Híreink

Li-ion akkumulátoros gépjárművek tűzoltástaktikája

2022. február 11. 07:52

A Li-ion-os akkumulátorokkal rendelkező elektromos és hibrid járműveket érintő tüzek oltása leggyakrabban az ún. elárasztásos módszerrel történik. Szerzőnk ennek műszaki hátterét, feltételeit, a konkrét megoldást – a RED BOXX rendszert –, illetve annak hazai adaptálási lehetőségeit mutatja be.


A RED BOXX fantázianevű, német vállalat által szabadalmaztatott, DIN 30 722 szabvány szerint épült görgős konténer kifejezetten elektromos, illetve hibrid meghajtású személygépjárművek elmerítéssel történő tűzoltására használható. A konténer kb. 23 m3 űrtartalmú, 6900 mm hosszú, 2550 mm széles és 1800 mm magas, lenyitható, vízmentesen záródó (saválló, speciális gumi tömítés révén) hátfallal rendelkezik, melynek teherbírása 3 tonna. A hátfal lehetővé teszi, hogy a tűz által érintett járművet nem csak beemeléssel, hanem a még mozgatható járművet saját kerekein történő vontatással is be lehessen juttatni a konténer belsejébe.  A hátfal bezárását követően a befogadó tér könnyen elárasztható.


A RED BOXX

A távirányítással vezérelhető csörlő teszi lehetővé, hogy a személygépjárművet egyszerűen, külső segítség nélkül be lehessen vontatni a konténerbe. A bevontatáshoz egy, a személygépjármű hátulján átvetett övhálót alkalmaznak, amely a csörlő drótköteléhez van csatlakoztatva. A bevontatott járművet szükség szerint a konténer alsó lemezébe kialakított csatlakozópontokhoz is lehet rögzíteni.


Személygépkocsi bevontatása

Az oltóvíz bejuttatását a konténer oldalában, míg leeresztését az alján elhelyezett, golyóscsappal ellátott, „B” jelű, 75 mm átmérőjű Storz kapcsokkal biztosítják. A személygépjárműből származó szennyezett oltóvíz biztonságosan marad a tartály befogadó terében, amíg az szabályozható módon nem üríthető.


Feltöltő és leürítő csonkok elhelyezkedése

 

Hazai fejlesztés lehetőségei

A hazai meglévő konténerekkel a következő követelményekkel megoldható a feladat:

  • A jelenleg is készenlétben lévő konténerszállító gépjárművekkel szállíthatóak legyenek a konténerek;
  • az oldalmagasságuk elegendő legyen ahhoz, hogy a járműben lévő akkumulátorpackokat elfedje az oltóvíz;
  • a konténer hátsó fala legyen nyitható (akár oldalirányba, akár lefele), azonban a nyithatóság ellenére is vízzárónak kell lennie;
  • az elektromos vagy hibrid jármű konténerbe történő bejuttatását ne csak beemeléssel lehessen megoldani;
  • az oltóvízzel való elárasztáshoz, illetve a leürítéséhez a jelenleg használatos tűzoltótömlők Storz kapcsainak méreteivel azonos méretű csatlakozók kerüljenek kialakításra elzáró szerkezettel (a legcélszerűbb a „B” jelű, 75 mm-es Storz kapocs).

 

Forgalmi akadály csökkentése

A forgalmi akadályt jelentő beavatkozás mielőbbi megszüntetése érdekében, a beavatkozás azon szakaszait, amelyek a teljes oltásra, hűtésre irányulnak, nem a káreset helyszínén kell megoldani. A sérült járművet azonban csak megfelelő oldalmagasságú konténerrel tudjuk elszállítani. Ez megoldható egy min. 2000 mm oldalfalú, kb. 30 m3 űrtartalmú konténer (4. kép) alkalmazásával.

 


A hazai fejlesztés lehetőségének alapja

A beépített csörlő helyett a költségek csökkenthetőek fordítócsiga alkalmazásával. A fordítócsiga a konténer homlokfalának belső oldalára, a padlólemez közelébe, a konténer hossztengelyével egy vonalban történő rögzítésével lehetővé lehet tenni, hogy a tűz által érintett járművet, egy megfelelő hosszúságú drótkötél segítségével a helyszínen lévő gépjárműfecskendő vagy a hordozó jármű vonószemébe akasztva, vagy a szer saját csörlőjével, vontassa a konténer belsejébe. A drótkötél a vontatandó jármű alatt, a két kerék között futna végig és úgy csatlakozna a vontató szer vonószemébe.

A konténer görgői és alváza miatt a talaj és a konténer padlólemeze között szintkülönbség van, amit a bevontatás során le kell küzdeni. Ezért az oldalirányba nyíló ajtajú konténerekhez palló rendszeresítésére van szükség. A jármű szállításához szükséges a megfelelő rögzítés a konténer belsejéhez, viszont a biztonságos közlekedéshez a konténerben lévő oltóvíz hullámzásának csökkentése is szükséges (hasonlóan a tartányos járművek tartányaiban lévő hullámtörőkhöz).

 

Összegzés és javaslatok

Hazánkban a Regionális Műszaki Mentőbázisok kialakításával, folyamatos fejlesztésével az ország egész területén rendelkezésre állnak olyan hordozó gépjárművek, amelyek DIN 30 722 szabvány szerinti görgős konténerek szállításra alkalmasak.

A jelenlegi Li-ion akkumulátorok legfőbb veszélye, hogy kis sérülés hatására is instabil rendszerré válhatnak, képesek a visszagyulladásra, akár 24 órával a már felszámolt káresetet követően is. Az ilyen akkumulátorral ellátott személygépjárművek oltásához több oltóvízre, tovább tartó hűtésre, a beavatkozó erők, eszközök hosszabb ideig tartó igénybevételére van szükség valamint a forgalmi korlátozásokat, útlezárásokat tovább kell fenntartani. Ezért tartom szükségesnek olyan beavatkozási módszerek, műszaki megoldások keresését, melyekkel a beavatkozás ideje csökkenthető, a tevékenység „passziválható”, az erők, eszközök igénybevétele minimalizálható.

 

Balázs Mihály Ádám tű. szds. szolgálatparancsnok
FKI ÉBKK III. ker. HTP

Eredetileg megjelent a Védelem 2020/1. számában.

Vissza

Ezt a hírt eddig 1278 látogató olvasta.