Híreink

Rosenbauer AT3 gépjárműfecskendő az ATOMIX-nél

2022. augusztus 10. 06:49

2020 nyarán érkezett meg az ATOMIX Kft.-hez (Paksi Atomerőmű Zrt. létesítményi tűzoltóságához) az új gépjárműfecskendőjük, ami a legösszetettebb és műszakilag legfejlettebb ilyen méretű jármű az országban. Ezzel a 25 éves múltra visszatekintő Advanced Technology (AT) sorozat legújabb típusa is képviselteti magát kiemelkedő minőségével és a legmodernebb kialakításával.


Alapjármű – extrákkal

A jármű alváza egy MAN TGM 18.290-es típus. A sok célra megfelelő, összkerék meghajtású jármű megengedett össztömege 18 tonna és a motorteljesítménye 290 lóerős. A Rosenbauer AT-ban a legénységi tér a felépítményben található, amely – a XXI. századi elvárásoknak megfelelően – teljesen LED megvilágítást kapott kívül és belül. Tűzoltástechnikai szempontból elég hosszú a lista, amit érdemes megemlíteni:

  • 2000 literes víz- és 200 literes habtartály,
  • kihúzható tálcás ultra magasnyomású oltórendszer (UHPS),
  • nyomóoldali habbekeverő rendszer,
  • CAFS hab előállítási lehetőség és
  • egy NH 35-ös szivattyú gyorsbeavatkozóval.

 

Biztonsági szempontból fontos, hogy addig nem lehet a tartóból kioldani a légzőkészülékeket, míg a jármű valamilyen sebességi fokozatban van. Ez csak egy példa arra, hogy mennyi apróságra figyel a gyártó, hogy ne csak a beavatkozás lehessen gyors és sikeres, de a tűzoltók biztonsága is legalább annyira fontos.

Emellett az átadott járművön rendkívül magas szintű technológiai megoldások találhatók, köztük több hazánkban eddig nem ismert rendszer is növeli a taktikai eszköztárat. Ilyen a DIGIMATIC 42 habbekeverő rendszer és a FLASH CAFS oltórendszer.

Paks AT 5 – Kihúzható tálcás UHPS rendszer

 

Digimatic habbekeverő

A mai korszerű és hatékony tűzoltás egy ilyen létesítményben habbal oltási lehetőséget igényel. Ebből a legkorszerűbb került a járműre, a DIGIMATIC, amely egy elektromos meghajtású és elektromos vezérlésű nyomóoldali habbekeverő rendszer. Ebből a DIGIMATIC 42 típus lett beépítve, két befecskendezési ponttal. A 42-es szám a maximum percenkénti litermennyiséget jelöli, s ezzel 0,1%-tól 6%-ig terjedő skálán tud habképző anyagot bekeverni. A bekeverési értékeket pedig 0,1%-os és 0,5%-os osztásban lehet állítani. Különlegessége, hogy az egyik befecskendezési pont a vízágyú csonkját látja el a kívánt mennyiségű habképző anyaggal, míg a másik a CAFS rendszerrel kialakított nyomócsonkokat, így összesen 3 kimeneten lehet habot adni.

Rendkívül praktikus formai újítás, hogy DIGIMATIC egy kompakt kiszerelésű egységként található meg a málhatérben, a technikai nóvum pedig, hogy egy membrán- és járókerekes szivattyúval rendelkezik. Ezen szivattyúk révén nemcsak a bekeverésnél, de a tartálytöltésnél vagy külső forrásból való bekeverésnél is használható. Nem kell külön tartály- vagy hordószivattyú a habképző anyaghoz, mint hagyományos esetben. Ennek a kialakításnak több előnye is van.

  1. Ha megfelelő a tűzcsaphálózat nyomása, a szivattyút nem is kell elindítani, hogy habképző anyagot keverjünk be.
  2. A másik előnye, hogy tizedes pontossággal méri a rendszeren átáramló víz és a habképző anyag mennyiségét. Ennek köszönhető a bekeverési arány ilyen kis léptékű állítási lehetősége.

FLASH CAFS rendszer

A jármű tűzoltás-technikai eszköztárának másik kiemelkedő része a FLASH CAFS rendszer. A FLASH arra utal, hogy a CAFS hab előállításához szükséges sűrített levegőt palackokban tárolják. A CAFS az angol sűrített levegős habrendszer mozaikszava. A rendszer lényege, hogy a bekevert sűrített levegő mennyiségétől függően más a hab minősége.

  • Nedves hab esetén a víz-levegő aránya 1-3, míg
  • száraz hab esetén 1-14.
  • A két határérték között tetszőlegesen állítható ez a viszonyszám és így a hab minősége is.

Ez a bekeverési arány a térfogatra értendő, és így akár egy B szerelt sugarat is egy személy könnyedén tud kezelni száraz habbal. Köztes levegőarányt pedig tetszőlegesen állíthatunk a kezelőfelületen.

 

Sokoldalúság egyszerre

Tűzoltás-technikai szempontból egyszerre többféle módon is használható az új fecskendő. Külön csonkokon csak vizet, magasnyomású gyorsbeavatkozón keresztül habbekeverésre a HD FIXMIX rendszer ad lehetőséget, míg normál nyomáson akár hagyományos, akár CAFS hab is használható és akkor még az UHPS egységről nem is beszéltünk.

Ezzel az Atomerőmű létesítményi tűzoltósága egy sokrétű és sokféle módon bevethető járművel gazdagította flottáját. Nem túlzás azt állítani, hogy hazai tekintetben a legmodernebb gépjárműfecskendő került most egy igen fontos helyre. Ez azonban még messze nem a vége az AT lehetőségeinek. Az idén megújult széria immár 25 éve szolgálja a hivatásos, létesítményi és önkéntes tűzoltókat a legváltozatosabb körülmények és kialakítások mellett. Sikerét mutatja, hogy az AT típussorozatból több mint 5000 eladott darabot szállított a gyártó a világ 50 országába.

 

Ozsváth Ádám műszaki menedzser
HESZTIA Kft., Budapest

Megjelent a Védelem 2020/6. számában.

 

 

 

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1138 látogató olvasta.