Híreink

Dakar Rally és az Africa Eco Race – magyar győztes

2020. február 17. 08:31

Mi köze az ilyen versenyeknek a tűzoltó járművekhez? Ezeknél a versenyeknél az idő szorítása mellett a mostoha, nehéz feltételek jellemzőek. A tűzoltó gépjárművek is kemény, dinamikus próbatétel előtt állnak. Mitől álltak helyt a versenygyőztes kamionok a legkeményebb körülmények között?


A Dakar Rally és az Africa Eco Race is arról hires, hogy bünteti a gépeket, és persze próbára teszi a járművezetőket, ahogy ez a gépjárműfecskendő vezetőinél is fokozottan jelentkezik.

Az Africa Eco Race (január 4-19. között) 54 autót és kamiont vonultatott fel a kemény, köves és homokos sivatagban a kontinens észak-nyugati sarkában. A verseny Tanger kikötővárosából indult és 6500 kilométeren át vezetett Marokkón, Mauritánián és Szenegálon keresztül, melyből 4200 kilométer volt mért táv, 12 szakaszra osztva.

Győztese – mintegy 50 órányi vezetés után három és fél órányi előnyre szert téve – a magyar Qualisport Racing Team Scania Torpedója lett. A Torpedo 13 literes motorja 4700 Nm nyomatékot ad át a 4000 SeriesTM Allison típusú váltón keresztül.

– Nincs kuplungozás, nem kell rángatni a váltókart, két kézzel foghatom a kormányt – mondta a Qualisport győztes pilótája, Kovács Miklós. – Ráadásul mivel a váltó ennyire jól reagál a gázpedálra, mindig erőteljesen, de puhán lehetett kigyorsítani a dűnék között. Egyszer sem kellett az időt vesztegetni a mély homok ásásával, amivel nagyon könnyen el lehet veszíteni egy versenyt.

A Dakar Rally idén először (január 5-17 között) Szaud-Arábia sivatagján keresztül vezetett. A Vörös-tenger melletti Jeddah-ból indult a verseny, az út kelet felé vezetett az Al-Hasa régióban található olaj- és gázmezőkig, mielőtt visszafordult, hogy a főváros, Rijad mellett befejeződjön. Mintegy 46 kamion nézett szembe a hőmérséklet, páratartalom és magassági különbségek miatt változatos tereppel, mintegy 7800 kilométeren keresztül, melyből 5000 km állt mért szakaszokból. 

 

Tűzoltásban is 

Az ezekben a járművekben használt Allison Transmission 4000 világszerte elérhető a tűzoltógépjárművek széles választékához is, kis- és nagy-áttételezéssel egészen hét sebességfokozatig, melyből kettő gyorsító áttétel és van egy második hátrameneti fokozat is. Ami még további különlegesség, hogy a motor által meghajtott kihajtások (PTO = Power Take-Off) opcióként kérhetők, hasomlóan az integrált retarderhez, amely növeli a jármű fékezhetőségét, így csökkenti a kerekek fékjének kopását. A működést tovább segíti az Allison 5. Generációs modern, elektromos vezérlése, amelynek előrejelző képessége figyeli a szűrő, a folyadék és a tengelykapcsoló várható élettartamát.

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1157 látogató olvasta.