Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Ultrakönnyű ipari gyorsbeavatkozó gépjármű – ötlettár önkénteseknek is2022. január 11. 07:30 A hazai önkéntes tűzoltó egyesületeket olyan gyorsbeavatkozó gépjárművekkel szerelnék fel, melyek össztömege a 3,5 tonnát nem haladja meg. Önálló beavatkozási képesség! Pick-up vagy sem? Legyen személygépkocsi-vezetői (B kategória) engedéllyel vezethető. Ezekre a kérdésekre is választ ad szerzőnk. Előzmények A kisebb létesítményi tűzoltóságoknál korábban is általános volt 3,5 tonna össztömeg alatti „készenléti” járművek alkalmazása. A FER két létesítményi tűzoltóságánál a csere újragondolásra késztette a szakembereket. A járművek kialakítása során alapvető elvárás volt, hogy legyenek
Döntési pontok – mit és miért így?A jármű mérete A jelenleg használatban álló fecskendők alapján csak 3,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömeggel biztosítható az önálló beavatkozási képesség. A kishaszon-gépjárműről tehergépjárműre váltás következményei:
A legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű („B” jármű kategóriára érvényes vezetői engedéllyel vezethető) kialakításnál az alapjármű, a beépítésre kerülő egységek és a málha tömege lesz a meghatározó tényező.
Az oltórendszer kialakítása és az elvárt beavatkozási teljesítmény A megengedett maximális össztömeg mellett törekedtünk a legnagyobb tűzoltási teljesítmény elérésére. A lehetőségek:
A normálnyomású vízrendszer kialakítása mellett döntöttünk, a lehető legnagyobb – járművön szállítható – vízmennyiséggel és az elsődleges beavatkozáshoz szükséges málhával. A magasnyomású, kisebb szállított vízmennyiséggel működő oltórendszer beépítése több felszerelés szállítására biztosított volna lehetőséget, azonban a „hagyományos” normálnyomású és – teljesítményű, vízzel- és habbaloltás lehetősége szélesebb körű bevethetőséget garantált. A következő tűzoltástechnikai alapkövetelményeket határoztuk meg:
A szállítható létszámA hazánkban elérhető, legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű alapjárművek többnyire rendelkeznek 5 személyes változattal. Ezek a „duplafülkés” megoldások általában legalább 100-150 kg-al alacsonyabb hasznos terhelhetőséget kínálnak, mint a két vagy három személyes változatok. Esetünkben a riasztásra kerülő – tűzoltói feladatukat üzemviteli munkájuk mellet végző – tűzoltók a tűzoltóság által védett területen tartózkodnak „készenléti idejükben”. Riasztás esetén a készenlétben állók tartózkodási helyüktől függően a tűzoltó gépjárművel vonulnak, vagy az esemény helyszínén csatlakoznak az egységhez. Ezért a nagyobb hasznos terhelhetőség érdekében lemondtunk a teljes készenléti létszám járművön történő elhelyezéséről, a szállítható
Az alapjármű kiválasztása A három fő változat:
Legkisebb hasznos terhelhetőséget a pick up-ok kínálják: alig néhány model éri el az 1,2 tonnát, mely érték több száz kilogrammal marad el a másik két változaténál, azonban ezért rendszerint terepjáró kivitelt kapunk. A felépítménnyel nem rendelkező alvázas változatok teherbírása megközelítheti – vagy akár el is éri – az 1800 kg-ot. Ebben az esetben nincs „külső dobozunk”, a teljes málhateret fel kell építeni, ami költségnövekedést és az önsúly növekedését, így a hasznos terhelhetőség csökkenését okozza. Választásunk végül a két oldalsó tolóajtóval szerelt „furgon” változatra esett, hiszen a nagy – akár 1600 kg hasznos – terhelhetőség mellett már a külső borítás és a „málhatér” ajtók is készen állnak. A hazai forgalmazótól az alapjárműveket a készenléti funkcióból fakadó állandó maximális terhelés miatt megerősített rugózással rendeltük meg, ami csupán jelképes mértékű áremelkedést eredményezett.
Terepjáró képesség
Vízszívattyú kiválasztása A vizsgált jármű kategóriában az alapjárművek nem rendelkeznek a vízszivattyú meghajtására alkalmas mellékhajtóművel, így kézenfekvő megoldásként kínálkozott robbanómotoros tűzoltó szivattyú beépítése. Számos gyártmány és típus érhető el a piacon, melyek teljesítménye kielégíti az elvárt tűzoltástechnikai jellemzőket, így a kiválasztásnál az elvárt teljesítmény mellett, a lehető legalacsonyabb üzemkész tömeget helyeztük előtérbe.
A megvalósult elképzelésA kiválasztott alap gépjárművek
Az alkalmazott vízszivattyúk Míg az első két jármű magasnyomású oltóvízhálózattal ellátott területen áll készenlétben, addig a harmadik jármű által védett területen csak „alacsonynyomású” tűzcsaphálózat került kiépítésre. Az első két esetben a víz-, vagy habágyúval történő beavatkozás esetén a szükséges létszám és a felszerelések helyszínre juttatásán túl nincs más szerepe a járműnek. A harmadik jármű esetén a beépített vízszivattyúnak az ágyúval történő beavatkozáshoz szükséges nagyobb térfogatáram esetén is működnie kell: a tűzcsapból érkező 3-5 bar nyomásértéket 7-9 bárra kell emelni. Esetünkben a már mindhárom területen rendelkezésre állt AKRON Apollo típusú, kihajtható talpakkal telepíthető hab-víz ágyúkat használtuk. A habbekeverésre alkalmas ágyúfejeknek köszönhetően – megfelelő habképzőanyag forrás esetén – a folyamatos nagyteljesítményű habbaloltás lehetősége is biztosított ezekkel az eszközökkel. Minderre figyelemmel eltérő teljesítmény-fokozatú tűzoltó szivattyúkat építettünk be:
Az oltórendszer kialakítása A beépített oltórendszer kialakítása mindhárom jármű esetében különböző.
A víztartály Az oltóvíz szállítására az optimális térkihasználás és a kedvező teherelosztás érdekében egyedi tervezésű polipropilén víztartályt alkalmaztunk. Az első két jármű 650 liter, míg a harmadik 500 liter oltóvíz szállítására alkalmas.
A málházott felszerelések A beépített tűzoltás-technikai berendezések üzemeltetéséhez elengedhetetlen szakfelszerelések (sugárcsövek, nyomótömlők, szerelvények, kulcsok, stb.) mellett mindhárom járművön helyet kapott egy telepíthető hab-víz ágyú, összecsukható létra, több tűzoltó készülék, valamint néhány általános kiegészítő (elsősegély készlet, kötelek, szerszámok, foltbilincsek, stb.). A málhatérben négy tűzoltó részére teljes bevetési védőruházat, légzésvédő készülékekkel és tartalék palackkal áll készenlétben.
A kialakított tűzoltó kishaszongépjárművek olyan egyszerű megoldásokat alkalmazva biztosítnak önálló beavatkozási képességet, amelyek jól hasznosíthatóak más (pl. ÖTE jármű), hasonló fejlesztések során is. Dr. Pimper László PhD, igazgató, tűzoltóparancsnok Ezt a hírt eddig 1903 látogató olvasta. |