Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Az oslói repülőtér tűzoltósága – 120 másodperc, világrekord2022. május 12. 07:30 Az oslói repülőtér tűzoltósága kevesebb, mint két percen belül a baleset helyszínén van a riasztást követően. Ez világrekord! A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet ugyanis három percet határoz meg vészhelyzeti reagálási időként a repülőtéri tűzoltóságok számára. Ez a feltétele annak, hogy megfelelően reagálhassanak egy repülőtéren bekövetkezett repülőgép-balesetre. 180 másodperc Ez azt jelenti, hogy a riasztást követően legfeljebb 180 másodperc telhet el, mire az első repülőtéri tűzoltóautó megérkezik a baleset helyszínére, ott elhelyezkedik és megkezdi a tűz oltását. A repülőtéri tűzoltóságokat általában úgy szervezik meg, hogy nagyjából megfeleljenek ennek a három perces követelménynek. Az Oslo Gardermoen Repülőtér Tűzoltó- és Mentőszolgálata (Brann og redningsberedskapen på Oslo Lufthavn Gardermoen) sokkal ambiciózusabb célt tűzött ki maga elé, és még 120 másodpercnél is rövidebb válaszidővel számol. Ennek egyik eleme a repülőtér körül stratégiailag elhelyezett két tűzoltószertár (a kifutópályától nyugatra és keletre), ahonnan a két kifutópálya bármely pontja kevesebb, mint két perc alatt elérhető. A másik ok a beavatkozók tökéletes együttműködése, és a képzésük. A 95 alkalmazottjából 68 speciálisan képzett tűzoltóból álló csapat az egyéni és csapatfelkészítésen túl, saját sofőrképzéssel rendelkezik a repülőtéri tűzoltóautókon. Ez a harmadik legnagyobb tűzoltóság Norvégiában. A repülőtéri tűzoltóság tagjainak alapfokú oktatása és képzése a Værnes Tűzoltó- és Mentőközpontban zajlik, amely egy PANTHER taktikai szimulátorral is rendelkezik. Ez az oslói repülőtér teljes méretű térképét tartalmazza. A felkészültség azért is fontos, mert az oslói repülőtér Norvégia központi légiközlekedési csomópontja. A légi közlekedés pedig preferált közlekedési mód az országban, hisz vannak olyan régiók, amelyek csak légi úton érhetők el megbízhatóan. Ilyenek a legészakibb régiók, mint a Lofoten-szigetek vagy a Spitzbergák a sarki éjszaka idején. Annak érdekében, hogy a legbiztonságosabb repülőtérré váljon, a PANTHER-t választották.
Hogyan alkalmazzák a PANTHER-t? A repülőtér flottája hét Rosenbauer PANTHER-ből áll. Ezek közül három-három az egyik laktanyában áll készenlétben, egy jármű pedig tartalékban van. Az akkor újonnan megnyílt fővárosi repülőtérre még 1997-ben beszerezték az első PANTHER-t, a flottát pedig 2009–2015 között fokozatosan bővítették, az elavult járműveket lecserélték. A jelenlegi PANTHER 6x6-osok csúcskategóriás tűzoltó berendezésekkel vannak ellátva, beleértve a flash CAFS rendszert, amely képes sűrített levegős habot generálni és a tetőre szerelt ágyún keresztül kijuttatni. Az talán természetes, hogy az oslói Gardermoen repülőtér járművei téli csomaggal is fel vannak szerelve, hogy akár mínusz 30 °C hőmérsékleten is kifogástalanul működjenek. A PANTHER-ek téli felszerelése többek között a 14 000 literes víz/hab tartályhoz (szivattyúból és melegvíz körből álló) fűtőtestet tartalmaz, hogy az oltóanyagok a szükséges hőmérsékleten maradjanak. Ezen kívül szükség esetén egy kapcsolható kiegészítő fűtőelem biztosítja a meleget a kabinban, egy másik kiegészítő fűtés pedig fagymentesen tartja a szivattyúteret. A hűtővíz indulás előtt (kint) is előmelegíthető. Az újra készenlétbe helyezés itt kiemelten fontos. Ehhez PANTHER 3000 literes tartályának feltöltéséhez egy 400 mm átmérőjű csövön körülbelül egy percre van szükség.
Nem csak hagyományos tűzoltás A repülőtéri tűzoltóság felelős az oslói repülőtér összes tűzoltási és mentési szolgálatáért, és a PANTHER flottán kívül az épületek tűzvédelmi, veszélyelhárítási, valamint sürgősségi egészségügyi és mentési műveleteihez is üzemeltet járműveket. Feladatai közé tartozik a repülőtér telephelyén található helyhez kötött tűzoltó berendezések, mindenekelőtt a 137 ezer m2-es terminálkomplexum mintegy 14 000 tűzérzékelőjének és a beépített tűzoltó berendezés 17 000 szórófejének monitorozása, a hő- és füstelvezetés, valamint a menekülési útvonalak ellenőrzése. Ezen kívül ide tartozik az összesen 400 000 m2 épületállomány, és 13 ezer alkalmazott védelme. Magától értetődik, hogy erre a célra is rendelkezniük kell autókkal.
Kockázatok A legnyilvánvalóbb kockázat a repülőgépek mellett a három tartályban tárolt tizenkét millió liter üzemanyag. A 6000 autó befogadására alkalmas, összesen 150 000 m2-es garázs, ahova egy a létesítmény alacsony belmagasságához igazodó tűzoltó/mentő járművet állítottak készenlétbe. Ez gyorsbeavatkozóként fel van szerelve tűzoltó, mentési és mentőszolgálati feladatok ellátására alkalmas felszerelésekkel. A 137 000 m2-es terminálépület önmagában egy fejezet, napi 30 üzletével, 20 éttermével és 40-50 ezer utazójával nagy figyelmet igényel a tűzvédelem és a biztonság szempontjából. Hozzá kell tenni azt is, hogy a terminál épületében az alagsorban található Norvégia második legnagyobb vasútállomása is. Napi 40-45 000 utazójával ez önmagában is potenciális kockázat. Emellett az ammóniát is a helyszínen tárolják. A repülőtér területén kívüli veszélyhelyzetekre készülve együttműködnek a környező Ullensaker, Gjerdrum és Nannestat települések önkormányzati tűzoltóságával, akikkel félévente közös gyakorlatot is tartanak. Ezt a hírt eddig 1336 látogató olvasta. |