Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Új kihívások a garázstüzek oltásában – Mekkora az oltás rizikója?2021. december 10. 08:33 Az alternatív meghajtások egyre terjednek. Olyan új fogalmakkal kell megismerkednünk, mint a hibrid, mild hibrid, plug-in hibrid, tisztán elektromos és persze a gázüzemű járművek, sőt kopogtat a hidrogén is. Mit jelent mindez a garázsok tűzvédelmében és a tűzoltóság beavatkozási taktikájában? Kell változtatnunk? Az új meghajtások egyben új követelményeket is jelenetnek? Mi változott jármű- és garázsfronton?
Ezekben az esetekben – a tűz gyors terjedése miatt – a tűzoltóság megérkezéséig több járművet is érintett a tűz. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ez a gyors tűzterjedés a sprinklerrel védett garázsokban is előfordulhat, (bár az oltás tűzterjedést korlátozó hatása jelentős) mivel az automatikus oltórendszer a magas tűzterjedési sebességgel fellépő nagy tűzintenzitás miatt nem volt képes a tüzet hatékonyan korlátozni. A nyitott garázsokban pedig eleve nem volt beépített oltóberendezés. Ekkor még nem beszéltünk a járművek megváltozott üzemanyagáról, ezek a jelenségek függetlenek a járművek áramellátásától, pusztán a tűzterhelés és a garázsok méretének növekedésével vannak összefüggésben. Fotók: Balatonfüredi Önkormányzati Tűzoltóság
Nagy garázsok – nagy hő- és füstfejlődés Nagyobb mélygarázsok és föld feletti garázsok esetén, ha a tűzoltóság nem képes időben korlátozni a tüzet (az egyik gyakorlaton a bonyolult térben csak a mélygarázs felderítése 15 percet vett igénybe), akkor a sorozatban meggyulladó járművek miatt, számítani lehet a tartó- és falszerkezetek károsodására, amelyek adott esetben akár a beavatkozók veszélyeztetését is jelenthetik. Újabb kihívás, hogy a háromszorosára növekedett energia ugyanilyen arányú masszív füstfejlődéssel jár, ami ugyancsak késlelteti a beavatkozást és ezzel növeli egy kontrolálhatatlan tűz kialakulását. Ez a hő- és füstelvezetés építészeti és oltástaktikai újragondolását igényli. Ha ebbe a térbe beengedjük az elektromos járműveket, a tűzterhelés szempontjából nem kell változásra számítanunk, hisz a jelenlegi ismereteink szerint tűz esetén az elektromos járművek hő- vagy energiafelszabadulási sebessége legalább ugyanolyan, mint a hagyományos égésű motorral felszerelt járműveké. A kihívást az akkumulátorok oltása jelenti.
Mekkora az oltás rizikója? Ha egyszerűen akarjuk áttekinteni, akkor
Személygépkocsik meghajtási típusai: kihívások és tények Táblázatunkban a különböző meghajtások oltásának nehézségi fokát és az azzal járó kockázatokat összesítettük.
Mikor hatékony az oltás? Hatékonynak akkor tekinthetünk egy tűzoltási beavatkozást, ha a tüzet és annak hatásait a beavatkozás eredményeként egy tűzszakaszra korlátozzuk. Persze nem minden esetben garantálható, hogy a garázs egy tűzszakaszában ténylegesen el lehet oltani egy bekövetkezett tüzet. Az egységnyi felületre jutó nagyobb tűzterhelés és az elektromos akkumulátor tüzek specialitásai a garázsméretek, illetve a tűzszakaszok újragondolását is indokolhatják. Az oltási hatékonyság növelésénél nem csak tűzoltás taktikai és technikai megoldásokra, hanem építészeti, kialakítási szabályokra is gondolnunk kell. A hazai gépjárműtárolói szabályozásban az OTÉK (253/1997. (XII.20.) 103.§-a és az OTSZ (54/2014. (XII. 5.) BM r.) 48.§-a az irányadó. Gázüzemű jármű mélygarázsba nem mehet! Az európai szakirodalomban garázsfronton néhány feladat kikristályosodni látszik!
Ezt a hírt eddig 1411 látogató olvasta. |