Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Gumiabroncstűz – teendők vészhelyzetben2022. május 09. 08:59 A teherautótüzek a járművezetőkre és a forgalom többi részvevőjére is veszélyesek. Mikor a legveszélyesebbek a gumiabroncsok? Hogyan kezdődnek a gumiabroncstüzek? Hogyan lehet elkerülni a gumiabroncstüzet, és mit kell tenni a gépjárművezetőnek vészhelyzetben? Mi nevezhető a gyors és hatékony fellépésnek a károk minimálisra csökkentése érdekében? Okok A német autóklub, az ADAC adatai szerint a teherautótüzek leggyakoribb oka
Hőhullámok A tapasztalatok szerint a tartósan magas hőmérséklet növeli a gumiabroncsok károsodásának és a gumiabroncs-tüzeknek a kockázatát. Mindez elégtelen guminyomással párosulva az egyik leggyakoribb oka a gumiabroncsok károsodásának. Hogyan kezdődik a gumiabroncstűz? A folyamat viszonylag egyszerű. 30 °C feletti levegőhőmérsékletnél az aszfalt 40-60 °C-ra melegszik fel a tűző napon. Ettől az abroncsok puhábbak lesznek, gyorsabban kopnak, és túlmelegedés esetén a gyúlékony abroncsok meggyulladhatnak! Az előírtnál alacsonyabb keréknyomásnál ez a veszély hatványozottabb. Az ebből keletkező balesetek a járművezetőt, a járművet és az egész közúti forgalmat veszélyeztetik. Ha veszélyes áru is van a rakományban, az abroncstűz gyorsan környezeti katasztrófával végződhet. Ennek elkerülése érdekében hideg állapotban ellenőrizni kell a gumiabroncsok nyomását, a kerekek sérüléseit, az esetleg beszorult idegen tárgyakat.
Mi a teendő, ha kigyullad a gumiabroncs?
Hogyan lehet eloltani a gumiabroncstüzet? A kezdeti tűznél, ha valaki saját maga próbálja eloltani a gumiabroncstüzet, tudnia kell, hogy a lánggal égés gyorsan csökkenthető, de a teljes eloltás érdekében a gumit a gyulladási hőmérséklete (260 – 300 0C) alá kell csökkenteni. Ezért a porral oltó mellett a vízzel, habbal oltás eredményesebb lehet. Vagyis csak akkor álljunk, meg, ha a megállás után azonnal el lehet oltani a tüzet. A fülkéből kiszállva a készülékkel, menetirány szerint, a gumiabroncs mögé állva alulról felfelé irányítva az oltósugarat, szakaszosan működtessük. Ha a szélirány ezt nem teszi lehetővé, kezdjük az oltást a kerék másik oldaláról, de sohasem a tengelyre merőlegesen. Az oltási szakaszok között látni fogjuk az oltás eredményét, és így korrigálhatunk. Ha egyből kinyomjuk az oltóanyagot erre már nem lesz lehetőségünk. A másik készüléket célszerű már eleve odakészíteni. Soha ne álljunk oltás közben tengelyirányban közvetlenül a gumiabroncs elé, mert a felrobbanó gumiabroncs sérülést okozhat.
Ezt a hírt eddig 1745 látogató olvasta. |