Elektromobilitás a Rosenbauernél – Rosenbauer RT bemutató2022. október 11. 08:06 Budapest, Mezőkövesd, Tiszaújváros. Itt mutatkozott be október végén a Rosenbauer RT, azaz Revolutionary Technology névre keresztelt járműve. Valóban forradalmi technológiáról beszélhetünk! Az AT óta ez a legnagyobb tűzoltójármű-gyártási innováció, amely megoldásaival alapvetően megváltoztatja a jövőbeni járműtervezéssel és a beavatkozással kapcsolatos folyamatokat.
Honnan indult?
2012-ben a Rosenbauer vezetése egy társadalom tudósokból és műszaki szakemberekből álló csapattal vizsgáltatta a jövőbeni változásokat és az ebből fakadó elvárásokat. A trendtérkép olyan lett, mint egy nagyváros villamos hálózata. Ehhez a vízióhoz kapcsolódtak a műszaki szakemberek, s 2016-ra elkészült a Rosenbauer koncepciójárműve. Közben persze a világ elektromobilitáshoz való hozzáállása is megváltozott, s erre építve készült három új jármű. Az egyik Dubaiban, a másik Amszterdamban, a harmadik Berlinben állt szolgálatba. Ez utóbbi 13 hónap alatt összesen kb. 1600-szor kelt útra, kb. 14 ezer kilométernyi távot tett meg, mindezt a Mitte, Suarez és Schöneberg tűzoltóállomásokról (ezek kb. 3-6 km távolságra vannak a brandenburgi kaputól). A célkitűzés az volt, hogy a bevetések legalább 80%-át tiszta elektromos üzemben teljesítse; az eredmények alapján azonban végül a 95% teljesült. Ez azt jelenti, hogy alig 75-80 alkalommal kellett bekapcsolni a dízelmotort. (A CHIP.de beszámolója szerint ráadásul a teszteredményt még rontotta is, hogy az egyik tűzoltóállomáson két hétre meghibásodott a töltő, és egy szoftverfrissítés után a tesztjárművel töltési gondok voltak ezért a tesztidőszakot 12 hónapról 13 hónapra növelték.)
A világ vezető technológiai cégeivel együttműködve 2020-ra elkészült a már sorozatgyártásra megérett RT. Nem véletlenül kapta ezt a nevet. Ez alapvetően nem csak egy elektromos jármű, hanem a tűzoltó gépjármű új megközelítése, miközben mindent tud, amit egy hagyományos jármű, de meglepően új szemlélettel. A méretei alapján városi használatra tervezték, minden művelet tisztán elektromos üzemmódban történik. A két akkumulátor mellé (eggyel is rendelhető, ami egy létesítményi tűzoltóságnak elég) egy „hatótávnövelőnek” (Range Extender) hívott dízelmotort is beépítettek, amelynek az a feladata, hogy az akkumulátorok 20%-ig történő lemerülése esetén az üzemanyagot átalakítsa elektromos energiává. Maga a dízelmotor automatikusan, önállóan működésbe lép, de a vezető által is ki- és bekapcsolható. Közben a jármű korlátozás nélkül üzemeltethető, vagyis a lehetséges működési idő szinte korlátlan.
BMW motor
A helyszíni szemle során a legnagyobb meglepetést a motor mérete jelentette. Ebbe a 19 tonnás monstrumba egy 7-es szériájú BMW személygépkocsi 3000 cm3-es, 6 hengeres diesel motorja van beépítve egy 125 literes tankkal. Ezt a 225 kW-os diesel motort a jármű csak energiaforrásként használja, s ennek során a leghatékonyabb pontra tudja az energiát betáplálni. Ennek eredményeként képes erre a hihetetlen teljesítményre. Gondoljunk csak bele, mekkora motorok tudnak ma egy hagyományos járművet működtetni!
Rosenbauer tervezés
Korrekt módon felsorolták a világ vezető technológiai cégeit, akik az elektromobilitás megvalósításában közreműködtek, de azért látszik, hogy a tervezést és a megvalósítást önállóan, egy kézben oldották meg, ahogy azt már a Panthernél is megfigyelhettük. Rögtön az első saját tervezés az RT alváza, ahol egy nagyszilárdságú acélkeretben van az egyik akkumulátor, ami a súlypontban is meghatározó szerepet játszik.
A kerekek független felfüggesztésűek és minden tengelyhez külön motor tartozik, így a három motor egyben motorként és generátorként is használható.
További részletek a Védelem decemberi számában olvashatók.
- Mennyi lesz 2030-ban?
- Járműfülke – új filozófia
- Vezérlés – Van másik!
- Szivattyú és teljesítmény
- Fény az éjszakában
- Műszaki tulajdonságai
Vissza
Ezt a hírt eddig 1176 látogató olvasta. Kapcsolódó képek:
|