Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Két hét küzdelem után hullámsírban 4 ezer luxusautó2022. március 07. 13:48 Amit az korábban írtuk, február 16-án gyulladt ki az Azori-szigetek közelében a Felicity Ace nevű teherhajó, amely közel 4 ezer luxusautót szállított, köztük elektromos meghatásúakat is. Ennek a 4 ezer autónak hatalmas tűzterhelése jelentette az egyik kihívást, a másik, hogy elektromos autók is voltak szép számmal a hajón, miközben a szárazföldtől már messze járt. A mentési munkálatok végül nem is jártak sikerrel, a hajó március 1-jén elsüllyedt. Oltás és vontatási kísérlet A körülbelül 200 méter hosszú, 32 méter széles teherszállító hajót kifejezetten autószállításra tervezték és 2005-ben adták át, így nagyon fiatalnak számít. A hajó 2022. február 10-én indult a németországi Emdenből, és 6 nap múlva gyulladt ki az Atlanti-óceán északi részén körülbelül 320 kilométerre az Azori -szigeteken található Terceira-szigettől. Február 18-án egy speciálisan tengeri hajók mentésére szakosodott cég, a Smit Salvage szerződött a hajó megmentésére. Az első cél az volt, hogy bevontatják egy kikötőbe, és ott oltják el a tüzet, azonban a hatalmas hőterhelés és a gyors terjedés miatt a helyszíni oltás mellett döntöttek. Két nagy hajót küldtek tűzoltó felszereléssel a hajó oltására majd vontatására Gibraltárból. Egy mentőhajó pedig február 24-én Rotterdamból érkezett tűzoltó felszereléssel. A hajó körülbelül egy hétig sodródott és égett az Atlanti-óceánon. A Smit Salvage egy csapata sikerrel szállt fedélzetre, és végezte el a stabilizálási műveleteket. A tűz ekkor már részben az éghető anyag csökkenése, részben az oltás hatására kialudt. A Felicity Ace vesztét az okozta, hogy a vontatás megkezdése után nem sokkal 45 fokban megdőlt, a viharos tengeren elvesztette stabilitását és felborult. Mindez az Azori-szigetektől körülbelül 350 km-re történt, ahol az Atlanti-óceán körülbelül 3500 méter a mélység. A hullámsírban most már
Mitől keletkezett? Az azori kikötőparancsnok még korábban, a tűz kitörésekor nyilatkozta a Reutersnek, hogy a fedélzeten szállított elektromos autók lítiumion-akkumulátorai megnehezítik a lágnok eloltását, ugyanakkor nincs bizonyíték arra, hogy ezekből indult volna ki a tűz. A kár mértékét illetően a Bloomberg hírügynökség a Russell Group kockázatmodellező céget idézi, amely 401 millió dollárra becsülte az autók értékét. Ez ma 142 milliárd forintot jelent.
Automatikus oltórendszerek A nagy autós teherszállító járművek tűzveszélyének csökkentése érdekében több tűzvédelmi szakértő szerint több automatikus oltórendszert kellene telepíteni a hajókra. Konkrétan a hajózásban már bevált nagynyomású vízködöt javasolják, mivel a vízköd nem károsítja a rakományt, és mivel kevés vízzel dolgozik, így alig befolyásolja a hajó stabilitását. A másik alternatíva a szén-dioxiddal oltó lehet, azonban figyelembe kell venni a tervezésnél, hogy az veszélyes az emberre.
2019 – 37 Porsche került a tengerfenékre Nem ez volt az első ilyen baleset: 2019-ben egy tűzvész után a francia partoknál süllyedt el egy autószállító hajó. Ennek a fedélzetén 37 új Porsche volt, köztük négy Porsche 911 GT2 RS-rel. A Porsche akkoriban a nulláról gyártotta le a négy limitált szériás szuper sportkocsit, bár a gyártás már a balesetkor véget ért.
Források: Reuters, Blomberg, FAZ, ndr.de
Ezt a hírt eddig 1162 látogató olvasta. Kapcsolódó információk: |