Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Elektromos autók oltás utáni hűtése – „hajtogatható konténerrel”2021. augusztus 12. 07:30 Az emissziócsökkentés érdekében az EU 2035-ig fokozatosan leszámolna a dízel- és a benzines autókkal; úgy tűnik, az elektromos autókkal a tűzoltóságoknak sokkal több dolga akad majd a közeljövőben. Ezek oltása és oltás utáni hűtése azonban komoly logisztikai problémákat vet fel – a gyártók pedig folyamatosan jönnek elő a saját megoldásaikkal. Most a Weber Rescue „hajtogatható konténerét” mutatjuk be. Oltás és hűtés – az elektromos autózás nehézségei Egyes tűzoltóságoknál mostanra már komoly tapasztalatok gyűltek össze az elektromos autók oltásával és főleg oltási utáni hűtésével kapcsolatban. Az egyesült államokbeli Országos Tűzvédelmi Szövetség (NFPA) – amely élen jár az oktatásban és gyakorlati elvek kidolgozásában – ajánlása szerint a leghatékonyabb oltóanyag az ilyen tüzeknél a nagy mennyiségű víz, amely képes visszahűteni az akkumulátor cellákat a kritikus hőmérséklet alá, megakadályozva a cellák későbbi melegedési folyamatát. (Védelem, 2018/2., 47. old.) Ráadásul az is probléma, hogy zárt térben (pl. egy mélygarázs tüzénél) az elektromos gépjárművek oltása során keletkezett és felfogott vizet, valamint kiégett elemek hűtésére használt vízmedence vizét vizsgálva az elemzések szerint az oltóvíz kémiai szennyezettsége 70-szeresével meghaladja az ipari szennyvíz svájci küszöbértékeit, a hűtővíz akár százszor is meghaladja a küszöbértékeket. (Védelem 2021/3., 41. old.). Az elektromos autókat tehát vízzel teli konténerben kell tartani, ami azonban sok esetben nem, vagy csak nagyon nehezen oldható meg.
Széthajtható konténer A gyártó, a Weber Rescue a Recover-E-Bag nevű termékét elsősorban e-autók egyszerhasználatos karanténjaként írja le. Az ötlet rendkívül egyszerű – a trükk a kivitelezésben rejlik –, hiszen egy olyan ponyváról van szó, amely az autó alá téve egyfajta „gumimedenceként” használható a gépjármű oltás utáni hűtésére, illetve a szennyezett oltóvíz felfogására. Az anyag szakítószilárdsága 3000 N, a riglik terhelhetősége 1500 kg (bár a gyártó a gépjármű közvetlen emelésére nem ajánlja az anyagot). Fontos hozzátenni, hogy – ahogyan a konténerek esetében – itt is csak a már eloltott autók utólagos hűtéséről van szó. A Recover-E-Bag jó megoldás lehet helyszűke esetén, főleg mélygarázsokban, hiszen az autó alatt átcsúsztatva is felállítható.
Ezt a hírt eddig 2328 látogató olvasta. |