A tűzoltóságok technikai fejlesztése 2009-ben - 10 milliárd2009. április 14. A tűzoltás és a műszaki mentés technikai eszközparkjának bővítése pályázati rendszerben történik, amely döntően a biztosítók tűzvédelmi hozzájárulásából képzett keretre támaszkodik. A pályázati önrészek a teljes finanszírozási összeg 8-20 %-ig terjednek. Mi várható 2009-ben?
Tűzoltás – magas futásteljesítmény Az idei év szervesen kapcsolódik a 2006-2009. évek közötti fejlesztési koncepcióhoz, a szakmai fejlesztési koncepció ugyanis több éven átívelő folyamat. Pályázatból, pedig nincs hiány. Ezek átfutási ideje min. 10 – 11 hónap. Jelentős az igény oltógépjárművek beszerzésére, mivel az 1997-1999 évek között beszerzett 174 db gépjárműfecskendő átlagéletkora is meghaladja a 10 évet. Ezek futásteljesítménye lényegesen magasabb az Európai átlagnál, mivel ezeket, mint elsődleges beavatkozó szert, szinte valamennyi káreset során igénybe vesszük. Ezért is fontos a gépjárműfecskendő felújítási program. Az új járművek technika paraméterei között nagyobb hangsúlyt kap, a számítástechnikai eszközök beépítése, az érintőképernyős vezérlési rendszer, GPS rendszer alkalmazása, valamint több műszaki mentési szakfelszerelés málházása. A másik irány – elmúlt évek szélsőséges időjárási körülményeit is figyelembe véve – a jó terepjáró képességű fecskendők, vízszállítók, erdőtűzoltó gépjárművek további beszerzése. Az elmúlt időszak az elöregedett gépészeti és elektromos belső infrastruktúrájú középmagas panelépületek tűzesetei is megkövetelik a hatékony és biztonságos oltási képességekkel rendelkező kosaras magasból mentők hadrendbe állítását. Az IFA típusú magasból mentők, sőt esetenként a viszonylag korszerűnek és újnak számító – (1992-1993 évjáratú) – SIMON SNORKEL típusú magasból mentő használata során is történtek balesetek. Ezért itt is indokolt a fejlesztés. Kiemelt projekt célok: - A tűzoltáshoz, műszaki mentéshez szükséges gépjárművek beszerzése, átadása.
- A műszaki mentőbázisok technikai eszközfejlesztése.
- Tűzoltási és műszaki mentési szak és védő felszerelések biztosítása a KOK részére.
- A tűzoltólaktanya beruházás feltételeinek biztosítása pályázat útján. (HÖT és ÖT)
- Lakosságriasztó rendszerek fejlesztésének részbeni finanszírozása.
Irányok a műszaki mentésben A közlekedési infrastruktúra bővülése, az ilyen beavatkozások számának növekedése indokolja a műszaki mentő gépjárművek több irányú továbbfejlesztését. Ezek az irányok egyrészt a műszaki mentőbázisok csere felépítményes rendszerű műszaki és vegyi-mentő konténerrendszerének bővítése, másrészt a darus felépítménnyel rendelkező középkategóriájú műszaki mentők, harmadrészt a zárt felépítményű, illetve a pick up jellegű országúti gyorsbeavatkozók. A nagyteljesítményű műszaki mentésre is alkalmas mentődaruk számának bővítése jelentősen javítja az ipari és közlekedési infrastruktúrával bővült területek biztonságát. Az új tűzoltógépjárművek műszaki színvonala, a jármű- és szivattyúvezérlések felértékelik az oktatás, képzés szerepét. A képzés technikai feltételeinek biztosítása érdekében szükséges az oktatási intézmény jármű és eszközparkjának fejlesztése is. A tűzoltás és műszaki mentés korszerű járműveinek biztosítása mellett rendkívül fontos a tűzoltók egyéni védőeszközeinek és a tűzoltás és műszaki mentés nélkülözhetetlen szakfelszereléseinek a beszerzése. Ezek a nagy értékű felszerelések – (bevetési, védőruhák, csizmák, sisakok, légzőkészülékek, feszítővágók, szivattyúk, fűrészek, generátorok, stb) – nélkülözhetetlenek a munkavégzés során. Ezt a pályázatok nagy száma is visszaigazolja. A 2007. évi pályázatok teljesítése a védőeszközök, feszítővágók, szivattyúk, generátorok, stb fontossági sorrendben 2009. I. felében befejeződik. Ugyancsak fontos a tűzoltóságok elhelyezési feltételeinek biztosítása a tűzoltólaktanya beruházások révén, másrészt a szakmai program részeként, a lakosság riasztását szolgáló eszközök megvalósítása is kitűzött munkafeladatként szerepel. Mindeközben egy taktikai és egy stratégiai feladatot is meg kell oldani. Az euró/forint árfolyam alakulására és 2006-2009. évi szakmai fejlesztési koncepcióban meghatározott feladatok végrehajtási tapasztalatai alapján elő kell készíteni a 2010-2012 évek fejlesztési koncepcióját.
Kristóf István tű. ezds. Főosztályvezető Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, Budapest A 2009. évi fejlesztési elképzelések Fejlesztés megnevezése | 2009. Évre tervezett (előzetes) | db | összesen (mFt) | Műszaki mentő közép | | 3 | 330 | Országuti gyorsbeavatkozó | | 2 | 90 | Magasból mentő 30m | | 2 | 280 | Magasból mentő 37m | | 4 | 680 | Magasból mentő 42m | | 2 | 360 | Magasból mentő 18-24m | | 2 | 240 | Erdőtüzes gépjármű | 4 | 440 | Fecskendő közép kategóriájú. | | 6 | 510 | Fecskendő félnehéz kategóriájú. | | 24 | 2160 | Fecskendő felújítás. | | 20 | 600 | Daru darukosárral | 1 | 220 | Vízszállító 6800 liter | | 9 | 675 | Vízszállító 8000 liter | | 4 | 320 | Felújított fecskendő | | 4 | 160 | Nagyértékű eszközök | | 1 | 1100 | Kombinált jármű | | 4 | 480 | Mentőbázis szállitó jármű | | 2 | 96 | Mentőbázis eszközök | | 4 | 18 | Mentő - oltó konténerek | | 4 | 100 | Tűzoltó laktanya | | 1 | 600 | Molari | 1 | 500 | Mindösszesen: | | | 9959 | Pályázott járművek Gépjárműfecskendő Középkategória Kunhegyes Tótkomlós | FTP | Bicske | Etyek | Győr | Egyek | Hatvan | Nagykanizsa | Érd | Gödöllő | Siófok | Böhönye | Csurgó | Kadarkút | FTP | Szekszárd | Szekszárd | Pápa | KOK | Félnehéz kategória Heves | Tiszakécske | Nagykőrös | Kisbér | Létavértes | Vámosmikola | Csurgó | Kalocsa | Kecskemét | Kiskőrös | Kiskunfélegyháza | Soltvadkert | Mohács | Békéscsaba | Orosháza | Encs | Miskolc | Ózd | Ózd | Ózd | FTP | Szeged | Szeged | Dunaújváros | Székesfehérvár | Polgárdi | Vál | Csorna | Berettyóújfalu | Püspökladány | Balmazújváros | Szolnok | Jászkisér | Kisújszállás | Tiszaföldvár | Esztergom | Komárom | Nyergesújfalu | Tatabánya | Oroszlány | Cegléd | Dabas | Nagykáta | Vác | Pomáz | Kisvárda | Nyírbátor | Szakoly | Répcelak | Vasvár | Ajka | Balatonfüred | Zalaegerszeg | FTP | FTP | FTP | KOK | | Műszaki mentő Országúti gyorsbeavatkozó Kunszentmárton | Szigetszentmiklós | Középkategória KOK Kombinált jármű Siklós | Encs | Berettyóújfalu | Szigetszentmiklós | Barcs | Pomáz | Csepreg | Ibrány | Újfehértó | Magasból mentő 18-24 méter Mezőkövesd | Budapest | Budapest | 30 méter Balassagyarmat | Szerencs | KOK | 37 méter Szeged | Mosonmagyaróvár | Szentendre | KOK | 42 méter Paks Vízszállító 6500 Békéscsaba | Mezőkovácsháza | Szarvas | Mezőkövesd | Tiszaújváros | Csongrád | Makó (lead.jót) | Szentes | Bicske | Debrecen | Heves | Mezőtúr | KOK | Érd | Záhony | Tiszavasvári | Zalaegerszeg | Keszthely | Lenti | Vízszállító 8000 Marcali 6X6 | Nagyatád 6X6 | Szombathely | Siófok | Daru Kecskemét KOK Hab/por Kaposvár Felújított fecskendő Kerekegyháza | Szabadszállás | FTP | Ruzsa- makó | Ács | Nagyigmánd | Csenger | Fehérgyarmat | Kőszeg+szentendre | Sümeg+lenti | FTP | Fecskendő felújítás Mohács | Pécs | Tiszaújváros | FTP | Mór | Jászberény | Tiszafüred | Monor | Szigetszentmiklós | Marcali | Marcali | Paks | Kesztely | Pécs | Pécs | Pécs | Pécs | FTP | FTP | Tiszaújváros | Konténer Győr | Kaposvár | Kaposvár | Veszprém | KOK | KOK | KOK | Erdőtüzes Nagy terepjáró képességű Veszprém | Sopron | Tatabánya | Barcs | KOK | Pick up Sátoraljaújhely Vissza
Ezt a hírt eddig 3217 látogató olvasta. Kapcsolódó képek:
|