Híreink

Három éves az elektronikusan vezetett tűzvédelmi üzemeltetési napló (EÜN)

2023. február 28. 07:00

A 2020. január 22-én megjelent OTSZ, valamint a kapcsolódó TvMI 4.4.5.2 (azóta 4.5.5.2) pontja adta meg a lehetőséget a tűzvédelmi szakma és az üzemeltetők számára, hogy digitálisan vezessék naplóikat, csökkentsék a papírfelhasználást és a ráfordított munkaidőt. Az évfordulóig korábban hihetetlen változások történtek.


Az elmúlt években jelentősen megnőtt a digitalizáció iránti igény. A költséghatékonyságra való törekvés, az elektronikusan teljesítendő kötelezettségeink vagy csak egyszerűen, hogy lépést tudjunk tartani a világgal mind-mind arra kényszerítettek bennünket, hogy áttérjünk az elektronikus megoldások használatára. A dinamikus organikusan fejlődés mellett, szakemberek szerint kétszer, adott esetben háromszor gyorsabban mentek végbe digitalizációs folyamatok a COVID miatti nyomásra.

Excel táblázat helyett: QR-kódos nyilvántartás 

 

A három éve megjelent digitális tűzvédelmi üzemeltetési napló is egyre elterjedtebbé válik a piacon, melynek oka leginkább a költséghatékonyság.

Az emberi munkaidő folyamatosan csak drágább, érdemessé vált a tűzvédelmi karbantartás végrehajtása során is mérlegelni, hogy valóban optimális-e a folyamat.

Fekete Attila, a fiREG tűzvédelmi nyilvántartó szoftver fejlesztési vezetője szerint észrevétlenül vesznek el órák, napok egy-egy tűzvédelmi felelős, EHS vezető munkaidejéből.

– Azt, hogy milyen sok időveszteség éri őket, nem is én állítom, hanem ők. Valójában mindenki tisztában van vele: nagyon sok figyelmet, időt, papírt és munkát igényel felkészülni és dokumentálni a karbantartásokat, „de nincs mit tenni”… Legalábbis azok szerint, akik nem tudnak róla, hogy a felsoroltak jelentős része egyszerűen, jogszabálykövető módon automatizálható – magyarázza a szakember.

Attila és társa, Horváth Gábor, aki tűz- és munkavédelmi szakértő, hatodik éve dolgoznak azon, hogy a tűzvédelmi nyilvántartások átláthatók, hatékonyak, papírmentesek lehessenek. A nemrég 3 évessé vált jogszabályi környezet növekvő lendületet ad az üzemeltetők számára, hogy bátran merjenek digitalizálni ezen a területen is. Csak az ő rendszerükben 22 ezer üzemeltető 177 ezer elektronikusan vezetett naplója jött létre eddig. 

 


A fiREG tűzvédelmi platform alapítói sok tapasztalatot gyűjtöttek a témában

 

– Egyre nagyobb a bizalom az üzemeltetők részéről. Persze kellett ehhez az is, hogy mind keleti, mind nyugati anyacéggel bíró hazai vállalatok lépjenek ez ügyben ugyanúgy, mint állami intézmények, vállalatok is – számol be a tapasztalatokról a szakember.

Egy digitális rendszer az alábbiakat elvégzi nekünk a tűzvédelmi karbantartások és nyilvántartások kapcsán:

  • Követi a jogszabály által megkövetelt határidőket » Nem kell rá figyelnünk.
  • Figyelmeztetéseket ad a felelősöknek » Nem kell emaileznünk, telefonálnunk. 
  • Minden tevékenységet naplóz » Követhetővé teszi az elvégzett munkákat és vissza is kereshető bármi a múltból.
  • Nem használ papírt » Egyszerűen, gyorsan, bárhol, bármikor elérjük az adatokat, könnyen kereshetünk és még papírt sem pazarolunk.
  • Hiba esetén azonnal értesülhetünk » Nem kell többé papír alapú naplókat olvasgatni, egyszerű szűréssel azonnal láthatjuk a feltárt hibákat és be avatkozhatunk.

– Az elmúlt években több száz EHS vezetővel és tűzvédelmi felelőssel készítettünk interjút annak érdekében, hogy a megfelelő folyamatokat digitalizáljuk és automatizáljuk is – zárja Fekete Attila – Figyelembe vettük a Microsoft alapítójának intelmét is, miszerint “Nincs rosszabb, mint amikor egy eleve rossz folyamatot automatizálnak.” Büszkén mondhatom, sikerült a jó folyamatokat optimálisan automatizálni, és ahol 100-nál több tűzvédelmi berendezés van üzemben, érdemes megvizsgálni a szoftveres nyilvántartás lehetőségét.

 

Ha szeretnél többet tudni az elektronikusan vezetett napló lehetőségéről, keresd fel a www.fiREG.hu -t vagy olvasd le az alábbi QR-kódot!

www.fiREG.hu

Vissza

Ezt a hírt eddig 830 látogató olvasta.