Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Beépített vízköddel oltó rendszerrel felújított alagút2022. augusztus 26. 14:47 A Manhattan szigetét és a New York-i Brooklyn szárazföldi részét összekötő Hugh L. Carey alagutat (más néven Brooklyn-Battery alagutat) a legutóbbi felújítása során, beépített vízköddel oltó rendszerrel szerelték fel, ezzel javítva a tűzvédelmet. Nem akármilyen alagútról van szó: egy 70 éves, víz alatti, rendkívül forgalmas közúti alagút tűzvédelmét érintette a felújítás. 70 éves – tenger alatti alagút A Brooklyn-Battery alagutat 1950-ben nyitották meg a forgalom előtt, amely ekkor az Egyesült Államok leghosszabb tenger alatti járműalagútja, és a második leghosszabb ilyen jellegű alagútja volt a világon. A ma már több, mint 70 éves létesítmény két alagútjáratának hossza 2779 m. Az alagút megépítéséhez 12 609 tonna acélra, 156 700 m3 betonra, 3000 km elektromos kábelre, 883 391 csavarra és 799 000 csempére volt szükség. A nyomvonala Az egyik bejárata
A felújítás okai A Hugh L. Carey alagút keresztirányú szellőzőrendszerrel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy az elszívott levegő az úttest feletti csatornán keresztül távozik, a friss levegő pedig az úttest alatti csatornán keresztül kerül bevezetésre. Ezt több szellőztető épület végzi, amelyek az alagút hosszában a föld felett vannak elosztva. Keresztirányú szellőzés az alagútban Ez a szellőzési mód az első autótüzek után komoly vitákat váltott ki, arról, hogy milyen intézkedések szükségesek a szellőzőrendszer védelme érdekében. Az elszívó ventilátorok lényeges elemei ugyanis nem bírják a nagyon forró gázokat. Tűz esetén ezek a forró füstgázok az elszívott levegő aknába kerülnek, majd a szellőzőépületen keresztül távoznak. Az ábrán jelölt épületekben működnek ezek az elszívó ventilátorok. Arra jutottak, hogy meg kell keresni azt a megoldást, amely alkalmas a forró gázok lehűtésére és az alagútban a hőleadás mértékének korlátozására. Az alternatívák közül a nagynyomású vízköd technológia alkalmazása mellett döntöttek. Ez egy tisztán vízbázisú tűzoltórendszer, amely a fúvókánál nagy nyomást használ a víz finom köddé való szétoszlatására, és lehetővé teszi a háromdimenziós tűzoltást az alagútban. Ezzel egyrészt a közlekedőket (járműveket és utasokat) védik, másrészt az építményt is, a tűzoltóság számra pedig gyors hozzáférést biztosít a tűz forrásához. Annyiban is újdonság, hogy az Egyesült Államokban ez az első nagynyomású vízköd-rendszer egy közlekedési alagútban. Európában a technológiát évek óta bevezették, és számos alagútban telepítették. Ráadásul a Hugh L. Carey-alagút New York City egyik fő csomópontja, ezért a hatóságoknak és a városnak nagyon érdeke, hogy ne kelljen sokáig lezárni ezt az alagutat, mert egy tűz miatti lezárás komoly közlekedési káoszt okoz. A beépített oltóberendezés telepítésével az alagút általában gyorsan újra használható tűz után.
Valós tűztesztek A rendszer teljesítményének igazolása érdekében valós tűztesztekből származó adatokkal kellett bizonyítani a vízköd-oltó berendezés hatékonyságát. Miután gyártó már korábban is végzett megfelelő vizsgálatokat; ezeket nem kellett megismételni a projekthez.
A projekt végrehajtása Az egyik előírás az volt, hogy a rendszer összes elemét az elszívott levegő aknába kell beépíteni, és csak a fúvókák nyúlhatnak be a vezetőtérbe. Ez azt jelentette, hogy a fővezetéket, a szekciók csővezetékekeit, a szelepeket és az összes szelepvezetéket a keskeny elszívó aknában kellett elhelyezni. Szerencse, hogy a nagynyomású technológiának köszönhetően a csövek és alkatrészek lényegesen kisebbek, mint a sprinkler rendszereknél. Ez nagy előnyt jelentett, mivel megkönnyítette az utólagos felszerelést és az elszívócsatornába való beszerelést. A kis méreteket jól jellemzi, hogy a fővezetéket DN 80 átmérőjűre tervezték és a nagynyomású rendszernek az oltáshoz a sprinklerhez képest mindössze, a vízmennyiség negyedére van szüksége. Elszívó nyílások az alagútban
A kipufogógázok az alagút mennyezetében lévő elszívott levegő réseken keresztül jutnak el az elszívó légcsatornába. Ezek egy rögzített rácsban vannak elosztva a mennyezet alatt. A fúvókákat a fúvókavezetékekkel együtt a légréseken vezették át.
A hatékonyság bizonyítása A rendszer hatékonyságának bizonyításához teljes körű tűzvizsgálatra volt szükség. Ebből a szempontból előnyt jelentett, hogy a FOGTEC már több mint 200 teljes tűztesztet hajtott végre sikeresen. Az ebből származó adatokat és megállapításokat a rendszer kialakításához kiértékelték és az alagút geometriájához igazították anélkül, hogy további tűztesztekre lett volna szükség. A légrések távolsága nagyon szorosan megfelelt a fúvókakialakítás távolságának a kiválasztott tűzvizsgálatokban. A megfelelő fúvókatávolság biztosításához alig volt szükség további fúrásra az elszívó légcsatornából az alagúttérbe. Ez megkönnyítette a felújítási munkákat. A berendezések elhelyezése (forrás: FOGTEC)
Mivel New Yorkban szűkös a hely, fontos volt, hogy a szivattyúrendszer is a lehető legkisebb legyen. A teljes alagút védelméhez egy szivattyúházra volt szükség, amelyet a manhattani oldalon lévő szellőzőépület elé építették.
Tapasztalatok Bebizonyosodott, hogy a nagynyomású vízköd-technológia nemcsak új építkezésekre, hanem alagutak utólagos felszerelésére is alkalmas. A szellőztetőrendszer teljes cseréje helyett ez a megoldás a tűzvédelmet és a gazdasági előnyöket ötvözi: a javul a tűzvédelem, az alagút beépítési ideje rövid marad, és a korszerűsítés összköltsége alacsonyabb.
Irodalom: https://hu.frwiki.wiki/wiki/Brooklyn_Battery_Tunnel https://de.wikipedia.org/wiki/Brooklyn-Battery_Tunnel FeuerTrutz Magazin 1/2022 http://www2.nkfust.edu.tw/~ypke/CE/data/Unit27.htm
Ezt a hírt eddig 875 látogató olvasta. |