Termékek

Tűzoltás

A Heros „Aquadux-X” középkategóriájú gépjárműfecskendő

 A közép kategóriájú „AQUADUX-X” gépjárműfecskendő kiemelt szerepet tölt be a HEROS gyártástörténetében, mivel egy olyan eszközről van szó, amely a tűzoltóságok általános beavatkozó járműve. 2011. nyarán megalakulásának 10. évfordulóján hivatásos tűzoltóságok számára gyártott 6 db „AQUADUX-X” fecskendőt adott át.

 A BM HEROS Zrt. mint hazai tűzoltógépjármű gyártó ismert a magyarországi tűzoltók körében, azonban az alaptechnikának számító gépjárműfecskendőkre megrendelést idáig a - egy-két egydarabos esettől eltekintve – a hivatásos tűzoltóságok számára nem sikerült elnyernie. Fecskendőt főként a létesítményi tűzoltóságok számára gyártott a társaság, bár a vízszállítók valamint a műszaki mentőszerek gyártása során kifejlesztett műszaki megoldások kellő hátteret biztosítottak a fecskendők gyártásához is. 2011. nyara azonban elhozta a HEROS életében azt, hogy a megalakulásának 10. évfordulóján hivatásos tűzoltóságok számára gyártott 6 db „AQUADUX-X” fecskendőt adhatott át.

A közép kategóriájú gépjárműfecskendő kiemelt szerepet tölt be a HEROS gyártástörténetében, mivel egy olyan eszközről van szó, amely a tűzoltóságok általános beavatkozó járműve mind tűzoltási, mind a műszaki mentési szempontból. Éppen ennek okán a legújabb „X” széria készítése során nagy hangsúlyt fektettek a tervezésben és a kivitelezésben résztvevők a tűzoltók észrevételeire és visszajelzéseire. Ezen túl a korábbi tapasztalatok feldolgozásra kerültek és szinte kivétel nélkül összpontosulnak ebben a gépjárműben, legalábbis olyan mértékig ahogyan azt a közbeszerzési eljárás által előírt paraméterek keretei biztosítani tudták.
Az évekkel korábban kifejlesztett, tökéletesített és már jól bevált „CORAL” technológiával épülő felépítmény megmaradt, így továbbra is alumínium, műanyag és rozsdamentes anyagok felhasználásával csavarozással és ragasztással készültek a felépítmények.
 
A legmeghatározóbb változás a múltbéli felépítményekhez illetve fecskendőkhöz képest az ívelt oldalfal kialakítás valamint a tartály, - mely alapjaiban változtatja meg jármű külső megjelenését valamint a súlyelosztását. A víztartály (de a habképző anyag tartály is) polipropilén-kopolimer műanyagból, hegesztéssel készül, 2000 literes kivitelben.

 
A felépítmény tervezése során kiemelt szempontként szerepelt, hogy a jármű súlypontja alacsonyabbra tevődjék, valamint a tengelyterhelések a lehető legjobban optimalizálva legyenek. E kettős követelmény megvalósítását a tartály magasságának kb. 400 mm-el történő csökkentése tette lehetővé. Sajnos ennek ára volt! Mivel a tartály így az első tengely irányába „megnyúlt” ezért az előtte kialakított átmenő málhatér térfogata csökkent. Az áldozatot úgy tűnik megérte meghozni, mivel a stabilitásra és menettulajdonságokra vonatkozó pozitív üzemeltetői visszajelzések ezt igazolják.
 
A felépítményen a málházás területén is sikerült eredményeket elérni a korábbi évekhez mérten. Jobban átgondolt, a végső felhasználókkal – a tűzoltókkal – még inkább együttműködve olyan „felhasználó barát” elrendezést sikerült megalkotni, mely a legtöbb igényt kielégíti a hazai viszonylatban. A tartály előtt és a fülke között kialakított nagyméretű kihúzható fal mindkét oldalról málházhatóvá vált. Helyet kapott rajta a műszaki mentő felszerelések mellett 4db tartalék légző palack, és egy fertőtlenítő kézmosó is. A további kényelmet szolgálja a csappal felszerelt storcz kupak, melynek köszönhetően problémamentesen, kezet tudnak mosni a tűzoltók. Ugyancsak HEROS fejlesztés az univerzális kihúzható-lenyíló légzőkészülék tartó, melyből baloldalra egy került, megkönnyítve a gépjárművezetői készülék gyors felvételét.
 
A gépjárműfecskendő 1+5 fő tűzoltó és egyéni védőeszközeit, védőruházatát és felszereléseit szállítja. A szállított legénység elhelyezését szolgáló kabin kialakítása terén is történtek fejlesztések. Talán az egyik legszembetűnőbb változás az autón a fülke meghosszabbítása. Ennek köszönhetően a legénységi tér jóval tágasabb, kényelmesebb lett. A kialakított plusz térben helyet kapott 4 db HEROS fejlesztésű légzőkészülék tartó.
 
Az általános tűzoltói stratégiát figyelembe véve az autó oldalanként egy-egy elektromos visszacsévélésű HEROS gyorsbeavatkozót kapott, RBI NE-PI-RO ERGO sugárcsővel, a tetőn pedig VOLKAN gyártmányú hab-vízágyú nyert elhelyezést.
A korábban gyártott járművekhez mérten változáson esett át az autó küllemét tekintve is. Szembetűnő az egész felépítmény oldalfalán megfigyelhető íves kialakítás, mely a hátfalak vonalát követve a redőnyökön is megjelenik. Ez a kontúrvonal, a több funkciót magában foglaló galériában is megfigyelhető, mely galériaelemek egyben az oldalsó térvilágító reflektorokat is tartalmazzák. Az említett kialakításoknak nem csupán a jármű esztétikus megjelenésében van szerepe, hanem a HEROS „X” széria egységes formavilágához is illeszkedik, valamint áttételesen statikailag, dinamikailag is szerepet játszik ezekben a modellekben. 
 
Az egyedi tervezésű hátfalak üvegszálas polimerből készültek, magukba foglalva a nagyméretű integrált világító testeket és a felhajtható létrát. További előnye a hátfalnak, hogy kisebb sérüléseknél elnyeli az energiát, közepesnél törik, ezzel is védi a felépítmény fémszerkezetét. A fülke tetejére Federal Signal mini fényhíd került.
 
A felsorolt változtatások következményeként jelentős alkalmazási és designváltozás figyelhető meg a tűzoltóautón, ami felhasználóbarát belső tartalom mellett, egyszerű, letisztult mégis praktikus formavilágot eredményez, mely méltó a jubileumi „X” szériás fecskendőhöz.
 
A tűzoltás technikai rendszer központját a már sokat bizonyított Rosenbauer NH-30 2400 liter/perc normál és 200 liter/perc nagynyomású víz szállítására alkalmas szivattyú képezi, amely a következő nyomóoldali csatlakozással rendelkezik:
 
·        2 db nagynyomású gyorsbeavatkozó csatlakozás
·        4 db „B” méretű nyomócsonk (oldalanként 2-2 db levezetve)
·        üzem közbeni tartálytöltő csatlakozás
 
További eszközök:
·        hab-vízágyú VOLKAN WG2400
·        Rosenbauer FIX-MIX habbekeverő
 
A jármű oldalanként 1-1 db 60 m hosszú 25 mm átmérőjű nagynyomású HEROS gyártmányú gyorsbeavatkozóval, rajta RBI NE-PI-RO ERGO nagynyomású – elejtés esetén automatikusan elzáródó pisztoly sugárcsővel, elektromos visszacsévéléssel rendelkezik.
Az „X” szériás fecskendőnkön is a HEROS „CERBERUS” rendszere végzi a tűzoltás technika vezérlését és felügyeletét, igaz a korábbi évek rendszeréhez képest tovább fejlesztett formában, melynek eredményeként „felhasználó barátabb” felületet sikerült alkotni, mint az előző járművekben.
 
A vezérlés módot ad:
 
1.     A jármű berendezéseinek felügyeletére, azok vezérlésére.
2.     „Hibás kezelés” figyelmeztetéssel: a kezelő tájékoztatást kap arról, ha hibásan próbál végrehajtani egy műveletet, vagy jelez, ha egy előfeltételként működő tevékenységet elmulaszt.
3.     Diagnosztikai funkcióra: mely gondoskodik a vezérlés üzemképességének ellenőrzéséről, illetve a kezelő tájékoztatásáról
4.     Adatgyűjtésre (hibanaplóval): az üzemelés során fellépő meghibásodásra vonatkozó adatok egy későbbi szerviz alkalmával elérhetőek.
5.     Automatizált funkcióra: mely lehetővé tesz olyan funkciókat, melyek alap esetben több művelet végrehajtásával járnának, így egy művelettel elvégezhetőek.
 
A járművön a korábban bevált módszert megtartva két képernyő került elhelyezésre, egy a szivattyú térben, egy a vezető fülkében, de a visszajelzéseket figyelembe véve változott a kijelzők mérete. A hátsó kezelő felület megnőtt, (10”-os kijelző), ebből adódóan az érintő gombok felülete is megnőtt, jobban kezelhetővé vált, a fülke pedig 7”-os kijelzőt kapott.
 
Kezelhetősége jelentős változáson esett át: elöl leegyszerűsödött a beavatkozás, mindössze egy felületen vezérelhetőek a megkülönböztető jelzések, a málhatér világítás, a terelőfény, valamint ki-be kapcsolható a szivattyú.
 
A szivattyú térben elhelyezett kijelzőn mindössze 2 menüből a teljes tűzoltás technikai rendszer vezérlése elérhető (teljes víz és hab rendszer), valamint a szivattyú és a vele kapcsolatos funkciók, például: légtelenítés, nyomástartás, szárazvákuum próba, nyomástartás.
 
Természetesen az „AQUADUX-X” a CERBERUS elektronikus vezérlés mellett, teljes értékű kézi működtetésre is képes, a megszokott kezelőkarokkal felszerelt kézipanel segítségével. Ezt a funkciót kényelmesebbé teszi a karok színeinek funkciókhoz igazítása és helyzetük optimalizálása.
 
Az „AQUADUX-X” gépjárműfecskendőről még több kép és adat a www.bmheros.hu gyártmányok/fecskendők menüpontban található.
 
Kovács Zoltán
fejlesztőmérnök

További képek

Vissza

Ezt a hírt eddig 996 látogató olvasta.