Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Elektromos töltőállomások és veszélyeik2022. augusztus 15. 08:31 Az elektromos és a plug-in hibrid gépjárművek (PHEV) szorulhatnak külső forrásból származó töltésre („konnektorra”). A tölthető akkumulátor tüzeinek jelentős része a töltőállomásokon keletkezik, márpedig ezekből egyre több lesz: egy számítás szerint 2035-ig az EU-ban 65 millió töltőpontot kell létrehozni, amiből 55,25 millió otthon, ill. nyilvános garázsban, a maradék 9 millió közterületen lenne. Tűzvédelmi szempontból (is) fontos tehát megismernünk az ilyen töltőállomások fajtáit. Mode/Type 1 töltő Egy egyszerű, egyik felén konnektordugóval, a másik végén töltőfejjel ellátott kábel. Mivel egy szimpla kábelről van szó, a jármű folyamatosan kapja a hálózati energiát a konnektorból, ami – ha nem figyelnek rá és nem húzzák ki időben – túlmelegedéshez, tűzhöz vezethet, illetve a hálózatot is károsíthatja.
Mode/Type 2 töltő Ez a Mode/Type 1 töltők biztonsági rendszerrel ellátott verziója, ahol a konnektordugó és a töltőfej között egy automata ki- és bekapcsoló eszköz található, ami kommunikálni tud a járművel. Sokkal biztonságosabb, mivel nem terheli túl a hálózati rendszert. Az ilyen töltők 3.7-7.2kW (16-32A) teljesítménnyel rendelkeznek és általában 8-10 órát vesz igénybe egy jármű teljes feltöltése.
Mode/Type 3 töltő Ezeket nevezik „gyorstöltőnek”. Fixen vannak bekötve a hálózatba. Teljesítményük 11-22kW (fázisonként 16-32A) és 2-3 óra alatt képesek feltölteni egy akkumulátort. Hazánkban a közterületeken általában 400V-os feszültséggel bíró hálózathoz építik hozzá. A töltőkábelei fixen rögzítettek, vagy dugós csatlakozásúak.
Mode/Type 4 töltő Ezt nevezik „villámtöltőnek”, mert 30 perc alatt is képesek feltölteni az autót 80%-os töltöttségi szintig. Ezek már egyenárammá alakítják át a hálózatból kapott váltakozó áramot és azt juttatják a járműbe, így annak nem kell foglalkoznia az átalakítással. Ezek teljesítménye 50-350 kW között van és 450-1000 V-os feszültségű hálózathoz szokták őket kötni. Minden Mode/Type 4 töltőállomás rendelkezik egy biztonsági leállító gombbal, ami megszakítja a töltési folyamatot.
Tesla Destination Charger A Tesla cég saját „gyorstöltő” állomása. Ezek az általában 22 kW teljesítményűek. A töltőkábel itt is lehet fixen rögzített, vagy dugós csatlakozású. Magyarországon jelenleg 6 ilyen töltőállomás van (Fót, Kiskőrös, Szeged, Szentantalfa, Visegrád, Zsámbék).
Tesla Supercharger A Tesla saját „villámtöltője”. Ezek az állomások általában 480V-os hálózathoz vannak bekötve és 250kW teljesítményűek. A Mode/Type 4 töltőhöz hasonlóan ennek a típusnak is van töltés-megszakító vészgombja. Magyarországon jelenleg 7 ilyen töltőállomás van (Debrecen, Fót, Győr, Miskolc, Sormás, Szeged, Törökbálint).
Miből informálódhatunk? A töltőállomásokon feltüntetik, hogy melyik kábel milyen áramot juttat a gépjárműbe.
Egyen-váltakozó Minden töltőállomás váltakozó árammal működik, még azok is, amelyek egyenárammal töltik fel a gépjárművet. A hibrid és elektromos gépjárművek elektromotorjai szintén egyenárammal működnek, a gépjárműben lévő fedélzeti töltő az, ami a váltakozó áramot egyenárammá alakítja át az autó számára. A MOL Plugee töltőállomása rendelkezik 75 kW-os egyenáramú töltőkábellel is, de van ahol ez csak 50 kW-os, váltakozó áramú töltőkábelei között pedig vannak 43 kW-os és 22 kW-os is.
Hol vannak elektromos töltőállomások? A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal interaktív térképén a nyilvános töltőállomások nyomon követhetők.
Ezt a hírt eddig 1148 látogató olvasta. |