Termékek

Tűzoltás

IVECO MAGIRUS közép kategóriájú gépjárműfecskendő

AluFire technológiájú felépítménnyel gyártott közép kategóriájú IVECO MAGIRUS TLF 24/20-2 gépjárműfecskendőt kap hat tűzoltóság. A járművek átadására várhatóan 2009. december 17-én kerül sor Budapesten. Az IVECO FF 140 E 30 W EURO IV alvázra épített új járművet mutatjuk be.

Magirus AluFire 3 rendszer
 
A most érkezett középkategóriás járművek a Magirus 3. generációs alumínium felépítmény rendszerrel készültek. A rendkívül sikeres felépítmény konstrukció elődeiből 20 ezer készült. Ennek továbbfejlesztett változatát flexibilitás és gyakorlatiasság jellemzi, a High End technológia előnyeivel társulva. Az aluminium profilok ismert előnyei mellett figyelmet érdemel az új redőnyrendszer, a biztonságos járófelületek a tetőn és a jó térkihasználás.
A csúcstechnológiából felhasznált elemeknél láthatóan a funkcionalitásra helyezték a hangsúlyt. Az egységes kiszolgáló felületekbe integrált CAN-bus vezérlés minden fontos funkciónál magas működési biztonságot garantál. Az ehhez kapcsolódó Energia – menedzser – rendszer a jármű energia felhasználását felügyeli és optimalizálja, amelyhez új neonlámpa rendszert terveztek. A Magirus kiszolgáló egység már a nevében (Human Machine Interface) is jelzi, hogy a csúcstechnológiát kezelőbarát megoldásokkal valósítja meg. 
 
Fő jellemzői:
·        Jól áttekinthető, klasszikus kijelzés és display információ,
·        A fontos funkciók piktogramokkal jelzett kapcsolókkal közvetlenül kezelhetők,
·        Menü vezérlése egyszerű, jól hirearhizált,
·        A szivattyúkezelő számára fontos információkat hagyományos optikai kijelzéssel oldja meg, ugyanakkor lehetőség van telematika rendszer alkalmazására is.
·        A jármű a vezetőfülkéből és a szivattyútérből egyaránt vezérelhető.
 
Gépjármű technika – Euro IV. motor
 
A gépjárműfecskendő hajtómotorja 6 hengeres, soros 4 ütemű diesel üzemű, turbófeltöltéssel, töltőlevegő visszahűtéssel, közös nyomócsöves befecskendezési rendszerrel. Maximális teljesítménye 220 kW (300 LE) / 2700 1/min. A motor elektronikus adagolóval rendelkezik, amely a szivattyúhajtáshoz szükséges munkapont szabályozással is rendelkezik. Ezzel a terhelt bevetési össztömeg, minden 1000 kg-jára 16,83 kW motorteljesítmény jut, ami lehetővé teszi, hogy 0 - 65 km/h sebességre 26 sec alatt gyorsuljon fel. Végsebessége 105 km/óra. A gépjárműfecskendő frontkormányos kivitelű acélfülkéje billentő hidraulika segítségével kb. 60 fokban billenthető. Az ülések két sorban vannak elhelyezve, mindkét sor menetirányba néz, és valamennyi ülés biztonsági övvel van ellátva. A vezetőfülke homlokrészén gallytörő rács van. A személyzeti tér üléssora 1850 mm hosszú egybefüggő kialakítású, a háttámlába 4 db egypalackos légzőkészülék elhelyezésére alkalmas tartószerkezet van beépítve.
 
Főbb méretek, tömegek
 
Teljes hossz
7 400 mm
Szélesség        
2 500 mm
Magasság terheletlen, de tetőmálházással
3 250 mm
Terepszög elől
27 fok
Terepszög hátul
22 fok
Statikus oldaldőlési (billenési) szög
(min. 500 kg kerékterhelésnél):
28 fok
Külső fordulókör
16,95 m
Terhelt össztömeg (tényleges összgördülő tömeg)
13 070 kg
Egy tűzoltó számítási tömeg     
90 kg
 
Teljesítmény
 
Az IVECO MAGIRUS TLF 24/20-2 közép kategóriájú gépjárműfecskendő motorteljesítménye (220 kW) akkora, a terhelt bevetési össztömeg (tényleges össztömeg), minden 1000 kg-jára 16,83 kW motorteljesítmény jut.
 
Gyorsulás
 
Az IVECO MAGIRUS TLF 24/20-2 közép kategóriájú gépjárműfecskendő gyorsulása:
0 - 100 m út megtétele                           14 sec
0 - 65 km/h                                           26 sec
 
Emelkedőleküzdő – képesség
 
Az IVECO MAGIRUS TLF 24/20-2 közép kategóriájú gépjárműfecskendő emelkedő leküzdő képessége 1. sebességi fokozatban 44 fok. A bevetési tömegre vonatkoztatott emelkedő leküzdő képessége az előírt 50%-t meghaladja. Az emelkedő leküzdő képesség értéke az MSZ EN 1846-2:2003 szerint 79 %.
 
Sebesség
 
A 13 070 kg terhelt összömegű IVECO MAGIRUS TLF 24/20-2 közép kategóriájú gépjárműfecskendő végsebessége 105 km/óra.
Sebességkorlátozó van beépítve, mely a jármű sebességét 85 km/órára maximálja.
A korlátozót a megkülönböztető kék színű lámpa bekapcsolása hatástalanítja.
 
Fékberendezés
 
Üzemi fék:
-         Kétkörös légfékberendezés terhelésfüggő fékerő-szabályozóval, automatikus utánállítással, féklevegő szárítóval.
-         Elől-hátul dobfék.
-         Blokkolásgátló (ABS).
Rögzítő fék:
-         Rugóerő-tárolós fékkamra.
-         A hátsó tengely kerekeire hat.
-         A biztonsági fék követelményeit is kielégíti.
A jármű fékberendezése megfelel az ENSZ-EGB 13-as előírás /ECE 13/ aktuális 09 módosítású sorozatának. A légfékberendezés el van látva külső levegő feltöltő csatlakozással.
 
Tűzoltó és műszaki mentő technika
 
A gépjárműfecskendő 2000 literes beépített víztartállyal és 200 literes habképző anyag tartállyal rendelkezik és a jármű motorjáról meghajtott 2.550 liter/perc vízszállítású normál nyomású és 400 liter/perc vízszállítású nagynyomású szivattyúval van ellátva. Működése lehetővé teszi tartályról, vízhálózatról és szabad felszívással oldalanként 2 db alapvezeték, valamint alapvezetékenként 2 db - egyenként 300 liter/perc vízátbocsátású - sugárcső működtetését, továbbá alkalmas nehéz és/vagy középhab-sugarak, és/vagy hab-vízágyú működtetésére is. Rendelkezik oldalanként 1-1 db nagynyomású gyorsbeavatkozóval és a tetőn 1 db 2400 liter/perc vízszállítású vízágyúval.
 
Az IVECO MAGIRUS TLF 24/20-2 közép kategóriájú gépjárműfecskendő felépítménye MAGIRUS AluFire alumínium profil rendszeréből van kialakítva. A szabadalmazott AluFire rendszer alumínium-profil rendszerének elemeit horganyzott/kadmiumozott acél rögzítőelemek kötik össze. A burkoló lemezek alumíniumból készültek és ragasztással rögzítettek. A málhaterek oldalanként 3 – 3 redőnnyel zárhatóak. A szivattyú teret felhajtható ajtó zárja, amely esővédő tetőként is működik. A málhatér hátsó részében, oldalanként 1-1 db nagynyomású gyorsbeavatkozó van beépítve. A jármű hátulján lévő málhatérben – szivattyútérben – a szivattyú és kezelőszervei és a szívóoldali felszerelések egy része van beépítve. A hátsó tengely előtti rész mélyített kialakítású, a nehéz és könnyen elérendő felszerelések (feszítő-, vágó-, generátor stb.) tárolása céljából.
A szabadalmazott felépítmény-rendszer garantálja a legalább 15 éves várható élettartamot.
A felépítmény magába foglalja:
-         a víztartályt,
-         a habképző anyag tartályt,
-         a tűzoltó szivattyút,
-         a gyorsbeavatkozókat,
-         a habrendszert,
-         az eszköztároló (málha) tereket.
 
Tűzoltó és légtelenítő szivattyú
 
A beépítet tűzoltó szivattyú Eurofire EFPH 230 (MPN 230A + MPH 230A) típusú, összeépített normál és nagynyomású szivattyú.
 
Névleges vízszállítása:
-         3.200 liter/perc tartályüzemben,
-         2.550 liter/perc 3 méteres szívómélység és 10 bar üzemi nyomás mellett,
-         7,5 méteres szívómélység mellett 1 550 liter/perc.
-         nagynyomású szivattyúrész vízszállítása 40 bar nyomáson 400 liter/perc.
 
Normális környezeti hőmérséklet-tartományban, tartós üzem során a szivattyú hűtését a benne áramló víz biztosítja. A túlmelegedés elleni védelemre egy beállított hőfokon automatikusan nyíló szelep szolgál.
A MAGIRUS PRIMATIC egy teljesen automatikusan működő légtelenítő rendszer, amelyet a kilépő víz nyomása vezérel, és működése a zagyszivattyúként ismert membránszivattyú működésén alapszik. Működtetése (meghajtása) a szivattyú tengelyén lévő excenterről (körhagyóról) történik.
 
Gyorsbeavatkozó
 
A gépjárműfecskendő mindkét oldalán 1 – 1 nagynyomású gyorsbeavatkozó - 60 m hosszú 25 mm-es tömlőorsóra tekercselt formatartó gumitömlő - van beépítve. A dob visszatekerést gépi úton, 24 V-os elektromotoros tömlődob meghajtással biztosított, de a kézi működtetés is lehetséges.
 
Habbekeverő
 
A szivattyú előkeverő rendszerű MAGIRUS IFP 180 típusú habbekeverővel van ellátva, amely alkalmas 180 l/perc hab képzőanyag szabályozott - vízátfolyástól független - bekeverésére. A bekeverési ráta 0-6 % között beállítható. A szabályozó a 3 és 6 %-os bekeverési rátára értékeknél ütközik.
 
Hab-vízágyú
 
A gépjárműfecskendő 8 bar üzemi nyomás mellett, 2.400 liter/perc vízszállításra beszabályozott hab-vízágyúval rendelkezik. Hatótávolsága kötött vízsugárral 65 m.
 
Fényárboc
 
A fényárboc 3 reflektoros, 3000 W összteljesítményű, körvilágítást adó 5,5 m magasságban kitolható, amelyet a járműbe málházott hordozható generátorról lehet működtetni. A reflektorokat egyenként (3 szekcióban) lehet bekapcsolni.
 
Tűzoltótechnikai vezérlés
 
Az IVECO MAGIRUS TLF 24/20-2 gépjárműfecskendők elektronikus vezérlésénél a fő funkciók megszokott, logikus és gyorsan érhető nyomógombos kezeléssel, kijelző információkkal szolgálnak. A fontos alapfunkciók nyomógombokkal közvetlenül vezérelhetők („Direct-Access”). Gombnyomásra automatikusan kapcsolható menü és regiszterkarakterek segítségével egyszerű menüvezetés jellemzi, miközben a kijelző műszerek, pl. manométer, megjelenítése a megszokott „analóg” optikával történik.
Az elektronikus vezérlés fő szolgáltatásai:
·        A fő funkciók megszokott, logikus és gyorsan érhető nyomógombos kezelésének, logikus, kombinációja, kijelző információkkal,
·        A fontos alapfunkciók nyomógombokkal közvetlenül vezérelhetők („Direct-Access”),
·        Gombnyomásra automatikus menükapcsolás,
·        Egyszerű menüvezetés (úgynevezett regiszterkarakterek segítségével),
·        Kijelző műszerek, pl. manométer, megjelenítése a megszokott „analóg” optikával,
·        Hibák jelzése a Hiba-Diagnosztika segítségével,
·        Videó képek opcionális bejátszása (pl. hátramenet, fényárbóc-kamera)
A konkrét üzemállapottól függően a kijelzőn az alábbi információk ill. figyelmeztetések láthatók:
-         Figyelmeztetés a szivattyú túlmelegedésére,
-         Figyelmeztetés kavitációra,
-         A szivattyú túlnyomásvédelme,
-         A FireDos keverőrendszer túl magas fordulatszáma,
-         Információ a hőmérséklet-bypass tartály felé történt megnyitásáról,
-         Információ a hőmérséklet-bypass szabad kifolyásra történt megnyitásáról,
-         A szívási üzem jelzése.
Valamennyi figyelmeztető jelzés észlelését egy hangjelzés is szolgálja, melyet nyomógombbal lehet nyugtázni.
A figyelmeztető, vagy hibajelzés nyugtázása után a szevizmenüből a jelentés mindenkor lekérdezhető.
Az aktuális üzemállapotról egy státusz LED ad információt:
-         Zöld → OK
-         Sárga →FIGYELEM a jelzésre figyelni!
-         Piros → Súlyos HIBA
 
Az elektronikus vezérlés kezelő felülete a szivattyútérben
 
Az elektronikus vezérlés kezelő felületének elhelyezése a szivattyútérben
 
Az elektronikus vezérlés kezelő felülete a vezetőfülkében
 
Az IVECO MAGIRUS TLF 24/20-2 közép kategóriájú gépjárműfecskendőkhöz megajánlott MAGIRUS HMI (Human Maschine Interface) jelű vezérlő modul a következő szolgáltatásokat kínálja, illetve az alábbi funkciókkal rendelkezik:
1.
-      adatgyűjtés (hibanaplózás)
-      diagnosztika,
-      automatizált funkcióval (szivattyúműködtetés, automatizált szívási folyamat, automatikus szabad kifolyású szivattyú üzem)
-      hibajelzés, hibás kezelésre figyelmeztetés

 
valamint
2. alkalmas egyes málházott felszerelések (pl. fényárboc) felügyeletére, vezérlésére, továbbá továbbhaladás előtt figyelmeztető jelzéseket ad az egyes berendezések szállítási helyzetbe történ állításáról, vagy annak hiányáról.
 
Adatgyűjtés, hibanaplózás olyan szolgáltatás, amely biztosítja, hogy az üzemelés során fellépő meghibásodásokra vonatkozó adatok egy későbbi szerviz alkalmával elérhetők legyenek.
Diagnosztikai funkció gondoskodik a vezérlés üzemképességének ellenőrzéséről, illetve meghibásodás esetén a kezelő tájékoztatásáról.
Az automatizált funkció lehetővé teszi azt, hogy olyan tevékenység, mely alapesetben több művelet végrehajtásával jár, egy művelettel elvégezhetővé váljon. (pl. habrendszer átmosás).
A hibás kezelésre figyelmeztetés segítségével a kezelő tájékoztatást kap az általa, a kezelés során elkövetett hibákról, illetve egyes, előfeltételként működő tevékenységek elmulasztásáról.
 
A vezérlés alkalmas a fényárboc felügyeletére, vezérlésére.
 
A hibák jelzése lehet: figyelmeztetés a szivattyú túlmelegedésére, a kavitációra, túlnyomásvédelmére, a FireDos keverőrendszer túl magas fordulatszámára. Információt ad a hőmérséklet-bypass tartály felé történt megnyitásáról, szabad kifolyásra történt megnyitásáról és a szívási üzemről. Valamennyi figyelmeztető jelzés észlelését egy hangjelzés is szolgálja, melyet nyomógombbal lehet nyugtázni.
 
Feicht Ferenc igazgató
MSA Hungária Biztonságtechnikai Kft., Budapest

Vissza

Ezt a hírt eddig 3397 látogató olvasta.