Termékek

Tűzoltás

Új AT2 típusú gépjárműfecskendők a Rosenbauertől

24 db Rosenbauer AT2 típusú félnehéz kategóriájú gépjárműfecskendőt kap a hazai tűzvédelem. A járművek első látásra azonosak a korábban készenlétbe állított AT2 fecskendőkkel. Milyen változások, fejlesztések történtek a járműveken?

Nagyobb tengelytávolság
 
Az Rosenbauer AT2 tűzoltó felépítmény Mercedes Benz 1529 AF/4x4/ alvázra van építve, amely azonban a korábbi 3.610 mm-rel szemben 3.860 mm tengelytávolságú. A nagyobb tengelytávolság nem csak nagyobb hasznos tér kialakítását teszi lehetővé, hanem összességében jótékony hatást gyakorol a jármű menettulajdonságaira is. A gépjárműfecskendő 210 kW teljesítményű, 1.120 Mm nyomatékú motorja teljesíti az EURO 5 előírásait. A jármű mindenkori gyors bevethetőségét a beépített járműkondicionáló rendszer (Schottleitner kuplung) biztosítja.
A méretnövekedés lehetővé tette, hogy a gépjárműfecskendő fülkéjében, a hátsó üléssor előtt, egy nagyméretű tér kerülhessen kialakításra, amelynek a szélessége az ülőlap legkülső pontjától mérve meghaladja a 770 mm-t. A korábbiakhoz hasonlóan az egylégterű vezetőfülkében a vezető ülés kivételével az ülések háttámláiba komfort légzőkészülék tartók kerültek beépítésre, amelyek alkalmasak valamennyi készenlétben tartott légzőkészülék biztonságos szállítására.
A személyzeti tér belmagassága közel 1600 mm – a mennyezet egy síkban van a bejárati ajtó felső peremével, így nem fordulhat elő, hogy a légzőkészülék, vagy bármely más felszerelés fennakadjon kiszállás közben. A személyzeti tér ajtaja alatti kiforduló lépcső az ajtónyitással együtt fordul. Ez a lépcső tisztán mechanikus megoldású, s így nem függ egyetlen külső elektromos vagy pneumatikus táplálástól sem. A lépcsőfokoknak csúszásbiztos felülete van.
Az ajtó-lépcső kombináció legnagyobb nyitása 82°. E nyitási szög, illetve a szabvány követelményt lényegesen meghaladó ajtó szélesség ki-, és beszálláskor nagyon jó komfortot biztosít még a légzőkészüléket viselő tűzoltó számára is.
 
Alumínium felépítmény
 
A Rosenbauer AT - építésű felépítmény önhordó, élére állított alumínium lemezekből áll, amelyek bordás építési módban kerülnek elhelyezésre, melynél a lemezek a menetirányra merőlegesen helyezkednek el és mindegyik lemez teherviselő funkciót lát el. A felépítmény külső kontúrja szintén alumínium lemezekből készül, és a jármű kontúrjához illeszkedik. A különösen igénybevett lemezfalaknál plattírozott lemez-szendvics technológiás erősítés került alkalmazásra. Az egyes lemezek az érintkezési felületeken össze vannak egymással ragasztva.
A felépítmény felerősítése meglehetősen merev, az elülső részen tányérrugókkal rögzített. Az erőhatásoknak a felépítményből a járműalvázba történő egyenletes átvezetése érdekében, és a pont-, illetve pontszerű terhelések elkerülése céljából zárt acélprofilból készült segédalváz van beépítve. A felépítmény magába foglalja a víztartályt, habképző anyag tartályt, tűzoltó szivattyút, gyorsbeavatkozókat, habrendszert, eszköztároló tereket.
A mindkét oldalról teljes hosszában málházható felépítményben oldalanként 3-3 málhatér, valamint a jármű hátuljában a szivattyú részére egy málhatér került kialakításra. A málhaterek hátsó részében van elhelyezve oldalanként 1-1 db nagynyomású gyorsbeavatkozó, és alattuk tűzoltó felszerelések. A gyorsbeavatkozók 60 m hosszú formatartó tömlővel és habfeltéttel ellátható Ne-Pi-Ro Ergo pisztolysugárcsővel vannak felszerelve.
 
Málhaterek
 
A málhaterek porzáró redőnyökkel, a szivattyútér pedig esővédő tetőként is működő felfelé nyíló hátsó ajtóval záródik. A redőnyzár és a szivattyúteret záró felnyíló ajtó szerkezete integrált kialakítású, biztonságosan záródó, valamint kis erővel nyitható. A felnyíló ajtó belső oldalán került elhelyezésre a szivattyútér világítás. A redőnyök redőnylehúzó hevederrel rendelkeznek.
A felépítmény járható teteje csúszásmentes bevonattal rendelkezik, és el van látva a szükséges málharögzítőkkel.  
A felépítmény mellső és a hátsó tengely között található része mélyített kivitelű annak érdekében, hogy a nehéz felszerelések (feszítő-, vágóberendezés, generátor, stb.) kiemelése könnyű és biztonságos legyen. A mélyített málhatér-részek lenyitó-ajtóval vannak ellátva, amelyek lenyitott állapotban fellépőként szolgálnak, lenyitott és csukott állapotukban – külön rögzítés nélkül – helyzetüket biztonságosan megtartják, de kis erővel lenyithatóak, illetve felcsukhatóak. A hidraulikus mentőfelszerelések, valamint a hordozható generátor a málhatérben található kifordítható tartókon is üzemeltethetők.
A tűzoltás technikai flszerelések belső elhelyezése modern forgórekeszes rendszerben történik. A rögzítő- és elválasztó-, valamint tartóelemek korrózióálló anyagból készülnek.
 
Tűzoltás technika
 
A gépjárműfecskendő 3800 literes, a felépítmény közepébe integráltan beépített víztartállyal és a víztartály térfogatának 10 %-át kitevő habképző anyag tartállyal rendelkezik. A tartály kialakítása olyan, hogy benne semmilyen üzemmódban sem képes túlnyomás, vagy vákuum kialakulni. A tartály a max. 0,2 bar nyomást tart és egy szabályozott nyomású túlfolyó rendszer biztosítja a nemkívánatos vízveszteség elleni védelmet. Ez a rendszer sík tartálytető kivitelt és ez által egy botlásmentes, akadálymentes tető kivitelt tesz lehetővé. A jármű jobb és baloldalán függőlegesen elhelyezett világítótestekből álló optikai tartályszintjelző került kialakításra.
A jármű hátsó részében a már ismert RBI NH 30 típusú, kombinált normál- és nagynyomású tűzoltó szivattyú van beépítve, melynek vízszállítása normál nyomáson 2850 liter/perc 10 bar nyomás mellett, nagynyomáson 400 liter/perc 40 bar mellett. A szivattyú zajvédelmi okból teljes mértékben tokozott. A tokozás a karbantartási munkák elvégzése, valamint a vészüzemi működtetés érdekében könnyen eltávolítható. A szivattyú a már megszokott Rosenbauer LCS (Logic Control System) vezérléssel van ellátva, amely természetesen magyar nyelven kommunikál. Az újdonság ezzel kapcsolatosan a színes kijelzők alkalmazása. A színes kijelzők révén még jobban felismerhető és hatásosabb grafikus információ közvetíthető a kezelő személyzet részére.
A jármű két oldalán, a hátsó tengely mögött kialakított mélyített málhatérben, szennyeződéstől védett módon elhelyezett nyomócsonkok mélyre húzott helyzetűek, (azaz a hordozójármű alvázgerenda magasságát meg nem haladó magasságban vannak). Ezt a mélyített málhateret záró lenyíló ajtó egyben a hátsó fellépő is.
A lekapcsolható Rosenbauer RM 24 M típusú, állítható vízszállítású hab- és vízágyú - melynek teljesítménye a gyárilag beállított 2400 liter/perc teljesítményig szabályozható -, valamint az 5,5 m fénypontmagasságú fényárbóc a jármű tetején található.
 
A Rosenbauer AT2 gépjárműfecskendők alapos műszaki ellenőrzésen bizonyították, hogy megfelelnek az érvényes szabványoknak és előírásoknak.
Szabó Imre ügyvezető
Szifire Kft., Budapest
 

Vissza

Ezt a hírt eddig 2711 látogató olvasta.