Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Az elektronikusan vezetett naplók terjedésének hatása a tűzvédelemre2024. március 28. 07:00 A 2020 óta hatályban lévő, elektronikusan vezetett naplóra vonatkozó OTSz és TvMI folyamatosan nagyobb teret nyer a gyakorlatban is. Ennek egyre inkább érezhető hatása van a tűzvédelmi eszközök karbantartásának, ellenőrzésének dokumentálásban, így összességében a tűzvédelemben is.
Az elektronikus naplók új korszaka a tűzvédelemben Az elektronikus naplók megjelenése új korszakot nyitott a tűzvédelemben, átalakítva a nyilvántartási folyamatokat és növelve azok hatékonyságát. Ezek a digitális rendszerek lehetővé teszik az adatok azonnali elérését, szükség esetén frissítését, így jelentősen javítva a tűzvédelmi intézkedések sebességét is.
A hagyományos és elektronikus tűzvédelmi nyilvántartások összehasonlítása A papíralapú nyilvántartások hátrányai (pontatlanság, dokumentációk elveszítése, sok manuális munka, stb.) megnehezítik az adatok naprakész és pontos kezelését. Ezzel szemben az elektronikus nyilvántartások lehetővé teszik a gyors hozzáférést, adatfrissítést és megosztást, valamint csökkentik a hibák kockázatát az automatizált rendszereknek köszönhetően. Az elektronikus rendszerek átláthatósága és könnyű hozzáférhetősége jelentősen egyszerűsíti a tűzvédelmi felülvizsgálatokat és auditokat is, növelve ezzel a tűzvédelmi protokollok hatékonyságát és megbízhatóságát. Az átállás az elektronikus nyilvántartásokra nem csak időt és erőforrásokat takarít meg, hanem a tűzvédelmi gyakorlatokat is modernizálja. Mindezt úgy, hogy közel sem űrtechnológiáról van szó. Minden, korábban tűzvédelemmel foglalkozó személy vagy szakember ugyanúgy képes használni az elektronikus naplókat, mint korábban a papír alapút. Ez óriási előny, hiszen minél nagyobb a régi és az új rendszerek közötti távolság, annál nagyobb a modern megoldás elleni tiltakozás, mely ismert és tulajdonképpen elfogadott jelenség. – A fejlesztések során minden tekintetben a karbantartók és üzemeltetők igényeit vettük figyelembe, hogy számukra jól használható megoldás szülessen – mondta el Fekete Attila, a fiREG.hu Kft. fejlesztési vezetője. – Azon dolgoztunk az elmúlt hét évben, hogy azok a folyamatok és működési elvek, amelyek jól beváltak az elmúlt évtizedekben, ne változzanak meg jelentősen, sőt, amennyiben van rá mód, meg se változzanak. Csupán ami eddig papíron volt, az legyen okoseszközön, mely a mindennapi életünkben, az életünk más területein már szinte száz százalékban elvárt. Miért is kellene a tűzvédelmi szakembereknek, üzemeltetőknek „papíroznia”? – tette fel a kérdést Horváth Gábor, a fiREG.hu Kft. szakmai vezetője.
Aggályok, nehézségek és megoldások Az elektronikus naplók bevezetése a tűzvédelemben számos kihívást jelentett, de ezekre a kihívásokra innovatív megoldások születtek.
A folyamatos támogatás és a felhasználóbarát felületek segítik, hogy a tűzvédelmi szakemberek gyorsan és hatékonyan alkalmazkodjanak az új rendszerhez, ezzel elősegítve az elektronikus naplózás sikeres integrációját a mindennapi tűzvédelembe.
A fiREG 2024 éves célkitűzése, hogy a technológia további terjedésével és oktatásai révén haladjon a de facto szabvánnyá válás útján, mely újabb előnyöket hordoz mind üzemeltető, mind karbantartói oldalon. Az előnyöknek pedig csupán egy része, hogy nagyobb fokú tűzbiztonságra számíthatunk úgy, hogy a korábbinál sokkal kevesebb manuális előkészítő és lezáró munkát kell végeznie a jogosult személyeknek. Ezt a hírt eddig 441 látogató olvasta. Kapcsolódó információk: |