Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Közúti villamos járművek töltése2023. május 19. 08:23 A forgalomban lévő villamos meghajtású közúti járművek számának ugrásszerű növekedésével a töltőpontok iránt is fokozódó igény mutatkozik. A megfelelő sűrűséggel elhelyezkedő vezetékes töltőrendszerek kialakítása kulcsfontosságú, melyeknek számos követelményt kell teljesíteniük. Erre vonatkozóan tartalmaz előírásokat két, májusban magyar nyelven megjelent szabvány is. Az MSZ EN IEC 61851-1:2020 Villamos jármű vezetékes töltőrendszere. 1. rész: Általános követelmények (IEC 61851-1:2017) szabvány a közúti villamos járművek töltésére szolgáló, legfeljebb 1000 V váltakozó áramú vagy legfeljebb 1500 V egyenáramú, névleges tápfeszültségű, és legfeljebb 1000 V váltakozó áramú vagy 1500 V névleges kimeneti egyenfeszültségű, villamos járművet tápláló berendezésekre vonatkozik. A szabvány a következő szempontokat veszi figyelembe:
A szabvány nem tartalmazza a villamos járművet tápláló berendezésekben használt villamos eszközökre és alkatrészekre vonatkozó követelményeket, azokat az adott termékszabványok tárgyalják. A dokumentum nem vonatkozik az alábbiakra:
Az MSZ EN ISO 17409:2020 Villamos meghajtású közúti járművek. Vezetékes energiaátvitel. Biztonsági követelmények (ISO 17409:2020) szabvány meghatározza a villamos hajtású közúti járművek külső villamos áramkörökhöz való vezetőképes csatlakoztatására vonatkozó villamos biztonsági követelményeket, valamint tartalmazza az MSZ EN IEC 61851-1-ben meghatározott 2., 3. és 4. töltési módra és a fordított irányú energiaátvitelre vonatkozó követelményeket. A 4. töltési módra az MSZ EN 61851-23 szerinti, villamos jármű szigetelt egyenáramú töltőállomásához való csatlakozásra vonatkozó követelményeket adja meg. A szabvány a jármű tápellátó áramkörének fedélzeti részeire, valamint a jármű külső villamos áramkörhöz való csatlakoztatásához használt, az energiaellátás vezérlésére szolgáló célzott funkciókra vonatkozik. Fontos kiemelni, hogy a szabvány nem tartalmaz átfogó biztonsági információkat a gyártó, karbantartó és javító személyzet számára, valamint az Y-kapacitás korlátozása egyszeres hibaállapot esetén az áramütés elleni védelem érdekében már nem alkalmazható hibavédelmi intézkedésként, ha a jármű vezetőképes, egyenáramú villamos kapcsolatban áll egy külső villamos áramkörrel. MSZT Kámán Gergely, Nagy Gábor 2023. május Ezt a hírt eddig 766 látogató olvasta. |