Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Akkumulátorok – új oltórendszer a Rosenbauertől2022. február 14. 07:30 Az elektromos autók nagyfeszültségű akkumulátorai feladták a leckét a tűzoltóknak. A cellák hűtésére a járművek konténerekbe helyezése lett a válasz. A Rosenbauer, mint oly sokszor a tűzoltástechnika történetében, gondolt egy merészet, és olyan megoldással állt elő, amely a vizet közvetlenül az akkumulátorba juttatja. Hosszú fejlesztési folyamat eredményeként egy alapvetően új megközelítésű oltási móddal ismerkedhettek meg a Hesztia Kft.-nél február 2-án a hazai szakemberek. Vizet az akkumulátorba A járművek vízbe merítése jó ötlet mivel az elektromos akkumulátorok akár 24 óra múlva is képesek visszagyulladni, de nagy tartály, daru vagy csörlő és sok víz kell hozzá, amit aztán szennyezett vízként kezelnünk kell. Az oltáshoz azért kell sok víz, mert az akku cellákat külön-külön kell oltani. Az akkumulátorokhoz pedig nehéz hozzáférni, mert a jármű alján helyezkednek el. A Rosenbauernál úgy gondolták, hogy az akkumulátorokat a legegyszerűbb alulról megközelítve oltani, amihez a jó öreg oltólándzsa egy jó kiindulási pont. Idősebbek még emlékezhetnek egy speciális mezőgazdasági technológia, a hideglevegős szénakazalnál alkalmazottra. Itt egy speciális járműtechnológiát kell eloltani, aminek kemény a külső burkolata és csak azon áthatolva lehet az oltást megkezdeni. Ahhoz, hogy az elektromos járművek nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátorait hatékonyan és gyorsan képesek legyünk eloltani az oltástechnológiák újragondolására volt szükség – mondta előadásában Johannes Wampl a Rosenbauer termékmenedzsere.
Meglévő oltási technológiák újragondolva A cél az akkumulátormodulok vagy a modulokon belüli cellák közvetlen hűtése, és ezáltal a láncreakció gyors leállítása. A közvetlen feladat a kemény akkumulátor burkolaton keresztül az oltóvíz célzott bejuttatása az akkumulátorcellába. Itt kap feladatot az oltótüske, amely minden jelenleg ismert és bevizsgált akkumulátorházon biztonságosan áthatol. Ehhez az energiát a tűzoltóknál rendszeresített sűrített levegős palackok biztosítják. Ha az oltótüske bejutott az akkumulátorba, akkor már csak vízre van szüksége az oltáshoz. Ezért a rendszer két fő részből áll: az oltó- és a kezelőegységből, amelyek tömlőkkel vannak összekötve. Az oltóegységet a talajon jármű aljánál, az akkumulátor alatt helyezzük el. A tömlőkkel lehetőségünk van a járműtől a kezelőegységgel biztonságos távolságban elhelyezkedni és az oltótüske behatolását onnan irányítani. A tüske felszakítja az akkufalát, s ezzel lezárja. Ami talán a legnagyobb dobás ebben a rendszerben, hogy bármely meglévő normál nyomású oltási technológia használható hozzá, elég 4-10 bar nyomású víz. Az oltóvíz betáplálása pedig C kapcson vagy más kompatibilis csatlakozón keresztül lehetséges.
Védjük a környezetet is! Így a kezelő elindítja az oltást, s az oltórendszer pontosan annyi vizet, és oda szállít az akkumulátorházban lévő cellák és modulok hűtésére, amennyire szükség van. Az akkumulátorházat így elönti az oltóvíz, és elindul a hatékony hűtési folyamat, ami a füstgázok terjedését a minimálisra csökkenti. Az előadó mindezt bemutatta a résztvevőknek, azzal, hogy a kutatás-fejlesztés során az új találmányukat minden akkumulátorrendszerhez és komplett járművekhez igazították. A tesztelt akkumulátorok kapacitása elérte a 120 kWh-t. Európai és amerikai platformokon, személygépkocsikon és teherautókon valamennyi cellatípusra (kerek, tasakos vagy prizmás cella) tesztelték. Ezután odaadták kipróbálásra európai létesítményi, hivatásos és önkéntes tűzoltóságoknak.
Ezt a hírt eddig 1500 látogató olvasta. |