Híreink

A harminc éves PANTHER: képes áttekintés

2022. február 01. 07:51

A világ legismertebb repülőtéri tűzoltó járműve, amely számos tűzoltástechnikai újítást hozott, tavaly októberben ünnepelte harmincadik születésnapját. Ennyi idő után sem veszített népszerűségéből, sőt: több, mint 2300 példányt adtak el több, mint 100 országba. Ebből az alkalomból következzék egy kis képes történeti áttekintés.




A Panther elődje: Simba 6x6 a hamburgi reptéren (1984).


1991 Az első PANTHER 8x8 bemutatása MAN alvázon a cég 125. évfordulója és az Osztrák Állami Formatervezési Díj átvétele alkalmából rendezett járműfelvonuláson.

1992 Az első PANTHER-t a svájci genfi ​​repülőtérre szállították 1992-ben.


Felülről lefelé: a Panther korai vázlatrajza, a műszaki rajz „hagyományos” formátumban, illetve az akkor újnak számító PC-s tervezőprogramban. A mérnökök visszaemlékezései szerint a PC-s tervezés akkoriban még gyerekcipőben járt, így a tervezés rengeteg papírmunkával járt még.
 


A Panther 8x8 után 1997-ben következett a 4x4 és a 6x6 alvázvariáció, amelyet közepes és kis repterek számára terveztek. A képen a különféle alváztípusok láthatók.


1998 A 2. generációs PANTHER FL 6x6 alumínium technológiájú Freightliner alvázon bemutatott modellje az IAFC vásáron Louisville-ben, Kentucky államban.

1999 Először integrálták a motor-szivattyú egységet a PANTHER 8x8 hátuljába. Emellett a müncheni repülőtér megkapja az első PANTHER 8x8 AT-t alumíniumból.

2000 Az alumínium sorozat 2000-ben készült el a PANTHER 4x4-el.

2003 A Rosenbauer megkezdte saját alvázának gyártását a PANTHER 6x6 és PANTHER 4x4 számára a minnesotai Wyomingban.



A Panther 2003-ban útnak indított, harmadik generációjának fejlesztése során jött a képbe a CAN-bus, amelyet előszöra SIMBA, majd az AT-modelleken teszteltek. Mivel a járművekben egyre több elektromos funkció jelent meg (különösen igaz volt ez a tűzoltó gépjárművekre), a kábelkötegek egyre nagyobbra híztak. Ezt volt hivatott kiváltani a CAN-bus, amely lehetővé tette a mikrokontrollerek és eszközök számára, hogy egy központi számítógép nélkül kommunikáljanak egymással. Az új technológiának köszönhetően a Panther egyre biztonságosabbá vált (lásd ABS, ESC stb.). A képen egy harmadik generációs Panther műszerfala látható.


2005 A Rosenbauer bemutatta a PANTHER 3. generációját a hannoveri Interschutzon. A dubai repülőtér megkapta az első PANTHER 8x8 MA5-öt. Az első PANTHER 6x6-ot a Newcastle repülőtérre, Nagy-Britanniába szállítják.

2007 A Rosenbauer a PANTHER 8x8 CA7-hez saját, négytengelyes alvázat fejleszt és készít két hajtómotorral.

2012 22 évvel az első PANTHER bemutatása után a 999-dik jármű a düsseldorfi repülőtérre, az 1000-dik a Stansted London repülőtérre, 1001-dik a dohai repülőtérre kerül.



A negyedik generáció fejlesztése 2012-ben egy nagyszabású ügyféligény-felméréssel indult. A müncheni reptéren tartott kétnapos eseményen a főbb német repterek képviselői adhattak visszajelzést igényeikkel kapcsolatban. A képen az ott kiállított „turnéjármű” látható.


2013 A Rosenbauer a 2,5 méter széles PANTHER 6x6 S-el bővíti a PANTHER szériát, amelyet kifejezetten kisebb repülőtereken való használatra fejlesztettek ki.

2015 Rosenbauer bemutatja a PANTHER 6x6 és PANTHER 4x4 4. generációját 2015, évi Interschutz kiállításon.

2017 Rosenbauer bemutatja a PANTHER 8x8 4. generációját.

2020 A 2000. PANTHER az egyesült államokbeli Fort Lauderdale repülőterére kerül.



Egy különleges kapcsolat: a düsseldorfi reptér a Rosenbauer egyik legrégebbi ügyfele, az első járművet (még a Simba-korszakból) 1976-ban szerezték be, az első Pantherre pedig 1995-ben adtak le megrendelést. A negyedik generációs járművek 2018/2019-ben érkeztek meg. A képen: „generációk találkozása” a düsseldorfi kifutón.

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1120 látogató olvasta.