Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
„Tűzmadár” a Dunán2021. november 09. 08:58 Idén tavasszal hivatalosan is szolgálatba állt a katasztrófavédelmi járőrhajó, a Tűzmadár. Milyen projekt keretén belül, milyen céllal épült? Melyek a hajó főbb műszaki, technikai paraméterei? Milyen képességekkel rendelkezik a Mohácson elhelyezett hajó? Ezekre a kérdésekre kapunk választ szerzőnk, a projekt szakmai vezetője írásából. A hajó műszaki, technikai paraméterei A hajótest ”V” kialakítású, hegesztett szerkezetű, ̴ 25.000 kg emelt szilárdságú acélból készült. A teljes hossza 18,4 m, vízvonalhossz 16,18 m, teljes szélessége 5,5 m, oldalmagassága 1,9 m, teljes merülése 1 m, vízkiszorítása 45 m3. A hajó orr-része a tört jégben való haladáshoz extra megerősítésű jégbordával rendelkezik, ezáltal 50%-ot nem meghaladó jégzajlás esetén is gond nélkül használható. A hajógerinc megerősített szerkezetű, 16 mm-es lemezvastagságú, nagy szilárdságú acél profil, oldalszerkezetére nagy teherbírású, rugalmas ütköző, az orra tolótám került. A hajó meghajtását 2 db 6 hengeres, négyütemű, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltős dízelmotor biztosítja, teljesítménye 2 x 315 LE. A hajócsavarok 4 levelű, 28’-os jégerősítésű propellerek, melyek mögé egy-egy kiegyensúlyozott hidrodinamikus profilkormány lett beépítve. A hajó nyílt vizen történő rögzítését 2 db 80 kg tömegű, nagy tartóerejű patenthorgony biztosítja, melyek mozgatására két Lofrans X4 24V-os, 2700 W teljesítményű – kötéldobot is kezelni képes – horgonycsörlő szolgál. A horganyzott köracél lánc 13 mm átmérőjű, 40 méter hosszúságú és egy mágneses szenzor segít annak meghatározásában, hogy mennyi horgonylánc van kiengedve. A hajó megengedett befogadóképessége 14 fő (12+2 fő személyzet). Kétszintes fedélzeti kialakítással rendelkezik (eltolt szinttel), amelyek közül a legfelső fedélzeti szinten található a kormányállás. A klimatizált közösségi helységek biztosítják a hajózó személyzet munkájához, étkezéséhez és pihenéséhez a lehetőségeket.
ADN járőrhajó A Tűzmadár, mint járőrhajó helyiségeiben kiépített hálózati csatlakozók az informatikai-, az elektromos berendezések, továbbá a málha- és egyéb eszközök az alapműködést szolgálják. Ebből a célból hajó elején egy további plusz hálózati csatlakozó is van, melyről energiaellátás biztosítható akár egy műszaki hiba miatt veszteglő másik hajó részére. A járőrhajó a vonatkozó előírásoknak megfelelő mennyiségű és kialakítású megkülönböztető fény- és kihangosításra alkalmas elektronikus hangjelzéssel van szerelve, amelyek a kormányállásból működtethetők. A fenékvíz elszívását önálló – összesen 10 db – 24 V-os, 120 liter/perc teljesítményű szivattyú végzi. A szivattyúk az egyes terekben kapcsolóval indíthatóak, illetve az egyes terekben a fenékvízszint emelkedést szintkapcsoló jelzi a műszerpulton. A kormánypultban kaptak helyet a hajó irányításához, a motorok vezérléséhez, ellenőrzéséhez szükséges műszerek, valamint a navigációs berendezések működtetését és ellenőrzését szolgáló felszerelések is. Idegen úszóműre, szállítmánnyal megrakott vagy üres állapotban - megemelkedett - hajóra történő biztonságos átszállás végrehajtására átszállást biztosító rámpák lettek kialakítva. A kézi- és gépi működtetésű rámpák biztosítják az ellenőrzés során a személyzetnek a hajó fedélzetszintjétől, továbbá a legmagasabb pontjáról más úszótestre történő biztonságos átszállást.
Tűzoltó hajó A hajó fartérben van elhelyezve egy Rosenbauer FOX PC115 típusú kismotorfecskendő, amely a tűzoltás vízellátását szolgálja. Ez gondoskodik az orr-részen elhelyezett táv-vezérlésű TFT Tornado RC orrmonitor vízellátásáról. Az orrmonitor mozgása a műszerpultban található joystickkal vezérelhető. A vízágyú fő jellemzői:
Ezen kívül lehetőség van a fedélzeten kiépített 1 db „B” kapoccsal további tűzoltó vízsugár csatlakoztatására. Szintén a hajó fartérben lett elhelyezve egy Rosenbauer ultra magasnyomású oltóberendezés is, amely – szivattyú teljesítménye 38 l/min (100 bar), a habbekeverés 0-6%, a tömlődobon 60 m magasnyomású tömlő – sokoldalú beavatkozást tesz lehetővé.
Beépített tűzjelző- és oltórendszer A gépterekben keletkező tüzet tűzjelzőrendszer érzékeli, amely azonnali hang- és fényjelzéssel riaszt a kormányállásban, az oltórendszer pedig a kormányállásból vezérelve távműködtetéssel aktiválható.
Mentőhajó A hajó hátsó fedélzetén, egy platformon van a mentőcsónak. Innen lehet vízből mentést végrehajtani. Ezen kívül van egy vízfelszínig süllyeszthető búvárplatform a búvárfeladatok végrehajtására. A 4,5 méter hosszú alumínium mentőcsónak, 25 LE teljesítményű Mercury Mariner 25 EFI 4-Stroke csónakmotorral ellátott, karos kormányzású. A csónak mozgatását egy 350 kg teherbírású hidraulikus működtetésű daru szolgálja. A hajó orrrészén egy 6 m-es gémkinyúlású, 995 kg teherbírású Hiab T-CLX 038 típusú daru helyezkedik el. A daru alapok környezetében a fedélzet 10 mm vastag acéllemezből készült, alatta lokális szerkezet erősítéssel. A hajón a kötelező, biztonsági- és mentőfelszerelések is rendelkezésre állnak.
Mobil labor és mentesítés A hajó egyben mobil labor is, ugyanis a hajóra málházott, szak-, és kiegészítő felszerelések (egyéni védőeszközök, vegyi felderítő eszközök, sugárzásmérő eszközök, mintavevő és tároló felszerelések, személyi mentesítő felszerelések, kiegészítő eszközök, ADR felszerelések, kommunikációs eszközök) részben megegyeznek a KML gépjárművek málhafelszereléseivel. Másrészt a hajón van egy mentesítésre használható (fekete) zuhanyzó, mely a járőrhajó ivóvíztartályáról működtethető. Ezáltal egy esetlegesen radiológiai, biológiai, vagy vegyi szennyeződéssel járó beavatkozást követően a technikai eszközök, illetve a beavatkozó személyzet is mentesíthető még a hajó fedélzetén, a tisztasági zuhanyzás pedig biztosított a hajó alsó szintjén kiépített (fehér) fürdőszobában.
Taskó Attila tű. szds.
Ezt a hírt eddig 1250 látogató olvasta. |