Híreink

Cégek – Mi legyen a dolgozók e-eszközeivel?

2024. augusztus 28. 14:00

A vállalatoknál használt lítiumion-akkumulátorok tűzveszélyessége többé-kevésbé ismert. Az elektromobilitás folyamatos terjedése azonban további kihívások elé állítja a cégeket, valamint a tűzvédelmi felelősöket.


Hol, hogyan tárolható?

Egyre több munkavállaló jár munkába e-biciklivel, e-rollerrel, e-scooterrel, hibrid és elektromos autóval. Mi legyen ezekkel? Milyen veszélyt jelentenek? Hogyan lehet a veszélyeket minimalizálni?

Eddig voltak az okostelefonok és más magánhasználatú, akkumulátorral működő „kütyük”. Ezek töltése sok vállalatnál kicsik, nem veszélyesek jelszóval, már (gyakran hallgatólagosan) tolerált gyakorlattá vált.

Az e-bike-ok, a pedelecek és az alkalmazottak hibrid és elektromos autóinak köszönhetően új dimenziót kapott és egyre inkább kap a kérdés, hisz napról-napra több nagyméretű lítiumion-akkumulátor található ezekkel a cégek területén. Így aztán egyre inkább így itt az ideje, hogy a cégek és a tűzvédelmi szakembereik átgondolják a tűzvédelmi kockázatokat. Általában egy-egy akkunál nem nagyobb a tűzkeletkezés valószínűsége, de növekvő számuk, a keletkezett tűz hevessége, terjedése és oltása új kockázatokat jelent. Vannak területek, ahol ez a kockázat még elfogadható, másutt elfogadhatatlan, ezért szabályozandó, hogy mennyi, hol és hogyan tárolható ezekből az eszközökből a cég területén?

Ideális lenne egy különálló, elhatárolt parkoló, amely kellő távolságra van a gyúlékony anyagoktól, épületektől.

 

Tölthető? Hol, hogyan?

Ha ezt megválaszolták jön az újabb kihívás! Az elektromos biciklik, járművek számának növekedésével párhuzamosan növekszik a megfelelő töltőberendezések iránti igény a céges telephelyeken, és ezzel egyidejűleg nő annak statisztikai valószínűsége, hogy valamelyik ilyen jármű lítium-ion akkumulátora kigyullad.

Ez a tűzvédelmi helyzetre kiható változás, aminek a kezelésére a cégeknek egyértelmű szabályokat kell felállítaniuk az elektromos járművek töltésére vonatkozóan.

 

Közös telephelyek

Az újonnan bérbeadásra épített telepeken a bérbeadónak kell kezdeményeznie. A régi vállalatok nagy telephelyein osztozó, több tulajdonossal működő számos cég közös szabadtereiről, vagy a közös zárt terekről együttes szabályozás segíthet. Célszerű azt is vizsgálni, hogy a cég egyedül vagy másokkal együtt jogosult a telephelyén rendelkezésre álló villamos energia használatára.

Ezután az elektromos infrastruktúrát úgy kell kialakítani, hogy az elbírja a további töltési folyamatok terhelését. Ellenkező esetben fennáll a kockázata további tűzveszélynek, amely nem az akkumulátortechnológiához kapcsolódik. Ha például több elektromos járművet töltenek egy többes aljzaton keresztül, a kábeltűz gyakorlatilag előre programozott.

Választ kell találni arra a kérdésre is, hogy

  • mennyi,
  • hol (zárt térben, nyílt térben) és
  • hogyan (feltételek, védőtávolságok) tölthető ezekből az eszközökből a cég területén?

Vagy nem tölthető?

A munkavállalókat ezért tájékoztatni kell arról, hogy a cég engedélyezi-e és milyen formában az elektromos járművek töltését.

A jól képzett munkaerő megtartása érdekében várhatóan több munkáltató létesít töltőállomásokat a dolgozók járműveihez és a saját céges autóihoz, amelyeket szintén egyre inkább villamosítanak.

Magától értetődik, hogy ezeket ideális esetben

  • jól szellőző kültéri területeken,
  • más járművektől vagy a vállalat épületeitől elkülönítve kell elhelyezni.

Vissza

Ezt a hírt eddig 350 látogató olvasta.