Tűzoltósisak a járműben: kötelező vagy nem? – Mit mond a német vizsgálat?2023. március 10. 12:36 Romlik, vagy javul egy baleset esetén tűzoltó sisak viselőjének biztonsága egy vonuló tűzoltó járműben? Erre a kérdésre kereste a választ a német tűzoltóság szakértői csoportja. A csoport a német kötelező balesetbiztosítási szövetség (DGUV) segítségével értékelte a különböző járműgyártók és más intézmények vizsgálatait.
Igen vagy nem?
Arra a kérdésre, hogy
- a szabványos, megfelelően felszerelt tűzoltó sisak viselése
- a jármű biztonsági övével és
- a meglévő fejtámlával
romlik, vagy javul egy baleset esetén tűzoltó sisak viselőjének biztonsága egy vonuló tűzoltó járműben, általában nem lehet igennel vagy nemmel válaszolni – írják. Mondhatnánk, hogy ehhez nem kellett hosszú vizsgálat, de a részletek igen elgondolkodtatók.
Megállapították, hogy más lehetséges konstellációkról – pl. fejtámla nélkül, hárompontos vagy övvel, vagy anélkül – nincsenek megbízható vizsgálati eredmények. Ezért arra jutottak, hogy ebből a tényből kiindulva, biztonsági szempontból, a tűzoltó járműveknél nem lehet általános sisakviselési kötelezettségről beszélni.
Mikor igen, mikor nem?
Néhány megállapítás azonban segítséget nyújt a döntés meghozatalában:
- A tűzoltó védősisak járműben való viselése annak súlya miatt veszélyeket jelenthet a viselőjére. A tehetetlenségi erőket ugyanis növeli a sisak súlya, és ha a fejtámlát helytelenül állítják be vagy hiányzik, a fej gyorsulása megnövekedhet. A gyorsulások és lassulások, amelyek ütközésekkor előfordulhatnak, növelik a nyaki gerinc károsodásának kockázatát. Vagyis a sisak, a biztonsági öv és a fejtámla együtt vizsgálandó.
- A tűzoltó védősisak pozitív hatással lehet azokra az emberekre, akiknek nem kell biztonsági övet viselniük, illetve azoknál a régebbi járműveknél, amelyekben nem állnak rendelkezésre biztonsági övek. Pl. frontális vagy oldalsó ütközés esetén, mivel ekkor a műszerfalba ill. egyéb kemény helyekre csapódó fejet védi a becsapódás erejétől.
- Annak eldöntésekor, hogy a tűzoltó védősisakot hárompontos biztonsági övvel és megfelelően beállított fejtámlával együtt kell-e viselni a járműben, egyéb szempontokat is figyelembe kell venni (pl. légzésvédő felszerelés, ha megfelelő készüléktartók állnak rendelkezésre). Eldöntendő kérdés, hogy a káreset helyszínére érkezéskor célszerű-e védősisak felvétele.
- Egyelőre arra sincsenek meggyőző vizsgálati megállapítások, hogy a védősisak viselése növelné a sérülési kockázatot a légzsák kioldásakor. Az első elvégzett vizsgálatok nem jelentenek további veszélyeket.
- A vonulás során, a nem fejen lévő védősisakok megfelelő elhelyezéséről és rögzítéséről gondoskodni kell, annak érdekében, hogy balesetkor járműben elszabaduló sisakok ne jelentsenek további veszélyt.
Ütéstesztek
Ismert, hogy a jármű legénységi fülkéjében sok felszerelés van. Ütésteszt során ellenőrizték a belső térben ezek viselkedését.
- Védősisakot akasztottak fel az állszíjjal a válaszfal falán elhelyezett horogra. Az ütközés során a sisak levált a kampóról és 64 km / h kezdeti sebességgel repült át a járműfülkén. A sisak a kb. 1,3 kg tömegével nagyon magas sérülési kockázatot jelent a vonuló tűzoltókra.
- A hevederekkel a válaszfalhoz rögzített sisak nem jött le, a zárt állpánt ellenállt a megterhelésnek.
- A vezető próbabábu megfelelően zárt sisakja nem jött le. A mért próbabábu értékei nem mutattak rendellenességeket a sisak nélküli összehasonlítható vizsgálatokhoz képest. Ugyanakkor a vizsgálók megjegyezték, hogy az alkalmazott próbabábu típus (Hybrid III) nem teszi lehetővé a releváns nyaki erők mérését.
Személygépkocsik, kisteherautók
Ezeknél az eredetileg nem tűzoltói felhasználásra tervezett tűzoltó járműveknél általában a kis fejtér (ülés közben a fej és a jármű tető között tér) okoz problémát. Függőlegesen ülve, a sisak és a jármű teteje között legalább 10 cm távolságnak kell lennie. Ha ez nincs meg, vezetés közben sisakot általában nem szabad viselni. Ez szinte minden személyautót és sok kisteherautót érint.
Vissza
Ezt a hírt eddig 1583 látogató olvasta. |