Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Bécs: tűzoltó járművek generációváltása2022. november 10. 07:00 Az elmúlt tíz év során több mint 70 Rosenbauer AT city tűzoltóautót szerzett be a bécsi tűzoltóság. Mit, hogyan, milyen megoldásokkal fejlesztettek? A Rosenbauer szeptember végén hat kombinált (műszaki mentő és gépjárműfecskendő) tűzoltóautót adott át a bécsi tűzoltóságnak, amely ezzel 2009 óta összesen 76 járművet helyezett üzembe, vagyis a járműpark nagy része megújult. A csere következtében a tűzoltóság jelenlegi járműgenerációja kétféle járműre támaszkodik:
Mindkettőt a nagyváros igényeihez igazítják.
Milyen a bécsi városi tűzoltóautó? A HLF-et és a TLF-et a bécsi tűzoltóság és a Rosenbauer Austria szoros együttműködésben fejlesztették ki. Megfelelnek a vonatkozó szabványnak, de lényegi különbségek vannak a normál szériajárművekhez képest. Mindenekelőtt a járművek a városi sajátosságokat szem előtt tartva keskenyebbek, az alváz szélessége nem haladja meg a 2400 mm-t, így a városi forgalomban könnyebben tudnak haladni a szűk utcákon vagy a parkoló autók mellett, és a tűzoltóknak több helyük van a helyszínen a beavatkozások során. A koncepció – amely akkor még viszonylag új volt – azóta számos utánzóra talált a világban, és az új RT-ben, a Rosenbauer elektromos tűzoltóautójában is alkalmazzák. A projekt során a korábbiaktól eltérően a műszaki mentő járműbe (HLF) is beépítettek egy szivattyút, amely a megszokottól eltérően nem hátul, hanem a jármű közepén található. Ez azt jelenti, hogy több hely alakítható ki a málhafelszerelésekhez, amelyek egy hasonló univerzális járműben nagy felületeket igényelnek. További különlegesség a városi tűzoltóságoknál nem túl gyakori négykerékmeghajtás – ezt az illetékesek azzal indokolták, hogy a 415 négyzetkilométeres működési területen számos burkolatlan bekötőút is található. A TLF-ben a pump & roll működési mód is szokatlan az eddigi városi, önkormányzati autóhoz képest, de ugyancsak a működési terület tapasztalatai alapján kibővíti annak felhasználási lehetőségeit, például vegetációs tüzek oltásakor. A légrugós hátsó tengely (elöl laprugók) azért jelent előnyt, mert lehetővé teszi a jármű felemelését, például az akadályok könnyebb leküzdését és a vezetésbiztonság növelését.
Mind a HLF, mind a TLF rendelkezik DIGIMATIC 22 habadagoló rendszerrel, amellyel nagyon kis mennyiségű habanyag adható a vízhez, így a nedvesítőszeres működés jelentős előnyhöz jutatja a tűzoltásvezetést. A 16 gépjárműfecskendőt FIXMIX adagoló rendszerrel is felszerelték, amellyel nagy mennyiségű hab előállítására van lehetőség, valamint az utastérből távirányítható a tetőmonitor, amellyel percenként akár 1500 liter oltóanyag is kibocsátható és elérhető az 50 méter feletti sugártávolság. Természetesen a ma már elengedhetetlen gyorsbeavatkozók is be vannak építve a HLF-be. Mindkét járműtípusnál egységesen helyezkednek el a nyomócsonkok hátul, az 5. készüléktérben és az első lökhárító alatt, ami szintén a sok speciális megoldás egyike. A felszereltség a két járműtípusban szinte azonos,
A szivattyú teljesítménye és a tartály mérete azonban eltérő:
A bécsi tűzoltóság jelenlegi tűzoltó gépjárműállománya: 60 műszaki mentőgépjármű és 16 tartályos gépjárműfecskendő. Mindegyiknek azonos AT karosszériája van, beépített személyzeti kabinnal és forgó lépcsővel, kezelésük és terhelésük nagyjából azonos. Ezt a hírt eddig 844 látogató olvasta. |