Híreink

Új kihívások a garázstüzek oltásában – Mekkora az oltás rizikója?

2021. december 10. 08:33

Az alternatív meghajtások egyre terjednek. Olyan új fogalmakkal kell megismerkednünk, mint a hibrid, mild hibrid, plug-in hibrid, tisztán elektromos és persze a gázüzemű járművek, sőt kopogtat a hidrogén is. Mit jelent mindez a garázsok tűzvédelmében és a tűzoltóság beavatkozási taktikájában? Kell változtatnunk? Az új meghajtások egyben új követelményeket is jelenetnek?


Mi változott jármű- és garázsfronton?

  1. Az előrejelzések szerint három éven belül háromszor annyi elektromos és hibrid gépjármű fogy majd, mint ma. Ez a tény, valamint az elektromos járművek akkumulátorainak eddigi oltási tapasztalatai azt feltételezik, hogy a garázsokban is újra kell gondolni a szabályozást és a beavatkozásokat.
  2. A másik tendencia a járműméret növekedése és ennek következtében a beépített éghető anyagok nagyobb aránya miatt a járművek tűzterhelése is nőtt az elmúlt években. A tűzterhelések növekedésével a tűz esetén felszabaduló hőenergia is növekszik. Egyes számítások szerint az elmúlt 15 évben a járművenként felszabaduló energia nagyjából megháromszorozódott!
  3. A harmadik tendencia a garázsok méretének növekedése. Néhány hatalmas garázstűz megmutatta a kockázatok mértékét és a beavatkozás korlátait.

Ezekben az esetekben – a tűz gyors terjedése miatt – a tűzoltóság megérkezéséig több járművet is érintett a tűz. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ez a gyors tűzterjedés a sprinklerrel védett garázsokban is előfordulhat, (bár az oltás tűzterjedést korlátozó hatása jelentős) mivel az automatikus oltórendszer a magas tűzterjedési sebességgel fellépő nagy tűzintenzitás miatt nem volt képes a tüzet hatékonyan korlátozni. A nyitott garázsokban pedig eleve nem volt beépített oltóberendezés.

Ekkor még nem beszéltünk a járművek megváltozott üzemanyagáról, ezek a jelenségek függetlenek a járművek áramellátásától, pusztán a tűzterhelés és a garázsok méretének növekedésével vannak összefüggésben.

 

Fotók: Balatonfüredi Önkormányzati Tűzoltóság 

 

Nagy garázsok – nagy hő- és füstfejlődés

Nagyobb mélygarázsok és föld feletti garázsok esetén, ha a tűzoltóság nem képes időben korlátozni a tüzet (az egyik gyakorlaton a bonyolult térben csak a mélygarázs felderítése 15 percet vett igénybe), akkor a sorozatban meggyulladó járművek miatt, számítani lehet a tartó- és falszerkezetek károsodására, amelyek adott esetben akár a beavatkozók veszélyeztetését is jelenthetik.

Újabb kihívás, hogy a háromszorosára növekedett energia ugyanilyen arányú masszív füstfejlődéssel jár, ami ugyancsak késlelteti a beavatkozást és ezzel növeli egy kontrolálhatatlan tűz kialakulását. Ez a hő- és füstelvezetés építészeti és oltástaktikai újragondolását igényli.

Ha ebbe a térbe beengedjük az elektromos járműveket, a tűzterhelés szempontjából nem kell változásra számítanunk, hisz a jelenlegi ismereteink szerint tűz esetén az elektromos járművek hő- vagy energiafelszabadulási sebessége legalább ugyanolyan, mint a hagyományos égésű motorral felszerelt járműveké. A kihívást az akkumulátorok oltása jelenti.

 

Mekkora az oltás rizikója?

Ha egyszerűen akarjuk áttekinteni, akkor

  • a tűzkialakulás valószínűsége meghajtástól függetlenül átlagos,
  • a hőfejlődésben már jelentősek az eltérések,
  • az oltásban a legnagyobbak a nehézségbeli különbségek, amit
  • az elektromos meghajtásnál az eltávolítás, ártalmatlanítás ma még nem kiforrott taktikai és technikai feltételei tetéznek.

Üzemanyagok

tűzkialakulás

(valószínűsége)

hő- és tűzfejlődés

(mennyiség)

Oltási intézkedések

erőfeszítés + esetleg rizikó

Eltávolítás és ártalmatlanítás

dízel

átlagos

régi szgk: mérsékelt

Modern szgk: nagy

közepes

tisztázott

benzin

átlagos

régi szgk: mérsékelt

Modern szgk: nagy

magas

tisztázott

elektromos folyékonygáz földgáz

hidrogén

átlagos

nagy

nagyon magas

részben tisztázatlan

Személygépkocsik meghajtási típusai: kihívások és tények

Táblázatunkban a különböző meghajtások oltásának nehézségi fokát és az azzal járó kockázatokat összesítettük.

 

Mikor hatékony az oltás?

Hatékonynak akkor tekinthetünk egy tűzoltási beavatkozást, ha a tüzet és annak hatásait a beavatkozás eredményeként egy tűzszakaszra korlátozzuk. Persze nem minden esetben garantálható, hogy a garázs egy tűzszakaszában ténylegesen el lehet oltani egy bekövetkezett tüzet. Az egységnyi felületre jutó nagyobb tűzterhelés és az elektromos akkumulátor tüzek specialitásai a garázsméretek, illetve a tűzszakaszok újragondolását is indokolhatják. 

Az oltási hatékonyság növelésénél nem csak tűzoltás taktikai és technikai megoldásokra, hanem építészeti, kialakítási szabályokra is gondolnunk kell.

A hazai gépjárműtárolói szabályozásban az OTÉK (253/1997. (XII.20.) 103.§-a és az OTSZ (54/2014. (XII. 5.) BM r.) 48.§-a az irányadó. Gázüzemű jármű mélygarázsba nem mehet!

Az európai szakirodalomban garázsfronton néhány feladat kikristályosodni látszik!

  • Az elektromos járművek maró füstgázainak korlátozása érdekében csökkenteni a füstszakaszok méretét.
  • A füstelvezetésre egyedi követelményeket kell megfogalmazni.
  • A nagy nyitott garázsok tartószerkezeteinek és a teret lezáró szerkezetek nagyobb tűzállóságú kialakítása és a füstelvezetés hatékonyságának növelése.
  • Az elektromos töltőállomások kiszolgáló elemeit a mélygarázsban vagy a többszintes parkolóban tűzgátló szerkezetekkel célszerű elválasztani a parkoló többi részétől.

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1487 látogató olvasta.