Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
ADR jogszabályok változása és méltányos bírságolási gyakorlat2009. szeptember 14. Mint korábban közreadtuk miniszterelnök Úr levelében kérte, hogy a hatóságok a mérlegelési jogkörükben az első alkalommal előforduló, kisebb súlyú szabályszegések jogkövetkezményeként lehetőleg ne szabjanak ki bírságot. Az OKF összeállította azon mulasztások körét, amelyeknél „első alkalommal előforduló szabályszegés” esetén szankcióként bírság kiszabása helyett, írásbeli figyelemfelhívás (szignalizáció) alkalmazandó. A bírság helyett a cél a jogsértővel együttműködve a jogellenes helyzet megszüntetése, a szükséges tájékoztatás megadásával úgy, hogy a szabályszegést követően, egy előre meghatározott türelmi idő után a hatóság a szabályok betartását ismételten ellenőrizze. A feladat nem is olyan egyszerű mert, az „első alkalommal előforduló szabályszegéssel” kapcsolatban a veszélyes áru szállításra vonatkozó jogsértések többségében – az EU szinten a közlekedés biztonsága érdekében előírt ellenőrzési és egységes szankcionálási gyakorlat miatt - fogalmilag kizárt az első elkövetés szankció nélkülisége. A szakemberek által elkészített táblázatban a mulasztások a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII.29.) Korm. rendelet (továbbiakban: Rendelet) 5. számú mellékletében felsoroltakhoz igazodnak. Az első alkalommal előforduló szabályszegéseknek a katasztrófavédelmi szervezeteknél való nyomon követését az ADR adatbázis megfelelő kialakítása fogja biztosítani, amelyet a hatóságok számára elérhetővé tesznek. Mikor lehet eltekinteni a szabálysértéstől? Az ellenőrzést végzők részére közreadott táblázatos segédlet 31 olyan tényállást sorol fel, amelyeknél bizonyos feltételek fennállása esetén lehet szignalizációt alkalmazni. Pl.:
Mikor nem lehet eltekinteni a szabálysértéstől?
Első alkalommal előforduló szabályszegés alatt az értendő, amikor az adott ügyfél (vállalkozás) – a rendelkezésre álló adatok alapján – a Kkt. 20.§ (1) bekezdés e) pontja szerinti szabályszegések egyikét sem követte még el. Közben információink szerint a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál készül egy Komplex Ellenőrzési és Bírságolási Útmutató.
Ezt a hírt eddig 1969 látogató olvasta. Kapcsolódó információk: |