Híreink

Mi az eljárás telep létesítésének bejelentése után?

2009. július 06.

A hivatásos tűzoltóságoknak egyre több olyan esetben kell eljárni olyan ügyekben, amelyeket építési engedélyezési eljárás nem előz meg, vagy abban a tűzoltóság nem működik közre szakhatóságként. Április 1-én lépett hatályba a telepengedélyezés rendjéről és a bejelentés szabályairól szóló 358/2008. (XII. 31.) Korm. Rendelet, amely a kistérségi jegyzőt jelölte ki eljáró hatóságként. A szakhatóságok csak indokolt esetben kerülnek bevonásra.


Bejelentési kötelezettség

A hivatásos önkormányzati tűzoltóságok több esetben járnak el olyan ügyekben, amelyeket építési engedélyezési eljárás nem előz meg, vagy abban a tűzoltóság nem működik közre szakhatóságként. Ezekben az esetekben az alábbiak figyelembevétele indokolt:
  • A telepengedély, illetve a telep létesítésének bejelentése alapján gyakorolható egyes termelő és egyes szolgáltató tevékenységekről, valamint a telepengedélyezés rendjéről és a bejelentés szabályairól szóló 358/2008. (XII. 31.) Korm. rendelet április 1-én lépett hatályba. Az engedélyezési eljárás egyszerűsítése, gyorsítása céljából eljáró hatóságnak a kistérségi jegyző került kijelölésre. Az eljárásban közreműködő szakhatóságok csak indokolt esetben kerülnek bevonásra. A rendelet alapján a mellékletekben felsorolt ipari és ipari szolgáltató tevékenységet a kistérségi jegyző által kiadott telepengedély birtokában, vagy bejelentést követően lehet végezni.
  • A rendelet fő elve a telepengedélyezési eljárások számának csökkentése azáltal, hogy számos, korábban engedélyköteles tevékenységet bejelentési kötelezettség váltott fel. A bejelentés az engedélyezéssel szemben azt az előnyt biztosítja a vállalkozások számára, hogy azok a bejelentés megtörténtével azonnal megkezdhetik tevékenységük gyakorlását. A hatóságként eljáró kistérségi jegyző a bejelentés beérkezését követően a telepet nyilvántartásba veszi, amelyről értesíti az ellenőrzésre jogosult hatóságokat. Az ellenőrzésre jogosult hatóságok az értesítéstől számított 22 munkanapon belül kötelesek ellenőrzi, hogy a telep a jogszabályoknak megfelelően folytatja-e tevékenységét.
A jogszabály a telepengedélyezési rendszert gyökereiben változtatta meg azzal, hogy ipari területen minden korábban telepengedély-köteles tevékenység bejelentést követően megkezdhető. Ebben az esetben azonban a tűzoltóság sem szakhatóságként (mivel bejelentés alapján végezhető), sem ellenőrzésre jogosult hatóságként (mivel ezen tevékenységek nem az 5/II. mellékletben vannak) nem kerül megkeresésre.
 
Jegyzői kötelezettség
 
Ugyanakkor a rendelet 8. § (2) bekezdése alapján a jegyző a bejelentés másolatát a nyilvántartásba vételt követően a nyilvántartási számmal együtt kézbesítés útján megküldi a bejelentőnek, valamint a 4. §-ban megjelölt hatóságoknak (köztük a tűzoltóságnak). A tűzoltóság ezt követően a tűzvédelmi hatósági feladatokat ellátó szervezetekről és a tűzvédelmi hatósági tevékenység részletes szabályairól szóló 79/2007. (IV. 24.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés c) pontja alapján az érintett telephelyen tűzvédelmi hatósági ellenőrzést tarthat. Amennyiben az ellenőrzésen feltárt létesítési illetve használati hiányosságokat az ügyfél a felszólítás ellenére sem szünteti meg, akkor a rendelet 10. § (2) bekezdése alapján a szükséges intézkedéseket a jegyző teszi meg a tűzoltóság kezdeményezésére. A jegyző az észlelt hiányosságok megszüntetéséig, de legfeljebb 90 napra, a tevékenység telephelyen történő gyakorlását felfüggesztheti, valamint a napi üzemeltetési, nyitvatartási időtartam meghatározásával vagy más módon korlátozhatja, vagy a telepet ideiglenesen bezárathatja.
 
Az eljárások során az alábbi szempontokat kell vizsgálni:
 
- OTSZ 5. rész II. fejezet 3.1. pontja, amely szerint az építményt, építményrészt (helyiséget, tűzszakaszt), a vegyes rendeltetésű épületet csak a használatbavételi (üzemeltetési, működési, telephely) engedélyben megállapított rendeltetésnek megfelelően szabad használni,
- OTSZ 5. rész II. fejezet 3.2. pontja, amely szerint a termelést (előállítást, feldolgozást), a használatot, a tárolást, a forgalomba hozatalt, illetőleg az egyéb tevékenységet csak a tűzvédelmi követelményeknek megfelelő szabadtéren, veszélyességi övezetben, helyiségben, tűzszakaszban, építményben szabad folytatni.
Az ellenőrzés során vizsgálni kell a termelés (előállítás, feldolgozás), a használat, a tárolás, az egyéb tevékenység végzésének tűzvédelmi követelményeknek való megfelelőségét, különös tekintettel az alábbiakra:
- tűztávolság megfelelősége,
- tűzvédelmi megfelelőséget igazoló iratok (kivitelező nyilatkozat, jegyzőkönyv stb.),
- beépített építési anyagok, épületszerkezetek tűzvédelmi megfelelőségét igazoló irat,
- elektromos berendezések kivitelezéséről és első ellenőrzéséről szóló iratok,
- villámvédelmi berendezés szükségessége/felülvizsgálati jelentése,
- szükséges oltóvíz-intenzitás megléte (közmű nyilatkozat vagy vízhozam-mérés),
- tűzoltási-, felvonulási út és/vagy terület szükségessége/kialakítása,
- hő- és füstelvezetés, füstmentesítés szükségessége/megfelelősége,
- biztonsági világítás és menekülési útirány jelzőrendszer szükségessége/kialakítása,
- tűzszakaszolás szükségessége,
- tűzszakasz határ kialakításának megfelelősége (tűzfal, tűzgátló fal, -födém, -ajtó stb),
- beépített tűzjelző, -oltóberendezés szükségessége/megfelelősége,
- tűzoltó készülékek szükséges darabszáma/ megfelelősége,
- „A-B” tűzveszélyességi osztályba tartozó helyiségek kialakítása,
- kiürítési útvonalak és azok nyílászáróinak kialakítása,
- hasadó és/vagy hasadó-nyíló felület szükségessége/kialakítása.
 
A helyszínen tapasztalt hiányosságokról – amennyiben azok a telephely működésének akadályai – jegyzőkönyvet kell felvenni. Amennyiben a fenti követelmények vizsgálatához a szükséges információk, adatok nem állnak rendelkezésre (pl.: alapterület, tűzterhelés, tűzveszélyességi osztálybasorolás, beépített építési anyagok stb.), akkor azokat az ügyféltől meg kell kérni. Szakhatóságként, illetve ellenőrzésre jogosult hatóságként telepengedélyezési eljárás során ez hiánypótlás keretében megtehető.
 
 
A 79/2007. (IV. 24.) Korm. rendelet szerinti önálló hatósági ellenőrzési eljárásban pedig a Ket. 88. § (2) bekezdése alapján kérhető.
Ezt követően a szakhatóság dönt, hogy a telepengedély megadásához hozzájárul vagy sem. Illetve az ellenőrző hatóság dönt, hogy kezdeményezi-e (a rendelet 10. § (2) bekezdése alapján) a jegyzőnél a tevékenység telephelyen történő gyakorlásának felfüggesztését vagy sem. A jegyzőt a 8. § (5) bekezdése alapján tájékoztatni kell az ellenőrzés eredményéről. A tájékoztatóban minősíteni kell a telephelyet arra vonatkozóan, hogy a telephely alkalmas-e az ott végzett tevékenységre. A tájékoztatás formája hivatalos irat (október 1-től végzés) vagy a jegyzőkönyv/hivatalos feljegyzés megküldése.
A jegyző tájékoztatásán túlmenően olyan tűzvédelmi hiányosságok esetén, amelyek súlyosan veszélyeztetik a létesítmény tűzvédelmi helyzetét, a beavatkozás, kiürítés lehetőségét, a szabálytalanság megszüntetésére indokolt kötelezést kiadni, valamint a tevékenység végzésének szüneteltetését, a munkavállaló tevékenység végzésétől eltiltását elrendelni.

Fentieket kell alkalmazni az üzletműködési-, gyermekjóléti és gyermekvédelmi személyes gondoskodást nyújtó intézmények működési-, a nem üzleti célú közösségi, szabadidős szálláshely-szolgáltatás-, vásárok és a piacok-, továbbá a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat működésének engedélyezési eljárásában is.

Vissza

Ezt a hírt eddig 2150 látogató olvasta.