Híreink

A tűzoltóságok technikai fejlesztése 2009-ben - 10 milliárd

2009. április 14.

A tűzoltás és a műszaki mentés technikai eszközparkjának bővítése pályázati rendszerben történik, amely döntően a biztosítók tűzvédelmi hozzájárulásából képzett keretre támaszkodik. A pályázati önrészek a teljes finanszírozási összeg 8-20 %-ig terjednek. Mi várható 2009-ben?


Tűzoltás – magas futásteljesítmény
 
Az idei év szervesen kapcsolódik a 2006-2009. évek közötti fejlesztési koncepcióhoz, a szakmai fejlesztési koncepció ugyanis több éven átívelő folyamat. Pályázatból, pedig nincs hiány. Ezek átfutási ideje min. 10 – 11 hónap.
Jelentős az igény oltógépjárművek beszerzésére, mivel az 1997-1999 évek között beszerzett 174 db gépjárműfecskendő átlagéletkora is meghaladja a 10 évet. Ezek futásteljesítménye lényegesen magasabb az Európai átlagnál, mivel ezeket, mint elsődleges beavatkozó szert, szinte valamennyi káreset során igénybe vesszük. Ezért is fontos a gépjárműfecskendő felújítási program.
Az új járművek technika paraméterei között nagyobb hangsúlyt kap, a számítástechnikai eszközök beépítése, az érintőképernyős vezérlési rendszer, GPS rendszer alkalmazása, valamint több műszaki mentési szakfelszerelés málházása.
A másik irány – elmúlt évek szélsőséges időjárási körülményeit is figyelembe véve – a jó terepjáró képességű fecskendők, vízszállítók, erdőtűzoltó gépjárművek további beszerzése.
Az elmúlt időszak az elöregedett gépészeti és elektromos belső infrastruktúrájú középmagas panelépületek tűzesetei is megkövetelik a hatékony és biztonságos oltási képességekkel rendelkező kosaras magasból mentők hadrendbe állítását. Az IFA típusú magasból mentők, sőt esetenként a viszonylag korszerűnek és újnak számító – (1992-1993 évjáratú) – SIMON SNORKEL típusú magasból mentő használata során is történtek balesetek. Ezért itt is indokolt a fejlesztés.
 
Kiemelt projekt célok:
  • A tűzoltáshoz, műszaki mentéshez szükséges gépjárművek beszerzése, átadása.
  • A műszaki mentőbázisok technikai eszközfejlesztése.
  • Tűzoltási és műszaki mentési szak és védő felszerelések biztosítása a KOK részére.
  • A tűzoltólaktanya beruházás feltételeinek biztosítása pályázat útján. (HÖT és ÖT)
  • Lakosságriasztó rendszerek fejlesztésének részbeni finanszírozása.
 
Irányok a műszaki mentésben
 
A közlekedési infrastruktúra bővülése, az ilyen beavatkozások számának növekedése indokolja a műszaki mentő gépjárművek több irányú továbbfejlesztését.  Ezek az irányok egyrészt a műszaki mentőbázisok csere felépítményes rendszerű műszaki és vegyi-mentő konténerrendszerének bővítése, másrészt a darus felépítménnyel rendelkező középkategóriájú műszaki mentők, harmadrészt a zárt felépítményű, illetve a pick up jellegű országúti gyorsbeavatkozók. A nagyteljesítményű műszaki mentésre is alkalmas mentődaruk számának bővítése jelentősen javítja az ipari és közlekedési infrastruktúrával bővült területek biztonságát.
Az új tűzoltógépjárművek műszaki színvonala, a jármű- és szivattyúvezérlések felértékelik az oktatás, képzés szerepét. A képzés technikai feltételeinek biztosítása érdekében szükséges az oktatási intézmény jármű és eszközparkjának fejlesztése is.
A tűzoltás és műszaki mentés korszerű járműveinek biztosítása mellett rendkívül fontos a tűzoltók egyéni védőeszközeinek és a tűzoltás és műszaki mentés nélkülözhetetlen szakfelszereléseinek a beszerzése. Ezek a nagy értékű felszerelések – (bevetési, védőruhák, csizmák, sisakok, légzőkészülékek, feszítővágók, szivattyúk, fűrészek, generátorok, stb) – nélkülözhetetlenek a munkavégzés során. Ezt a pályázatok nagy száma is visszaigazolja. A 2007. évi pályázatok teljesítése a védőeszközök, feszítővágók, szivattyúk, generátorok, stb fontossági sorrendben 2009. I. felében befejeződik.
Ugyancsak fontos a tűzoltóságok elhelyezési feltételeinek biztosítása a tűzoltólaktanya beruházások révén, másrészt a szakmai program részeként, a lakosság riasztását szolgáló eszközök megvalósítása is kitűzött munkafeladatként szerepel.
 
Mindeközben egy taktikai és egy stratégiai feladatot is meg kell oldani. Az euró/forint árfolyam alakulására és 2006-2009. évi szakmai fejlesztési koncepcióban meghatározott feladatok végrehajtási tapasztalatai alapján elő kell készíteni a 2010-2012 évek fejlesztési koncepcióját.
Kristóf István tű. ezds. Főosztályvezető
Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, Budapest
 
A 2009. évi fejlesztési elképzelések
 
Fejlesztés megnevezése
2009. Évre tervezett (előzetes)
db
összesen     (mFt)
Műszaki mentő közép
 
3
330
Országuti gyorsbeavatkozó
 
2
90
Magasból mentő 30m
 
2
280
Magasból mentő 37m
 
4
680
Magasból mentő 42m
 
2
360
Magasból mentő 18-24m
 
2
240
Erdőtüzes gépjármű
4
440
Fecskendő közép kategóriájú.
 
6
510
Fecskendő félnehéz kategóriájú.
 
24
2160
Fecskendő felújítás.
 
20
600
Daru darukosárral
1
220
Vízszállító 6800 liter
 
9
675
Vízszállító 8000 liter
 
4
320
Felújított fecskendő
 
4
160
Nagyértékű eszközök
 
1
1100
Kombinált jármű
 
4
480
Mentőbázis szállitó jármű
 
2
96
Mentőbázis eszközök
 
4
18
Mentő - oltó konténerek
 
4
100
Tűzoltó laktanya
 
1
600
Molari
1
500
Mindösszesen:
 
 
9959
 
Pályázott járművek
 
Gépjárműfecskendő
 
Középkategória
Kunhegyes
              Tótkomlós
FTP
Bicske
Etyek
Győr
Egyek
Hatvan
Nagykanizsa
Érd
Gödöllő
Siófok
Böhönye
Csurgó
Kadarkút
FTP
Szekszárd
Szekszárd
Pápa
KOK
 
Félnehéz kategória
Heves
Tiszakécske
Nagykőrös
Kisbér
Létavértes
Vámosmikola
Csurgó
Kalocsa
Kecskemét
Kiskőrös
Kiskunfélegyháza
Soltvadkert
Mohács
Békéscsaba
Orosháza
Encs
Miskolc
Ózd
Ózd
Ózd
FTP
Szeged
Szeged
Dunaújváros
Székesfehérvár
Polgárdi
Vál
Csorna
Berettyóújfalu
Püspökladány
Balmazújváros
Szolnok
Jászkisér
Kisújszállás
Tiszaföldvár
Esztergom
Komárom
Nyergesújfalu
Tatabánya
Oroszlány
Cegléd
Dabas
Nagykáta
Vác
Pomáz
Kisvárda
Nyírbátor
Szakoly
Répcelak
Vasvár
Ajka
Balatonfüred
Zalaegerszeg
FTP
FTP
FTP
KOK
 
 
Műszaki mentő
 
Országúti gyorsbeavatkozó
Kunszentmárton
Szigetszentmiklós
Középkategória
KOK
 
Kombinált jármű
 
Siklós
Encs
Berettyóújfalu
Szigetszentmiklós
Barcs
Pomáz
Csepreg
Ibrány
Újfehértó
 
Magasból mentő
 
18-24 méter
Mezőkövesd
 Budapest
 Budapest
30 méter
Balassagyarmat
Szerencs
KOK
37 méter
Szeged
Mosonmagyaróvár
Szentendre
KOK
42 méter
Paks
Gödöllő
Eger
KOK
 
Vízszállító 6500
 
Békéscsaba
Mezőkovácsháza
Szarvas
Mezőkövesd
Tiszaújváros
Csongrád
Makó (lead.jót)
Szentes
Bicske
Debrecen
Heves
Mezőtúr
KOK
Érd
Záhony
Tiszavasvári
Zalaegerszeg
Keszthely
Lenti
 
Vízszállító 8000
 
Marcali 6X6
Nagyatád 6X6
Szombathely
Siófok
 
Daru
 
Kecskemét
KOK
 
Hab/por
 
Kaposvár
 
Felújított fecskendő
 
Kerekegyháza
Szabadszállás
FTP
Ruzsa- makó
Ács
Nagyigmánd
Csenger
Fehérgyarmat
Kőszeg+szentendre
Sümeg+lenti
FTP
 
Fecskendő felújítás
 
Mohács
Pécs
Tiszaújváros
FTP
Mór
Jászberény
Tiszafüred
Monor
Szigetszentmiklós
Marcali
Marcali
Paks
Kesztely
Pécs
Pécs
Pécs
Pécs
FTP
FTP
Tiszaújváros
 
Konténer
 
Győr
Kaposvár
Kaposvár
Veszprém
KOK
KOK
KOK
 
Erdőtüzes
 
Nagy terepjáró képességű
Veszprém
Sopron
Tatabánya
Barcs
KOK
Pick up
Sátoraljaújhely

Vissza

Ezt a hírt eddig 3218 látogató olvasta.


 

Kapcsolódó képek: