában 10-12 percet vesz igénybe, az akkumulátor hőmérsékletét hőkamerával kell ellenőrizni. Az oltólándzsa 3 bár üzemi nyomáson működik optimálisan, ekkor percenként körülbelül 40 liter oltóvizet használ fel. Az akkumulátor teljes tűzoltása 4-500 liter vízfelhasználással jár, a vizsgálatok szerint az E-oltólándzsa használatával keletkező oltóvíz nem szennyezettebb, mint a hagyományos gépjárműtüzek oltása során keletkező. A tűzoltást követően az eloltott járművet nagy figyelemmel kell kezelni, hiszen a mozgatás, elszállítás, sőt a szétszerelés folyamán is bekövetkezhet zárlat és nem kívánt reakció az akkumulátorban.
Az eszköz akár a „hagyományos” tűzoltás során is bevethető, hiszen különféle térhatároló szerkezeteken, így konténerek falán, vékonyabb falazaton, szendvicspanelen, motorház borításon, stb. átütve is alkalmazható.
Írásunkhoz dr. Pimper László, a Hesztia Kft. műszaki vezetőjének leírását használtuk fel. Az E-oltólándzsa kizárólagos hazai forgalmazója a Hesztia Kft. Ezt a hírt eddig 997 látogató olvasta. |