Híreink

Milyen gyakoriak az elektromos autók tüzei?

2023. február 15. 07:00

Egyre több elektromos jármű tűzről láthatunk látványos fotókat. De mennyire gyakoriak az elektromos autók tüzei? Az Egyesült Államokban készült összehasonlító elemzés most választ adhat arra, hogy a leggyakoribb meghajtástípusok közül melyik a leginkább tűzveszélyes – természetesen egységnyi, 100 ezer eladásra vonatkoztatva.


Annak megállapítására, hogy évente hány elektromos autó gyullad ki, és hány tűzveszélyes autót hívnak vissza a benzin/gázolaj üzemű járművekhez képest, az  Auto Insurance EZ biztosítási oldal kutatói az Egyesült Államok Közlekedési Statisztikai Hivatalától (BTS) és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülettől (NTSB) származó eladási és baleseti adatokat gyűjtötték össze. Az NTSB tüzekre vonatkozó adatait felhasználva a kutatók, az értékesítési adatok alapján kiszámították a hibrid, gáz- és elektromos járművek 100 ezer eladásra jutó tüzeinkek arányát. Ez lehetővé tette számukra, hogy lássák, vajon az elektromos járművek valóban nagyobb arányban gyulladnak-e ki, mint más járművek.

  1. Hibrid járművek 3474,5 tűzeset (összes: 16 051)
  2. Benzin, gázolaj meghajtásúak 1529,9 tűzeset (összes: 199 533)
  3. Elektromos járművek 25,1 tűzeset (összes: 52)

Értelemszerűen (és ahogyan az a számokból is látszik) a hagyományos meghajtású és a hibrid járművek jóval régebb óta vannak piacon, így a tűzeseteknek több idejük is volt bekerülni a statisztikákba; ugyanakkor az egységes eladott darabszámra vetítés miatt ez még így is drámai különbség.

A kutatók adataik alapján arra jutottak, hogy bár a hírekben az elektromos tüzekre helyezik a hangsúlyt, ezek nem eleve veszélyesebbek, mint a benzines vagy hibrid járművek, bár az elektromos tüzeket általában nehezebb eloltani.

  • A benzines autótüzeket általában üzemanyagszivárgás vagy motorproblémák okozzák, míg az akkumulátorproblémák általában elektromos autók tüzeit okoznak.
  • A benzines autók tüzei általában a motortérben kezdődnek, ahol az üzemanyagtartály és a motor található. Az üzemanyag szivárgását számos tényező okozhatja, beleértve a hibás üzemanyagvezetéket vagy a repedt üzemanyagtartályt. A motorproblémák benzinüzemű autók tüzéhez is vezethetnek, például olajszivárgáshoz, amely meggyújtja a forró motort.
  • Az elektromos autók tüzei általában az akkumulátortérben keletkeznek. E járművek tüzeinek leggyakoribb oka az elektromos rövidzárlat, amelyet sérült vezeték vagy hibás akkumulátorcella okozhat. Ugyancsak előfordulhat az akkumulátor túlmelegedése, ha ugyanis a hűtőrendszer nem tartja biztonságos hőmérsékleten az akkumulátort, akkor az tűzhöz vezethet.

Az égés is jellemzően más és ez az ütközést követő tüzekre is vonatkozik.

  • A benzintüzek szinte azonnal kitörnek, amikor a benzin szikrával vagy lánggal érintkezik, és gyorsan terjed.
  • Az akkumulátortüzeknél általában némi időbe telik, amíg elérik a tűz elindításához szükséges hőt. Bizonyos esetekben ez a késleltetés nagyon jó, hiszen ez lehetővé teszi a járműből való kiszállást és a mentést is. Persze az is segít, hogy az akkumulátorok a jármű alsó részében vannak elhelyezve.

Az elemzők kitértek a 2020-as, tűzveszély kapcsán történt visszahívásokra is, amelyek alapján az elektromos meghajtású járművek szintén igen messze vannak az „élbolytól”.

visszahívással érintett darabszám meghajtás érintett modellek típus tűzveszély forrása

430 000

hagyományos üzemanyag

1

Hyundai Elantra

elektromos zárlat

308 000

hagyományos üzemanyag

2

Kia Cadenza & Sportage

elektromos zárlat

250 000

hagyományos üzemanyag

1

Honda Odyssey

elektromos zárlat

95 000

hagyományos üzemanyag

2

Hyundai Genesis & Genesis G80

ABS

82 000

EV

1

Hyundai Kona

akku

70 000

EV

1

Chevrolet Bolt EV

akku

27 600

hibrid

1

Chrysler Pacifica

akku

4500

hibrid

7

BMW 530e, xDrive30e, Mini Cooper Countryman All4 SE, i8, 330e, 745Le xDrive, & X5 xDrive45e

akku

2800

hagyományos üzemanyag

2

McLaren Senna & 720S

üzemanyagszivárgás

Vissza

Ezt a hírt eddig 1609 látogató olvasta.