Termékek

Tűzoltás

Az új Rosenbauer AT - egyre növekszik a felhasználók száma

 Az AT több mint 15 éve fogalom a tűzoltójármű-technikában. Az első generáció 1984-ben lépett szolgálatba, s azóta több mint 2000 példány követte a világ minden táján. Most az Interschutzon megjelent az új generáció, amelyet a jövő tűzoltó gépjárműveként jellemeznek. Ezek a járművek egyre nagyobb számban kerülnek a tűzoltóságokhoz a világ minden részén, így hazánkban is van belőle 24 AT2-es.

 Tűzoltó járműcsalád
 
A Rosenbauer az Interschutz kiállítás 5000 m2-es megastandján a fő helyet a megújult AT felépítményű járműcsaládjának szentelte. A kiállított járműveket hatalmas érdeklődés kísérte, ami nem csoda, mert a koncepcionális újítások mellett apró megoldások egész sorát fedezhette fel a figyelmes érdeklődő. Mára ez a fejlesztés és az kiállításon tapasztalt érdeklődés beérett. Gyártmányok sora hagyja el az üzemet.
 
Ahogy az elődei is, úgy az új AT is egy optimális felszerelési teret biztosít, amit apró, ötletes megoldásokkal tettek felhasználó baráttá. Készült egy un. City-jármű változata, amelyet kifejezetten a régi belvárosok szűk utcáira terveztek, méretei, fordulékonysága és a tűzoltótechnika bámulatos.
Az új AT széria lefedi a 10-20 tonnás un. kommunális járműcsalád teljes palettáját, amely típusonként is többféle kombinációt tartalmaz. (A 2300 mm-es járműszélesség, két felépítmény-szélességgel és három felépítmény-magassággal kombinálható.)
Az alapspecifikációban kialakított változata – 213 kW (290 LE) Euro 5-ös motorral ellátott MAN – az un. HLF (műszaki mentési és tartályos oltójármű). A 2400 literes víztartályról az oltási teljesítmény 3500 l/perc 8 bar nyomásnál. A DIGIMATIC habbekeverővel 22 l/perc, a Conti CAFS 30-al 3000 l/perc teljesítménnyel. A habtartály 200 literes.
 
Új felépítményrendszer, teljesen automatizált szivattyúrendszer, modern világítástechnika minden egymásra épülve és rendszert alkotva a beavatkozókat szolgálja. Minden rendszer vezérlése egy CAN-Bus rendszerű képernyőn történik.
 
 
Könnyű- és szilárd felépítmény
 
A felépítmény kialakításánál a pontosság, a szilárdság, a nagy hordképesség volt a fő cél. Az új megoldásoknak köszönhetően az új AT koncepció lehetővé teszi a rendelkezésre álló terek maximális kihasználását. Ennek érdekében a padlókon, falakon egy teljesen új profilrendszert fejlesztettek ki, amit un. rombusz-anyával rögzítenek. A profilok és az anyák milliméter pontosan eltolhatók és ezzel egyedi tároló-rekesz méretek alakíthatók ki, akár utólag is. Ez utóbbi a későbbi felszerelés beszerzések után egy rendkívül rugalmas málhatér kialakítást tesz lehetővé. A precíz kialakításnak köszönhetően a felépítmény súlya tovább csökkent, s így a kisebb súly és az optimális térkihasználás nagyobb tartályméretek kialakítását is lehetővé teszi.
 
Optimális helykihasználás
 
A helykihasználás optimalizálásának számos előnye van. A középméretű felszerelések számára egy új tartó karusszelt fejlesztettek ki, amely a jármű mindkét oldaláról elérhető. Összességében több hely áll rendelkezésre a felszerelések optimális elhelyezéséhez. Még a legénységi fülkében is több helyet alakítottak ki. Sőt az új AT lehajtható lépcsője mögötti tér is rakfelületként szolgál. (pl. hólánc, emelő)
A gyors és biztonságos rögzítés érdekében egy új feszítőrugós tartókoncepciót fejlesztettek ki.
Ezzel egy kézmozdulattal megoldható a rögzítés és a kioldás.
A jármű kiszolgálását segíti a kidolgozott festési koncepció. A tartók, nyitók, rögzítők narancssárga festése segíti a beavatkozókat. Az oltástechnikánál is egyértelműek a színjelölések: kék, zöld, viola minden, ami vízzel kapcsolatos, sárga pedig a habos oldal.
 
Virtuális térkihasználás
 
Az egyedi elhelyezései igények kielégítését szolgálja az un. virtuális térkihasználás. Ennek lényege, hogy a jármű legyártása előtt számítógép segítségével megtervezhető a málhafelszerelések elhelyezése. A gyártás ennek alapján indul meg.
 
Új tömlődob
 
A gyorsbeavatkozó tömlődobot is átdolgozták. A tömlőt oldalra 90 oC-os szögben is lehúzhatjuk.
 
Nehéz felszerelések
 
A nehéz felszerelések biztonságos szállítása érdekében egy új Rosenbauer hernyótalpas manipulátort fejlesztettek ki. Ezzel például egy FOX kismotorfecskendő a teljes szívó- és nyomóoldali felszerelésével vagy egy RS 14-es típusú áramfejlesztő szállítható, akár rossz terepviszonyok között is.
A fejlesztés során azok a járművek, amelyek ilyen hernyótalpas manipulátorral vannak ellátva, egy úgynevezett rakodófallal rendelkeznek. Ez megkönnyíti (műszaki mentők, konténeres járművek) a felszerelések be- és kirakódását. A létrák, kismotorfecskendők és más nehéz felszerelések számára hidraulikus emelőrendszerek állnak rendelkezésre. (COMTORT tip.)
 
Legénységi fülke – biztonságos ki- és beszállás
 
A legénységi fülkén számos újdonságot fedezhetünk fel. Elsőként a nagyobb keresztmetszet és a nagyobb térérzet szembetűnő. A kabinbelső szigetelése sokat javult, olyannyira, hogy az egymás közötti kommunikáció szinte szobai hangerővel lehetséges. A belső világítás kiváló.
Minden üléshez légzőkészülék tartó van kialakítva, miközben az üléseket is áttervezték. Ezek ergonómiai kialakításán, illetve oldalirányú tartásán sokat javítottak. Pótlólagosan felszerelhetők 3 pontos biztonsági övek, illetve oldallégzsákok. Minden ülést elláttak modern kommunikációs rendszerrel.
Az új AT egyik leglátványosabb vonása, hogy a legénységi fülkék ajtaja részben, vagy teljes egészében üvegből van. Egyrészt rendkívül látványos, másrészt előnye, hogy a kiszálláskor az akadályok jobban láthatóvá válnak. Minden ajtó el van látra elektronikus ablakemelővel és központi zárral.
A lépcső megoldás már az előző AT-sorozatnál is szinte optimálisnak mondható. Az újnál még ebben is sikerült továbblépni. A magasépítésű járműveknél (pl.. MV Actros) a Rosenbauer egy saját csuklós lépcsőt fejlesztett ki.
 
 
Biztonságot munkavégzés
 
Mindent a tűzoltó biztonságáért! Ezzel a jelszóval mindössze egy gomb megnyomásával biztosítható a jármű a kárhelyre érkezéskor. Az új bevetési hely nyomógomb lenyomásával automatikusan bekapcsolható a villogó, a közlekedési, figyelmeztető, terelő lámpa, a jármű környezetét megvilágító lámpák, vagy akár a szivattyú az előre programozott fordulatszámon. Ezzel egyidejűleg a menetvilágítást kikapcsolja a rendszer.
Opcionális lehetőségként ehhez kapcsolódóan a fényárbócot kitolja, és valamennyi fényszórót bekapcsolja a rendszer.
 
A mélyebben lévő málhaterek fellépői max. 290-500 mm-ig vannak a talajfelszíntől, ez is egyfajta biztonságot ad. Ezek megvilágítása sem akármilyen: a LED sínek úgy vannak elhelyezve, hogy a málhaterek megvilágítása mindig indirekt. Mindezt a világításnál alkalmazott LED technológia biztosítja, amelyet minden járműtípusnál egységesen bevezettek. Előnye a homogén, egységes fényerősség, alacsony fogyasztás mellett. Különleges erőssége a színsprektum jó visszaadása, amely az éjszakai, rossz látási viszonyok között végzett munkáknál fontos. A halogénlámpák fényének sárga, a Xenon lámpák fényének kék sprektuma hátrányos, ezt ez a technológia teljességgel kiküszöbölte.
 
Új vezérléstechnika
 
Az új AT vezérléstechnikáját is átdolgozták. A Rosenbauer LCS 2,0 (Logic Control System) rendszer moduláris felépítésű és bonyolult folyamatok áttekintését, kiszolgálását is biztosítja. Különböző méretű képernyők, egyedileg beállítható funkciós billentyűk jellemzik. A járműbe fixen beépített kiszolgáló terminál mellé rendelhető egy kesztyűhöz méretezett távirányító is, amelyről 6 különböző berendezés (szivattyú, fényárbóc, áramfejlesztő) kezelhető.
A központi „víztengely” ugyancsak egy új megoldás, aminek lényege, hogy a járműbe betáplált víz függetlenül annak forrásától (tó, patak, tűzcsap) ezen keresztül folyik. Ennek előnye, hogy az oltástechnika segít „gondolkodni”. A szükségleteknek megfelelően továbbítja a vizet a tartályba, a szivattyúhoz vagy egyidejűleg mindkettőhöz. Ezzel az eddigi táplálásra vonatkozó figyelemmegosztás a múlté. Minden szívócsonkot egyszerre használhatunk! A csonkok az eddigi oldal elhelyezés helyett a jármű hátsó részére kerültek, így a szivattyúkezelő egy pillantással képes a szívó és a nyomóoldalt is áttekinteni.
 
Szivattyúk
 
Az új AT rendkívül széles teljesítmény sprektrummal készülhet: 1.000 l/perctől – 5.500 l/percig. Minden szivattyú automatikus működésű, amihez csatlakoztatható a Rosenbauer FIXMIX habbekeverő. Emellett két új bekeverő rendszer a DIGIMATIC és az AQUAMATIC is rendelkezésre áll.
A Digimatic egy olyan új habbekeverő rendszer, amelyet először az Interschutzon mutattak be. Abszolút takarékosságával és különös hatékonyságával tűnik ki. A minimálisan leadott 50 l/perc oltóanyagnál a bekeverési arány 0,1 %.
Az új Aquamatic bekeverő 0,5-6,0 %-os bekeverési arány között dolgozik. Meghajtása a szivattyú nyomóoldaláról történik, így különösebb szabályozást nem igényel, s mindkét nyomástartományban (normál és magasnyomáson) bevethető.
A központi víztengely, a szivattyúk és bekeverő rendszerek, valamint a víztartály egymásra épülő rendszert képeznek. Az egybeöntött tartály teljesen felveszi a rendelkezésre álló tér geometriáját, így hézagmentesen illeszkedik a járműhöz. Ez a megoldás optimális térkihasználást tesz lehetővé. Az AT tartálymérete 7500 literig terjedhet.
 
Hidrid-Energiarendszer (EPS)
 
Az új AT egyik nóvuma az EPS (Electric Power System). A rendszer célja az energiafelhasználás optimalizálása (80 kVA-ig 400 V és 50 Hz-nél). Lehetővé teszi különböző berendezések meghajtását, akár szükség áramforrásként is működtethető. (iskolák, kórházak, intézmények)

További képek

Vissza

Ezt a hírt eddig 1014 látogató olvasta.