Egyre több elektromos jármű tűzről láthatunk látványos fotókat. De mennyire gyakoriak az elektromos autók tüzei? Az Egyesült Államokban készült összehasonlító elemzés most választ adhat arra, hogy a leggyakoribb meghajtástípusok közül melyik a leginkább tűzveszélyes – természetesen egységnyi, 100 ezer eladásra vonatkoztatva.
Annak megállapítására, hogy évente hány elektromos autó gyullad ki, és hány tűzveszélyes autót hívnak vissza a benzin/gázolaj üzemű járművekhez képest, az Auto Insurance EZ biztosítási oldal kutatói az Egyesült Államok Közlekedési Statisztikai Hivatalától (BTS) és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülettől (NTSB) származó eladási és baleseti adatokat gyűjtötték össze. Az NTSB tüzekre vonatkozó adatait felhasználva a kutatók, az értékesítési adatok alapján kiszámították a hibrid, gáz- és elektromos járművek 100 ezer eladásra jutó tüzeinkek arányát. Ez lehetővé tette számukra, hogy lássák, vajon az elektromos járművek valóban nagyobb arányban gyulladnak-e ki, mint más járművek.
Értelemszerűen (és ahogyan az a számokból is látszik) a hagyományos meghajtású és a hibrid járművek jóval régebb óta vannak piacon, így a tűzeseteknek több idejük is volt bekerülni a statisztikákba; ugyanakkor az egységes eladott darabszámra vetítés miatt ez még így is drámai különbség.
A kutatók adataik alapján arra jutottak, hogy bár a hírekben az elektromos tüzekre helyezik a hangsúlyt, ezek nem eleve veszélyesebbek, mint a benzines vagy hibrid járművek, bár az elektromos tüzeket általában nehezebb eloltani.
A benzines autótüzeket általában üzemanyagszivárgás vagy motorproblémák okozzák, míg az akkumulátorproblémák általában elektromos autók tüzeit okoznak.
A benzines autók tüzei általában a motortérben kezdődnek, ahol az üzemanyagtartály és a motor található. Az üzemanyag szivárgását számos tényező okozhatja, beleértve a hibás üzemanyagvezetéket vagy a repedt üzemanyagtartályt. A motorproblémák benzinüzemű autók tüzéhez is vezethetnek, például olajszivárgáshoz, amely meggyújtja a forró motort.
Az elektromos autók tüzei általában az akkumulátortérben keletkeznek. E járművek tüzeinek leggyakoribb oka az elektromos rövidzárlat, amelyet sérült vezeték vagy hibás akkumulátorcella okozhat. Ugyancsak előfordulhat az akkumulátor túlmelegedése, ha ugyanis a hűtőrendszer nem tartja biztonságos hőmérsékleten az akkumulátort, akkor az tűzhöz vezethet.
Az égés is jellemzően más és ez az ütközést követő tüzekre is vonatkozik.
A benzintüzek szinte azonnal kitörnek, amikor a benzin szikrával vagy lánggal érintkezik, és gyorsan terjed.
Az akkumulátortüzeknél általában némi időbe telik, amíg elérik a tűz elindításához szükséges hőt. Bizonyos esetekben ez a késleltetés nagyon jó, hiszen ez lehetővé teszi a járműből való kiszállást és a mentést is. Persze az is segít, hogy az akkumulátorok a jármű alsó részében vannak elhelyezve.
Az elemzők kitértek a 2020-as, tűzveszély kapcsán történt visszahívásokra is, amelyek alapján az elektromos meghajtású járművek szintén igen messze vannak az „élbolytól”.
visszahívással érintett darabszám
meghajtás
érintett modellek
típus
tűzveszély forrása
430 000
hagyományos üzemanyag
1
Hyundai Elantra
elektromos zárlat
308 000
hagyományos üzemanyag
2
Kia Cadenza & Sportage
elektromos zárlat
250 000
hagyományos üzemanyag
1
Honda Odyssey
elektromos zárlat
95 000
hagyományos üzemanyag
2
Hyundai Genesis & Genesis G80
ABS
82 000
EV
1
Hyundai Kona
akku
70 000
EV
1
Chevrolet Bolt EV
akku
27 600
hibrid
1
Chrysler Pacifica
akku
4500
hibrid
7
BMW 530e, xDrive30e, Mini Cooper Countryman All4 SE, i8, 330e, 745Le xDrive, & X5 xDrive45e