Híreink

Légi tűzoltás „csomagolt oltóanyaggal”

2020. március 05. 09:00

Egészen újszerű megközelítést alkalmaz a légi tűzoltásban az izraeli Elbit Systems: speciális, lebomló csomagolásba töltött oltóanyaggal oldaná meg az ezen a területen jelentkező problémákat. Az idén tartott terepi gyakorlat ígéretesnek tűnik, de még vannak kérdések.


Az Elbit Systems idén januárban sikeres terepi tesztett hajtott végre évek óta fejlesztett rendszere, a HyDrop segítségével. A haifai székhelyű cég a légi tűzoltás megreformálását tűzte ki célul, és az itt jelentkező korlátozásokat és problémákat hidalná át az új megoldással.

 

Oltási nehézségek

A légi tűzoltás területén – az alkalmazás jellegéből adódóan – két fő korlátozás van érvényben: az alacsony, kb. 35 méteres magasságból és a nappal (illetve jó látási viszonyok között) végrehajtott repülés. Utóbbi kitétel egyértelmű a biztonsági vonatkozás miatt; előbbinek pedig biztonsági és hatékonysági okai is vannak. Az alacsonyan haladó repülőgépek és helikopterek az erdős területek felett sérülési kockázatnak vannak kitéve; és minél magasabbról dobják le a vizet, annál több a veszteség, hiszen annál több víz párolog el a levegőben.

 

A megoldás: oltóanyag, csomagolva

Az új megoldás ezeket a restrikciókat küszöbölné ki. A HyDrop fantázianevű rendszer – némileg leegyszerűsítve  négy fő komponensből áll:

  • tetszőleges oltóanyaggal töltött, biológiailag lebomló csomagokból, ún. folyadékpelletekből;
  • az ezt előállító, telepített vagy mobil „zacskózógépből”;
  • egy speciális, repülőre vagy helikopterre integrálható tárolótartályból;
  • egy számítógépes vezérlőrendszerből.

A gyártó közlése szerint a pelleteket előállító gép óránként nagyjából 10 tonna gyártására alkalmas; és a biológiailag lebomló burkot vízzel, habbal vagy tűzgátló anyaggal képes megtölteni. A tesztek során a gyártó arról is meggyőződött, hogy a csomagolás nem hagy hátra káros maradványt, és a ledobás során nem jelent veszélyt a felszínen tartózkodókra nézvést.




Egy korábbi alkalmazás (fotó: Elbit Systems)

 

Sebészi pontossággal, éjjel-nappal, magasról

A rárepülés során a számítógépes vezérlőrendszer a megfelelő megközelítési útvonalat ajánlja fel a pilóta számára, a célzórendszer pedig helyben számítja ki az optimális kioldási vektort, figyelembe véve a repülőgép aktuális sebességét, magasságát, GPS-szel meghatározott helyzetét, a szélerősséget és -irányt, valamint a folyadékpelletek súlyát és formáját.

A terepi teszt során két Air Tractor AT-802F tűzoltó repülőgép egy lángoló mező oltását végezte el 150 méteres magasságból, a HyDrop rendszer használatával. A repülőgépek fejenként 1,6 tonnányi, egyenként 140 gramm súlyú pelletet dobtak le, és a számítógépvezérelt célzásnak köszönhetően 1-2 liter/m2 szaturációt értek el.

Mindezzel a gyártó teszt alapján a repülési magasság biztonságosan növelhető 150–600 méter közé, amelynek köszönhetően az éjszakai oltórepülések is kivitelezhetők, lényegében megduplázva az oltási rárepülések számát.


A pelletek kiszórása a terepi teszt során (fotó: Elbit Systems)



A célzó- és vezérlőrendszer a repülőgépben (fotó: Elbit Systems)

 
A HyDrop-rendszer videós összefoglalója:
 
 

Arról egyelőre nincsenek elérhető kimutatások, hogy a költséghányad hogyan alakul a hagyományos oltásokhoz képest, de a megoldás mindenképpen ígéretes.

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1073 látogató olvasta.