Híreink

Elektromos Panther: új idők előszele

2022. július 08. 07:30

Az Interschutz egyik leglátványosabb és legnagyobb felhajtással övezett attrakciója kétségkívül a Panther electric volt. A világ méltán legnépszerűbb reptéri tűzoltó gépjárművéből a teljesen elektromos prototípus nem csak önmagában érdekes, hanem a tervezett gyártás miatt: a Rosenbauer láthatóan arra készül, hogy egyre gyorsuló ütemben konvertálja teljes palettáját elektromos meghajtásúvá.


A Rosenbauer elektromos meghajtással kapcsolatos fejlesztései nem éppen újkeletűek: a jelenlegi elektromos tűzoltó gépjárművük, az RT még 2016-ban mutatkozott be először (akkor még leánykori nevén, CFT-ként). Az Interschutzon mutatkozott be a nagyközönségnek az elektromos meghajtású Panther prototípusa. Repülőterekről lévén szó, az elektromos meghajtás nem ördögtől való ötlet (rövid távok, az elektromos motor dinamikusabb) – olyannyira nem, hogy a világ számos reptere, ideértve például a londonit vagy a rómait, már 2030-ra karbonsemleges akar lenni. A Pantherrel a bevetések 90%-a tisztán elektromos üzemben abszolválható – a gyártó márpedig évtizedes tapasztalattal tudja az ilyen kijelentéseket megtámogatni. 

Az akkumulátorok kapacitása a kalkulációk szerint elég egy tipikus reptéri szcenárióra: két-három perces út a helyszínig, a teljes oltóanyagkapacitás kijuttatása, illetve visszatérés a szerállásra. Az elektromos változat még tisztán elektromos üzemben is fürgébb, mint a klasszikus, robbanómotoros 6x6. Ami pedig a redundanciát illeti: az RT-nél megismert integrált, dízelmotoros áramfejlesztő (az ún. „Range Extender”, vagyis hatótávnövelő) itt is rendelkezésre áll, ha az akkupakk nem lenne elég.

Iparági szemmel nézve még izgalmasabb a gyártás előtt álló prototípus felépítése, illetve a fejlesztési célok. A Rosenbauer a Panther elektromossá konvertálását házon belül tartotta; a know-how-t a Magna autóipari beszállító adta, a fejlesztések pedig lehetővé teszik, hogy a Rosenbauer a következő években a teljes palettát „elektromosítsa”. A fejlesztés alapja egy moduláris rendszer, amely leegyszerűsítve négy komponensből áll: a sebességváltó rendszerből, az elektromos meghajtásból, a szivattyúműködést lehetővé tevő meghajtásból és az RT kapcsán már megismert hatótávnövelőből. Ez a modularitás lesz a garancia a gyors fejlesztésekre, hiszen így sokkal jobban tervezhető és sokkal gyorsabban elvégezhető egy új flotta felépítése a meglévő géppark alapjain.

Vissza

Ezt a hírt eddig 847 látogató olvasta.