Híreink

A „jó szagú” gyilkos – Mi lesz a benzingőzzel, ha a szabadba kerül?

2025. február 25. 07:00

Ízlés dolga… Mindenesetre, ha szabadba kerül több, mint négyszázféle alkotóból álló illatkavalkádot szagolhatunk. De hogyan, mikor és mennyi kerülhet a szabadba? Erre ad választ szerzőnk.


Négyszáz féle

A benzin természetes kőolajból desztillálás útján kinyert folyadék, amely nem egységes vegyület, a paraffin sorozatba tartozó szénhidrogének elegye. Főképp nyíltláncú, telített szénhidrogénekből, pentánból, hexánból (C6H14) és heptánból (C7H16) áll.  Több mint négyszáz féle alkotóból áll, beleértve az olefineket, ciklohexánt, benzolt, toluolt, orto-, meta- és para-xilolokat és egyéb vegyületeket.  Az olefintartalom miatt oxidálódik, a levegő oxigénjét  megköti, de ez a reakció kellően lassú. A magas olefintartalom az oxidációt és a gyanta-képződést segíti elő, ami káros a minőségre.             

                

A motorbenzin a belsőégésű Otto-motorok üzemanyagaként felhasznált folyadék, jelentős arányban tartalmaz aromás szénhidrogéneket, így benzolt is. A szigorítás következménye ezek arányának csökkentése (harmincöt illetve egy térfogat százalékra). A benzingyártás folyamán keletkező telítetlen szénhidrogének aránya 18 % lehet. A legtöbben kellemesnek találják a jellegzetesen édeskés csípős illatát, amit a színtelen szerves oldószer, a benzol okoz. Ez a legegyszerűbb aromás szénhidrogén, amely gyűrű alakú molekulákból áll. Szaga semmi mással sem összetéveszthető csípős, szúrós aroma, ha egyszer megéreztük, mindig azonosítani tudjuk.  A benzinszag leginkább benzolszag, annak ellenére, hogy az összetevők  egy százalékát sem teszi ki. Nevük hasonlósága sem véletlen, mert a benzin szó a benzolból ered.

 

 

Miért van a benzinben benzol? 

Mert  ezzel az aromás szénhidrogénnel növelik az üzemanyag oktánszámát, azzal pedig a motort teljesítményét. A benzol mérgező anyag, szédülést fejfájást, mámoros bódult állapotot, szívritmus zavart, álmosságot, nagyobb mennyiségben belélegezve eszméletvesztést, de halált is okozhat, rákkeltő hatású és génmutációkat is okoz, és növeli a leukémia és a csontvelőbetegségek, vérszegénység és egyéb betegségek, kialakulásának kockázatát. A benzin elegyében található további vegyületek sem kevésbé veszélyesek.

 

Tartálykocsik

A benzinkutakhoz szállító több méretű közúti tartályos járművel juttatják el az üzemanyagot, amelyekből a gázinga eljárásnak köszönhetően a töltés során nem kerül benzingőz a levegőbe.

Ennek az üzemanyag szállító tartálynak a térfogata 39.970 m3

A gázinga eljárás csatlakozója

Az ilyen megoldású átfejtés a környezetre nem veszélyes, mert benzingőz nem kerül a szabadtérbe, ilyen típusú csatlakozással töltik a benzinkutak tartályait.

 

Nézzük, mit tartalmaznak az előírások!

Az MSZ 9943:1994 (ma már nem hatályos) szabványban a következő fogalmak találhatók

2.10. a gázinga eljárásról: a gázinga eljárás az a folyamat, amikor a töltés során a töltőállomás tartálya és a közúti tartályos jármű gáztere tömlővel illetve csővezetékkel van összekötve, és így a töltött tartály gázteréből a folyadék által kiszorított gáz-levegő elegy közúti tartályos jármű gázterébe áramlik át kitöltve a lefejtett folyadék helyét

Az üzemanyag szállító járművek és a benzinkút tartályok között van gázinga eljárással működő a környezetet nem veszélyeztető zárt rendszerű betöltés.

2.11. pontban a pisztolygáz-visszavezetésről a következőket olvashatjuk: a gépjárművek üzemanyag tartályából töltéskor kiszorított szénhidrogéngőz visszavezetése a töltőállomás tartályába

Ezzel szemben a gépjárművek és a benzinkút tartályok között nincs pisztolygáz-visszavezetés, a tankolás során a betöltött benzin mennyiségével megegyező térfogatú benzingőz kerül a környezetbe.

2.12. pont az automata üzemanyag adagoló pisztolyról: olyan automata üzemanyag adagoló pisztoly, amelynek konstrukciós és alkalmazási követelményei megfelelnek az MSZ EN 13012 előírásainak.

Megjegyzésem:

  • Ez a három fogalom az MSZ 9943:1984-ben kiadott, - ma már nem hatályos- szabványban még nem szerepelt, csak a később kiadott MSZ 9943:1994-ben, amit időközben szintén visszavontak.
  • Az MSZ EN 13012 szabvány 3.2. pontja a következőket tartalmazza: gőz visszavezető pisztoly olyan töltőpisztoly, amely egy további elemet tartalmaz gőz visszanyerésére

 

A ma hatályos MSZ 9943:2009 a következő követelményeket tartalmazza:

4.2.3.2. gázinga vezeték: a tartályokat az MSZ 15633-1 szerinti gázingával működő vezetékkel kell ellátni a levegőszennyezés megakadályozására. A gázinga vezeték és légcsővezeték a tartály dómjához közösen csatlakozhat az MSZ 15633-1 szerinti gyújtóhatás –átterjedést gátló szerkezettel.

4.2.3.3. légző és légző vezeték: A légzők elhelyezése és a gőz-levegő elegy elvezetése az MSZ 15633-1 előírási szerint: 4.2.3.3.1 Gázingával töltött földalatti, fekvő, hengeres tartály légző vezetékébe visszacsapó szelepet vagy visszacsapó szeleppel egybeépített légzőt kell beépíteni, amely csak a levegő beszívását teszi lehetővé.

4.2.3.6. pisztolygáz visszavezető cső: A gépkocsik töltésekor a tankból kiáramló gázt- annak visszavezetését lehetővé  tevő töltőpisztoly használatakor – a kútoszlopoknál, a visszaszívási  műszaki megoldásoknak megfelelően (aktív vagy passzív) közös csővezetékben kell gyűjteni és visszavezetni és visszavezetni valamelyik benzint tároló tartály(ok)ba.

7.4.3. Lehetőleg a töltőpisztoly gáz elvezetésére is alkalmas töltőpisztolyt kell használni. A vezeték a dómhoz gyújtóhatás-átterjedést gátló szerkezettel vagy gázingával közösen csatlakozzon.

Vagyis a szabvány nem ír elő kötelező benzingőz visszavezetést a tartályba, tehát szabadon kikerül a benzingőz minden tankolásnál.

 

Most nézzük, mi van a benzinkutaknál, ha tankolni megyünk!

Gyakorlatilag nincs pisztolygáz visszavezetés és minden tankolásnál a szabadba kerül a benzingőz, mert a szabvány nem kötelező.

Ebből az következik, hogy

  • az egyedi tankolások alkalmával kikerül a légtérbe a benzingőz és ez az első környezet és égészség károsító hatás,
  • aztán amikor utazunk akkor meg az égéstermék okozza a második környezet és égészségkárosító hatást!

Legalább az elsőt érdemes volna megszüntetni, mert van rá megoldás.

 

Bónusz János tűzvédelmi szakértő  
Nagykovácsi

Vissza

Ezt a hírt eddig 266 látogató olvasta.