Híreink

Mennyit fizetünk a közúti szabálysértésért?

2009. július 31.

Megjelent a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Kormány rendelet. Ennek 5. számú melléklete a veszélyes anyagok szállításával kapcsolatos szabályszegések büntetési tételeit tartalmazza. Tájékoztatásul valamennyi tényállást közöljük.


156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet
a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról
A Kormány a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 3., 5., 13., 15. alpontjában, a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény 166. §-ában, a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény 15. §-ában, valamint a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről szóló 2001. évi IX. törvény 4. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Alkotmány 35. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - a következőket rendeli el:
1. § (1) A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 20. § (1) bekezdésében meghatározott rendelkezések megsértőjével szemben - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a közigazgatási hatósági eljárásban a 2-13. §-ban meghatározott bírság szabható ki.
(2) Az (1) bekezdés szerinti bírságok nem alkalmazandók a munkaügyi hatóságra vonatkozó külön jogszabály alapján lefolytatott telephelyi ellenőrzés során.
2. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés a) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - az 1. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendeletben,
b) a belföldi és a nemzetközi közúti árufuvarozás szakmai feltételeiről és engedélyezési eljárásáról szóló 14/2001. (IV. 20.) KöViM rendeletben,
c) a tagállamok területére vagy területéről történő, illetve a tagállamok területén áthaladó, Közösségen belüli közúti árufuvarozási piacra való bejutásról szóló, 1992. március 26-i 881/92/EGK tanácsi rendeletben, valamint annak a 484/2002/EK európai parlamenti és tanácsi rendelettel történt módosításában,
d) a Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája által létrehozott közlekedési engedélyek használatának szabályairól szóló 56/2005. (VII. 7.) GKM rendeletben,
e) a „Nemzetközi Közúti Árufuvarozási Szerződésről” szóló, Genfben, az 1956. évi május hó 19. napján kelt Egyezmény kihirdetéséről szóló 1971. évi 3. törvényerejű rendeletben,
f) az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló 2004. évi XXXIII. törvényben,
g) az autóbusszal végzett belföldi és nemzetközi személyszállítás szakmai feltételeiről és engedélyezési eljárásáról szóló 49/2001. (XII. 22.) KöViM rendeletben,
h) az autóbusszal végzett nemzetközi személyszállítás közös szabályairól szóló, 1992. március 16-i 684/92/EGK tanácsi rendeletben, valamint annak 11/98/EK tanácsi rendelettel történt módosításában,
i) a valamely tagállamban nem honos fuvarozók számára a belföldi közúti személyszállítási szolgáltatás feltételeinek megállapításáról szóló, 1997. december 11-i 12/98/EK tanácsi rendeletben,
j) az autóbusszal végzett személyszállítás okmányaira vonatkozóan a 684/92/EGK és a 12/98/EK tanácsi rendelet alkalmazásának részletes szabályairól szóló, 1998. október 2-i 2121/98/EK bizottsági rendeletben,
k) az autóbusszal végzett nemzetközi nem menetrend szerinti személyszállításról szóló (INTERBUS) megállapodás kihirdetéséről szóló 309/2002. (XII. 28.) Korm. rendeletben,
l) a kétoldalú közúti áru- és személyszállításról szóló nemzetközi szerződéseket kihirdető - a 12. mellékletben foglalt - jogszabályokban
meghatározott, a közúti közlekedési szolgáltatások végzéséhez előírt engedélyekre és okmányokra vonatkozó rendelkezést megsérti.
3. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés b) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a 2. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki a 2. § a), g), h), j) és l) pontjában meghatározott jogszabályban, illetve nemzetközi szerződésekben meghatározott, a saját számlás személyszállításra (utasszállításra) vonatkozó rendelkezést megsérti.
4. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés c) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a 3. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. március 15-i 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletben,
b) a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről szóló 2001. évi IX. törvényben,
c) a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló, 1985. december 20-i 3821/85/EGK tanácsi rendeletben,
d) a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló, 1985. december 20-i 3821/85/EGK tanácsi rendelet végrehajtásáról szóló 124/2005. (XII. 29.) GKM rendeletben
meghatározott, a vezetési és pihenőidőre, valamint az ezekkel összefüggő okmányokra vonatkozó rendelkezést megsérti.
5. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés d) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a 4. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a 4. § c) pontjában meghatározott rendeletben,
b) a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló, 1985. december 20-i 3821/85/EGK tanácsi rendelet végrehajtásáról szóló 124/2005. (XII. 29.) GKM rendeletben,
c) a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben,
d) a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről szóló 2001. évi IX. törvényben,
e) a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló, 1985. december 20-i 3821/85/EGK tanácsi rendeletben
meghatározott, a menetíró készülékre, a tachográf-korongra és az ezek használatára vonatkozó rendelkezést megsérti.
6. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés e) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - az 5. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás kihirdetéséről szóló 1979. évi 19. törvényerejű rendeletben,
b) a 46/2005. (VI. 28.) GKM rendelettel módosított és egységes szerkezetben kihirdetett, valamint a 60/2007. (VI. 29.) GKM rendelettel módosított és kiegészített, a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás „A” és „B” mellékletének kihirdetéséről és belföldi alkalmazásáról szóló 20/1979. (IX. 18.) KPM rendeletben,
c) a veszélyes áruk közúti szállításának ellenőrzésére vonatkozó egységes eljárásról szóló 1/2002. (I. 11.) Korm. rendeletben,
d) a veszélyes hulladékkal kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 98/2001. (VI. 15.) Korm. rendeletben,
e) a polgári felhasználású robbanóanyagok forgalmazásáról és felügyeletéről szóló 191/2002. (IX. 4.) Korm. rendeletben,
f) a radioaktív anyagok szállításáról, fuvarozásáról és csomagolásáról szóló 14/1997. (IX. 3.) KHVM rendeletben,
g) a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezéséről és képesítéséről szóló 2/2002. (I. 11.) Korm. rendeletben,
h) a mezőgazdasági vegyszerek és üzemanyagok mezőgazdasági vontatóval vagy lassú járművel vontatott pótkocsival történő közúti szállításáról szóló 113/2004. (IX. 23.) GKM rendeletben,
i) az Országos Tűzvédelmi Szabályzat kiadásáról szóló 9/2008. (II. 22.) ÖTM rendeletben,
j) a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben,
k) a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás (ADR) „A” és „B” Melléklete 2009. évi módosításaival és kiegészítéseivel egységes szerkezetbe foglalt szövegének kihirdetéséről szóló 2009. évi LVIII. törvényben
meghatározott, a veszélyes áruk, anyagok, hulladékok szállítására (fuvarozására), valamint a közúti járműre és annak személyzetére, az áru feladójára, átmeneti tárolójára, a csomagolóra, a berakóra, a töltőre, a címzettre és a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezésére és képesítésére vonatkozó rendelkezést megsérti.
7. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés f) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a 6. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a gyorsan romló élelmiszerek nemzetközi szállításáról és az ilyen szállításhoz használt különleges szállítóeszközökről szóló, Genfben, 1970. szeptember 1. napján kelt Európai Megállapodás kihirdetéséről szóló 25/1989. (III. 17.) MT rendeletben,
b) az állatoknak a szállítás és a kapcsolódó műveletek közbeni védelméről, valamint a 64/432/EGK és a 93/119/EK irányelv és az 1255/97/EK rendelet módosításáról szóló, 2004. december 22-i 1/2005/EK tanácsi rendeletben
meghatározott, a gyorsan romló élelmiszerek vagy az élő állatok szállítására vonatkozó rendelkezést megsérti.
8. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés g) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a 7. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki a bérelt járművekkel végzett közúti áruszállítás külön feltételeiről szóló 4/2000. (II. 16.) KHVM rendeletben foglalt rendelkezést megsérti.
9. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés h) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a 8. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki
a) a 2. § a) és k) pontjában foglalt jogszabályokban,
b) a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben,
c) a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 26/2009. (VI. 22.) KHEM rendeletben, ide nem értve a jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozásokat,
d) a nemzetközi közúti áru- és személyszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 101/2003. (XII. 23.) GKM rendeletben,
e) a közúti járművek időszakos vizsgálata egységes feltételeinek elfogadásáról és ezen vizsgálat kölcsönös elismeréséről szóló, Bécsben, 1997. november 13-án aláírt Egyezmény kihirdetéséről szóló 2001. évi LXVIII. törvényben
meghatározott, az áru- vagy személyszállítást végző járművek közúti forgalomban való részvételére vonatkozó rendelkezést megsérti.
10. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés i) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a 9. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki a nemzetközi kombinált árufuvarozást elősegítő kedvezményekről szóló 266/2003. (XII. 24.) Korm. rendeletben foglalt rendelkezést megsérti.
11. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés j) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a 10. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki a nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról szóló 190/2008. (VII. 29.) Korm. rendeletben foglalt rendelkezést megsérti.
12. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés k) pontjához kapcsolódóan a 11. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben foglalt, a biztonsági öv, gyermekbiztonsági rendszer, a motorkerékpár-bukósisak és a mobil rádiótelefon használatára vonatkozó rendelkezést megsérti.
13. § (1) Amennyiben az ellenőrző hatóság
a) az 1. melléklet 3., 5/a., 6-7. pontjában,
b) a 2. melléklet 1-2. pontjában,
c) a 6. melléklet 1-4. pontjában,
d) a 7. melléklet 2. pontjában,
e) a 8. melléklet 1-3., 5., 7. pontjában,
f) a 9. melléklet 1. pontjában,
g) a 10. melléklet 1. pontjában
meghatározott okmány hiányát állapítja meg, de a hiányzó okmány megléte a Nemzeti Közlekedési Hatóság (a továbbiakban: NKH) nyilvántartásából megállapítható, vagy a nyilvántartásban nem szereplő, az ellenőrzés időpontjában minden kétséget kizáróan érvényes okmányt az ellenőrző hatóságnak - az ellenőrzés napját követő 8 napon belül - bemutatják, a bírság összege 30 000 forint.
(2) Ha az ellenőrző hatóság ugyanazon ellenőrzés keretében több jogsértő cselekményt, mulasztást állapít meg,
a) a 2. §, a 4. §, a 6. § vagy a 9. § alapján kiszabott bírság összege legfeljebb 1 000 000 forint,
b) egyéb esetekben a kiszabott bírság összege külön-külön legfeljebb 600 000 forint
lehet, de együttesen nem haladhatja meg a 2 200 000 forintot. Amennyiben a gépjárművezető kötelezett a bírság megfizetésére, az a) pont szerinti bírság legfeljebb 400 000 forint, a b) pont szerinti bírság legfeljebb 250 000 forint, az ugyanabban az eljárásban kiszabott bírság maximális összege 800 000 forint lehet.
14. § A Kkt. 20. § (11) bekezdésében meghatározott ellenőrző hatóságok egységes ellenőrzési és bírságolási eljárásának biztosítására az NKH Központi Hivatala 2009. december 31-ig - a társhatóságokkal együttműködve - Komplex Ellenőrzési és Bírságolási Útmutatóban határozza meg az e rendelet végrehajtásához szükséges valamennyi ismeretet.
15. § (1) Az NKH Központi Hivatala - figyelemmel a közúti szállítást végző egyes járművek személyzete vezetési és pihenőidejének ellenőrzéséről szóló külön jogszabályban foglalt rendelkezésekre is - az ellenőrző hatóságokkal egyeztetve a tárgyévet megelőző év november 30. napjáig ellenőrzési területenként meghatározza a tárgyévi közúti és telephelyi ellenőrzések tervszámát, valamint az ellenőrzési feladatok ellenőrző hatóságok közötti megosztását. Az éves ellenőrzési tervet az ellenőrző hatóságok megelőző évi ellenőrzési tapasztalatainak figyelembevételével kell összeállítani.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott éves ellenőrzési tervet a közlekedésért felelős miniszter - az érintett ellenőrző hatóságokat felügyelő miniszterekkel, valamint a közúti áru- és személyszállító vállalkozások szakmai szervezeteivel való egyeztetést követően - hagyja jóvá.
16. § (1) Ez a rendelet 2009. augusztus 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépését követően elkövetett szabályszegések esetében kell alkalmazni, a hatálybalépését megelőzően elkövetett szabályszegések esetében pedig akkor, ha a bírság mértéke, illetve a bírság legmagasabb mértéke tekintetében kedvezőbb rendelkezést állapít meg.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti
a) a közúti árufuvarozáshoz és személyszállításhoz kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről szóló 57/2007. (III. 31.) Korm. rendelet,
b) az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet 50. §-t megelőző alcíme és 50. §-a, 63. §-t megelőző alcíme és 63. §-a, 63/A. §-t megelőző alcíme és 63/A. §-a,
c) a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 236/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. számú mellékletében az „A biztonsági öv, a bukósisak, valamint a gyermekbiztonsági rendszer használatának elmulasztása [KRESZ 48. § (4), (7) és (9) bek.]; 2” szövegrész, valamint a „Kézben tartott mobil rádiótelefon használata [KRESZ 3. § (2) bekezdés] 3” szövegrész,
d) a közúti szállítást végző egyes járművek személyzete vezetési és pihenőidejének ellenőrzéséről szóló 66/2007. (IV. 4.) Korm. rendelet 19. § (4) bekezdése.
(3) A közúti árutovábbítási szerződésekről szóló 2/1981. (I. 31.) MT rendelet (a továbbiakban: R.) 13. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Ha a fuvaroztató vagy megbízása alapján az áru feladója vagy a felrakást végző a gépjárműre annak teherbírását meghaladó tömegű árut rak fel és a közúti forgalomban az ellenőrző hatóság túlsúlyt állapít meg, a fuvaroztató - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a külön jogszabályban meghatározott bírságot köteles fizetni.”
(4) Az R. 15/A. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az (1) bekezdésben meghatározott, a rakomány tömegére vonatkozó nyilatkozat nem valóságnak megfelelő tartalommal történt kiállításáért külön jogszabály alapján fizetendő bírság a nyilatkozat kiállítóját terheli.”
(5) A közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet 23. § (12) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(12) Túlsúly megállapítása esetén a külön jogszabály alapján fizetendő bírság a bizonylat kiállítóját terheli.”
(6) Az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet 54. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Aki a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 3. § (2) bekezdésében, 48. § (4), (7) és (9) bekezdésében, 48. § (12) bekezdés c) és d) pontjában, valamint 51. §-ában meghatározott rendelkezés megsértése kivételével a közúti közlekedés szabályait megszegi, ha a 42-51. § szerinti szabálysértés nem valósul meg, harmincezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.”
(7) A közúti közlekedésbiztonság egyes állami feladatainak teljesítéséhez szükséges pénzügyi forrásokról és azok felhasználásának módjáról szóló 188/1996. (XII. 17.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az 1. §-ban meghatározott bevételek közül a tárgyhónapot követő hónap 25. napjáig kell átutalni)
a) a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium fejezeti kezelésű előirányzat - célelőirányzat-felhasználási keretszámlájára (számlaszám: 10032000-00290737-50000005) az 1. § a) pontjában meghatározott 13,5%-ból 8,5%-ot,”
(8) Ez a rendelet a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. március 15-i 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 19. cikkének végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
(9) Ez a rendelet a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályokkal kapcsolatos 3820/85/EGK és a 3821/85/EGK tanácsi rendelet végrehajtásának minimumfeltételeiről szóló 2006/22/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv III. mellékletének módosításáról szóló, 2009. január 30-i 2009/5/EK bizottsági irányelvnek való megfelelést szolgálja.
(10) A (2)-(7) bekezdés e rendelet hatálybalépését követő napon hatályát veszti. Ez a bekezdés a hatálybalépését követő második napon hatályát veszti.
 
1. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
 
Sor-
szám
 
Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások
 
A bírság összege
forintban
 A bírságolással
érintett cselekmény
elkövetéséért
felelőssé tehető
 1.
 Közúti árufuvarozói engedély, autóbuszos személyszállító engedély, taxiengedély, személygépkocsis személyszállító engedély nélkül, nemzetközi forgalomban közösségi engedély nélkül végzett közúti közlekedési szolgáltatás, engedély nélkül végzett kabotázs-tevékenység, engedély nélkül végzett nem liberalizált különjárati személyszállítás, igazolt nemzetközi fuvarfeladat teljesítése nélkül végzett kabotázs-tevékenység, továbbá a hét napon belül végzett három műveletet meghaladó kabotázs-tevékenység
 800 000
 szállító
gépjárművezető
 2.
 Közösségi engedély hiteles másolata nélkül végzett árufuvarozás, illetve személyszállítás, közúti árufuvarozói, illetve autóbuszos személyszállító
a) engedélykivonat hiányában
b) engedélykivonat birtokában
 

300 000
 30 000
 szállító
gépjárművezető
 3.
 Közúti árufuvarozói engedélykivonat, autóbuszos személyszállító engedélykivonat nélkül végzett árufuvarozás, illetve személyszállítás
 100 000
 szállító
gépjárművezető
 4.
 A taxiengedély, személygépkocsis személyszállító engedély nincs a járművön
 30 000
 szállító
gépjárművezető
 5.
 Nemzetközi közúti áruszállítási engedély, CEMT engedély és a hozzá szükséges igazolás, autóbuszos járati engedély, kabotázs-kimutatás
a) hiánya, érvénytelensége
b) szabálytalan használata, illetve eltérés az engedélyben foglaltaktól
 

300 000
150 000
 szállító
gépjárművezető
 6.
 A járművezető szakmai képesítését igazoló okmány hiánya
 100 000
 szállító
gépjárművezető
 7.
 Járművezetői igazolvány hiánya
 200 000
 szállító
gépjárművezető
 8.
 Fuvarlevél, illetve személyszállításhoz kapcsolódó menetlevél, meghatározott esetekben az előző úton használt menetlevél, meghívólevél, szerződés hiánya
 50 000
 szállító
gépjárművezető
 9.
 Fuvarlevél, illetve személyszállításhoz kapcsolódó menetlevél nem megfelelő kiállítása, vezetése
hiányzó (jogszabályban kötelező adattartalomként meghatározott) rovatonként (adatonként) - ide nem értve a fuvarozással kapcsolatos költségekre, díjakra, a vámkezelésre és a fizetés módjára vonatkozó adatokat -, de legfeljebb
 10 000
50 000
 szállító
gépjárművezető
 10.
 Közúti árufuvarozói vagy autóbuszos személyszállító engedéllyel, közösségi engedéllyel kapcsolatos adatváltozás, a tevékenység szüneteltetése bejelentésének, a lejárt engedély visszaadásának elmulasztása, a helyettesítő járműre vonatkozó okmány hiánya
 30 000
 szállító

2. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
 
Sor-
szám
 
Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások
 
A bírság összege
forintban
 A bírságolással
érintett cselekmény
elkövetéséért
felelőssé tehető
 1.
 Saját számlás személyszállítás (utasszállítás) végzése az arra jogosító igazolvány nélkül
 300 000
 szállító
gépjárművezető
 2.
 A saját számlás személyszállítás (utasszállítás) feltételeinek megtartását igazoló, a járműre és/vagy a gépjárművezetőre vonatkozó okmány (okmányok) hiánya
 200 000
 szállító
gépjárművezető
 3.
 Menetlevél hiánya
 50 000
 szállító
gépjárművezető
 4.
 Menetlevél nem megfelelő kiállítása, vezetése
hiányzó rovatonként (adatonként),
de legfeljebb
 10 000
50 000
 szállító
gépjárművezető

3. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
 Sor-
szám
 Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások
 A bírság összege
forintban
 A bírság fizetésére kötelezett
 A
 Személyzet
 A1
 A járművezetőkre megállapított alsó korhatár be nem tartása
 100 000
 szállító
 B
 Vezetési időszakok
 B1
 
 9 h <...< 9 h 30
 alkalmanként
10 000
 
 B1
 
 9 h 30 <...< 10 h
 alkalmanként
30 000
 
 B2
 A 9 órás napi vezetési idő túllépése, ha a 10 órára történő meghosszabbítás nem megengedett
 10 h <...< 10 h 30
 alkalmanként
80 000
 járművezető
szállító
 B2
 
 10 h 30 <...< 11 h
 alkalmanként
120 000
 
 B3
 
 11 h <...< 11 h 30
 alkalmanként
200 000
 
 B3
 
 11 h 30 <...
 alkalmanként
300 000
 
 B4
 
 10 h <...< 10 h 30
 alkalmanként
10 000
 
 B4
 
 10 h 30 <...< 11 h
 alkalmanként
30 000
 
 B5
 
 11 h <...< 11 h 30
 alkalmanként
80 000
 járművezető
szállító
 B5
 A 10 órás meghosszabbított napi vezetési idő túllépése, ha a meghosszabbítás megengedett
 11 h 30 <...< 12 h
 alkalmanként
120 000
 
 B6
 
 12 h <...< 12 h 30
 alkalmanként
200 000
 
 B6
 
 12 h 30 <...
 alkalmanként
300 000
 
 B7
 
 56 h <...< 58 h
 alkalmanként
10 000
 
 B7
 
 58 h <...< 60 h
 alkalmanként
30 000
 
 B8
 Az összeadódott heti vezetési idő túllépése
 60 h <...< 66 h
 alkalmanként
80 000
 járművezető
szállító
 B8
 
 66 h <...< 70 h
 alkalmanként
120 000
 
 B9
 
 70 h <...< 75 h
 alkalmanként
200 000
 
 B9
 
 75 h <...
 alkalmanként
300 000
 
 B10
 
 90 h <...< 95 h
 alkalmanként
10 000
 
 B10
 
 95 h <...< 100 h
 alkalmanként
30 000
 
 B11
 Az összeadódott vezetési idő túllépése két egymást követő hét alatt
 100 h <...< 108 h
 alkalmanként
80 000
 járművezető
szállító
 B11
 
 108 h <...< 112 h 30
 alkalmanként
120 000
 
 B12
 
 112 h 30 <...< 117 h
 alkalmanként
200 000
 
 B12
 
 117 h <...
 alkalmanként
300 000
 
 C
 Szünetek
 C1
 
 4 h 30 <...< 4 h 45
 alkalmanként
10 000
 
 C1
 
 4 h 45 <...< 5 h
 alkalmanként
30 000
 
 C2
 A négy és fél óra összeadódott vezetési idő túllépése
 5 h <...< 5 h 30
 alkalmanként
80 000
 járművezető
szállító
 C2
 
 5 h 30 <...< 6 h
 alkalmanként
120 000
 
 C3
 
 6 h <...< 6 h 30
 alkalmanként
200 000
 
 C3
 
 6 h 30 <...
 alkalmanként
300 000
 
 D
 Pihenőidők
 D1
 
 10 h 30 <...< 11 h
 alkalmanként
10 000
 
 D1
 
 10 h <...< 10 h 30
 alkalmanként
30 000
 
 D2
 
 9 h 15 <...< 10 h
 alkalmanként
80 000
 járművezető
szállító
 D2
 Nem megfelelő, 11 óránál rövidebb napi pihenőidő, ha a csökkentett napi pihenőidő nem megengedett
 8 h 30 <...< 9 h 15
 alkalmanként
120 000
 
 D3
 
 7 h 45 <...< 8 h 30
 alkalmanként
200 000
 
 D3
 
 ...< 7 h 45
 alkalmanként
300 000
 
 D4
 
 8 h 30 <...< 9 h
 alkalmanként
10 000
 
 D4
 
 8 h <...< 8 h 30
 alkalmanként
30 000
 
 D5
 
 7 h 30 <...< 8 h
 alkalmanként
80 000
 
 D5
 Nem megfelelő, 9 óránál rövidebb csökkentett napi pihenőidő, ha a csökkentés megengedett
 7 h <...< 7 h 30
 alkalmanként
120 000
 járművezető
szállító
 D6
 
 6 h 30 <...< 7 h
 alkalmanként
200 000
 
 D6
 
 ...< 6 h 30
 alkalmanként
300 000
 
 D7
 
 3 h+(8 h 30 <...< 9 h)
 alkalmanként
10 000
 
 D7
 
 3 h+(8 h <...< 8 h 30)
 alkalmanként
30 000
 
 D8
 Nem megfelelő, 3 + 9 óránál rövidebb megosztott napi pihenőidő
 3 h+(7 h 30 <...< 8 h)
 alkalmanként
80 000
 járművezető
szállító
 D8
 
 3 h+(7 h <...< 7 h 30)
 alkalmanként
120 000
 
 D9
 
 3 h+(6 h 30 <...< 7 h)
 alkalmanként
200 000
 
 D9
 
 3 h+(...< 6 h 30)
 alkalmanként
300 000
 
 D10
 
 8 h 30 <...< 9 h
 alkalmanként
10 000
 
 D10
 
 8 h <...< 8 h 30
 alkalmanként
30 000
 
 D11
 
 7 h 30 <...< 8 h
 alkalmanként
80 000
 járművezető
szállító
 D11
 Nem megfelelő, 9 óránál rövidebb napi pihenőidő több fős személyzet esetén
 7 h <...< 7 h 30
 alkalmanként
120 000
 
 D12
 
 6 h 30 <...< 7 h
 alkalmanként
200 000
 
 D12
 
 ...< 6 h 30
 alkalmanként
300 000
 
 D13
 
 23 h <...< 24 h
 alkalmanként
10 000
 
 D13
 
 22 h <...< 23 h
 alkalmanként
30 000
 
 D14
 Nem megfelelő, 24 óránál rövidebb csökkentett heti pihenőidő
 21 h <...< 22 h
 alkalmanként
80 000
 járművezető
szállító
 D14
 
 20 h <...< 21 h
 alkalmanként
120 000
 
 D15
 
 19 h <...< 20 h
 alkalmanként
200 000
 
 D15
 
 ...< 19 h
 alkalmanként
300 000
 
 D16
 
 44 h <...< 45 h
 alkalmanként
10 000
 
 D16
 
 42 h <...< 44 h
 alkalmanként
30 000
 
 D17
 Nem megfelelő, 45 óránál rövidebb heti pihenőidő, ha a csökkentett heti pihenőidő nem megengedett
 39 h <...< 42 h
 alkalmanként
80 000
 járművezető
szállító
 D17
 
 36 h <...< 39 h
 alkalmanként
120 000
 
 D18
 
 33 h <...< 36 h
 alkalmanként
200 000
 
 D18
 
 ...< 33 h
 alkalmanként
300 000
 
 E
 Fizetés típusa
 E1
 A bér és a megtett úthossz vagy a szállított áru mennyisége közötti kapcsolat
 400 000
 szállító

4. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
 Sor-
szám
 Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások
 A bírság összege forintban
 A bírság fizetésére
kötelezett
 F
 Menetíró készülék beépítése
 F1
 Típusjóváhagyással rendelkező menetíró készülék beépítésének és használatának elmulasztása
 400 000
 szállító
 G
 Menetíró készülék, járművezetői kártya vagy adatrögzítő lap használata
 G1
 A menetíró készülék nem működik megfelelően (nem került sor a menetíró készülék megfelelő felülvizsgálatára, kalibrálására és plombálására)
 300 000
 szállító
 G2
 A menetíró készülék helytelen használata: nem érvényes (elveszettnek vagy lopottnak bejelentett) járművezetői kártya használata
 400 000
 járművezető
szállító
 G3
 Nincs elegendő számú adatrögzítő lap (figyelemmel az adatrögzítő lapok személyes jellegére, a szolgálati idő tartamára, a sérült vagy az ellenőr által lefoglalt adatrögzítő lapok pótlására)
 100 000
 szállító
járművezető
 G4
 Az adatrögzítő lap mintája nem került jóváhagyásra
 100 000
 szállító
 G5
 Nincs elegendő mennyiségű papír a kinyomtatáshoz
 30 000
 szállító
járművezető
 G6
 A vállalkozás nem őrzi meg legalább egy évig az adatrögzítő lapokat, kinyomatokat és letöltött adatokat
 400 000
 szállító
 G7
 A járművezető egynél több érvényes járművezetői kártyával rendelkezik
 400 000
 járművezető
 G8
 A járművezető saját érvényes kártyájától eltérő járművezetői kártya használata
 400 000
 járművezető
 G9
 Hibás vagy lejárt járművezetői kártya használata
 200 000
 járművezető
 G10
 A rögzített és tárolt adatok nem állnak rendelkezésre legalább 365 napig, az adatok rendelkezésre bocsátásának feltételei nem garantálják az adatok biztonságát és pontosságát (digitális menetíró készülék esetében)
 400 000
 szállító
 G11
 Elszennyeződött vagy sérült adatrögzítő lapok vagy járművezetői kártyák használata, az adatok azonban olvashatók
 30 000
 járművezető
 G12
 Elszennyeződött vagy sérült adatrögzítő lapok vagy járművezetői kártyák használata, az adatok nem olvashatók
 300 000
 járművezető
 G13
 Megsérült, hibásan működő járművezetői kártya cseréje, elveszett vagy ellopott járművezetői kártya pótlása 7 naptári napon belül történő kérelmezésének elmulasztása
 100 000
 járművezető
 G14
 Adatrögzítő lapok/járművezetői kártyák helytelen használata
 100 000
 járművezető
 G15
 Adatrögzítő lapok vagy járművezetői kártya nem engedélyezett kivétele, amely hatással van az érintett adatok rögzítésére
 400 000
 járművezető
 G16
 Adatrögzítő lapok vagy járművezetői kártya nem engedélyezett kivétele, amely nincs hatással a rögzített adatokra
 30 000
 járművezető
 G17
 Adatrögzítő lap vagy járművezetői kártya azon időtartamon túli használata, amelyre azt szánták, adatvesztés nélkül
 30 000
 járművezető
 G18
 Adatrögzítő lap vagy járművezetői kártya azon időtartamon túli használata, amelyre azt szánták, adatvesztéssel
 400 000
 járművezető
 G19
 Szükséges kézi adatbevitel elmulasztása
 200 000
 járművezető
 G20
 Nem megfelelő lap használata vagy a vezetői kártya nem megfelelő nyílásba történő beillesztése (több fős személyzet)
 400 000
 járművezető
 G21
 A lapon feljegyzett idő nem egyezik annak az országnak a hivatalos idejével, amelyben a járművet nyilvántartásba vették
 100 000
 járművezető
 G22
 Kapcsoló berendezés helytelen használata
Kapcsoló berendezés helytelen használata, amennyiben az értékelhetőséget megakadályozza
 50 000
300 000
 járművezető
 H
 Adatok kitöltése
 H1
 Az adatrögzítő lapról hiányzik a családi név
 300 000
 járművezető
 H2
 Az adatrögzítő lapról hiányzik az utónév
 200 000
 járművezető
 H3
 A lap használatba vétele kezdetének vagy végének ideje hiányzik
 100 000
 járművezető
 H4
 A lap használatba vétele kezdetének vagy végének helye hiányzik
 30 000
 járművezető
 H5
 Az adatrögzítő lapról hiányzik a rendszám
 30 000
 járművezető
 H6
 Az adatrögzítő lapról hiányzik a kilométer-számláló állása (első menet előtt)
 100 000
 járművezető
 H7
 Az adatrögzítő lapról hiányzik a kilométer-számláló állása (utolsó menet végén)
 30 000
 járművezető
 H8
 Az adatrögzítő lapról hiányzik a járműcsere időpontja
 30 000
 járművezető
 H9
 Az ország betűjele beírásának elmulasztása a menetíró készülékbe
 30 000
 járművezető
 I
 Adatok bemutatása
 I1
 Ellenőrzés megtagadása
 400 000
 járművezető
szállító
 I2
 A járművezető nem tudja bemutatni az adott napra vonatkozóan a korongon, gépkocsivezetői kártyán rögzített információkat
 400 000
 járművezető
 I3
 A járművezető nem tudja bemutatni a megelőző 28 napra vonatkozóan a korongon rögzített információkat
 400 000
 járművezető
szállító
 I4
 A járművezető nem tudja bemutatni a járművezetői kártyához kapcsolódó információkat (ha rendelkezik járművezetői kártyával)
 400 000
 járművezető
szállító
 I5
 A járművezető nem tudja bemutatni az adott héten és a megelőző 28 nap során készített kézi feljegyzéseket és kinyomatokat
 400 000
 járművezető
szállító
 I6
 A járművezető nem tudja bemutatni a járművezetői kártyát
 400 000
 járművezető
 I7
 A járművezető nem tudja bemutatni az adott héten és a megelőző 28 nap során készített kinyomatokat
 400 000
 járművezető
szállító
 J
 Megtévesztés
 J1
 Az adatrögzítő lapon rögzített, a menetíró készülékben vagy a járművezetői kártyán tárolt adatok, vagy a menetíró készülék kinyomtatott adatainak meghamisítása, kitörlése vagy megsemmisítése
 600 000
 járművezető
szállító
 J2
 A menetíró készülékkel, az adatrögzítő lappal vagy a járművezetői kártyával kapcsolatos manipuláció, amely az adatok, illetve a kinyomtatott információk meghamisítását eredményezheti
 800 000
 járművezető
szállító
 J3
 Olyan manipulációs eszköz jelenléte a járművön, amely az adatok, illetve a kinyomtatott információk meghamisítására felhasználható lehet (kapcsoló/vezeték ...)
 800 000
 járművezető
szállító
 K
 Üzemzavar
 K1
 A javítást nem elismert szerelő vagy műhely végezte
 400 000
 szállító
 K2
 A javítást nem végezték el útközben (Ha a jármű nem tud visszatérni a telephelyre az üzemzavar-fellépésnek vagy a hibás működés megállapításának napjától számított egy héten belül)
 100 000
 szállító
 L
 Kézi bejegyzések a kinyomatokon
 L1
 A járművezető nem jelzi azon időtartamokra vonatkozó valamennyi információt, amelyet a menetíró készülék üzemképtelensége vagy hibás működése miatt már nem rögzített
 300 000
 járművezető
 L2
 Az ideiglenes lapról hiányzik a járművezető kártyájának száma, illetve neve, illetve vezetői engedélyének száma:
amennyiben az azonosítás a hiányzó adatok miatt lehetetlen
amennyiben azonosítható
 
 
200 000
50 000
 járművezető
 L3
 Az ideiglenes lapról hiányzik az aláírás
 100 000
 járművezető
 L4
 A járművezetői kártya elvesztéséről vagy eltulajdonításáról azon tagállam hatáskörrel rendelkező hatóságánál teendő hivatalos bejelentés elmulasztása, amelynek területén a kártyalopás történt
 300 000
 járművezető

5. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
 
Sor-
szám
 
Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások
 
A bírság összege
forintban
 A bírságolással
érintett cselekmény
elkövetéséért
felelőssé tehető
 
 I. kockázati kategóriába tartozó mulasztások
 1.
 Szállításból kizárt veszélyes anyagok szállítása
 800 000
 feladó, berakó, szállító
(fuvarozó)
 2.
 Veszélyes anyagok szivárgása
 
800 000

100 000
 feladó, csomagoló, berakó, töltő, szállító (fuvarozó)
járművezető, kísérő
 3.
 Nem engedélyezett szállítási móddal vagy nem megfelelő szállítóeszközzel történő szállítás
 600 000
 feladó,
szállító
(fuvarozó)
 4.
 Ömlesztett szállítás olyan konténerben, amely szerkezetileg nem megfelelő állapotú
 800 000
 konténer üzembentartója, töltő, szállító
(fuvarozó)
 5.
 Megfelelő jóváhagyási igazolással nem rendelkező járművel történő szállítás
 800 000
 feladó, töltő, szállító
(fuvarozó)
 6.
 A jóváhagyásban foglaltaknak nem megfelelő jármű, amely közvetlen veszélyt jelent
 800 000
 feladó, töltő, szállító
(fuvarozó)
 7.
 Jóváhagyás nélküli csomagolóeszközök használata
 800 000
 feladó, töltő, csomagoló, szállító
(fuvarozó)
 8.
 A vonatkozó csomagolási utasításnak nem megfelelő csomagolóeszköz használata
 600 000
 feladó, csomagoló
 9.
 Az egybecsomagolásra vonatkozó különleges előírások be nem tartása
 800 000
 feladó, csomagoló
 10.
 A rakomány elhelyezésére és rögzítésére vonatkozó szabályok be nem tartása
 800 000
 berakó, szállító
(fuvarozó)
 11.
 A küldeménydarabok együvé rakására vonatkozó szabályok be nem tartása:
a) járműben
b) konténerben
 

400 000
600 000
 
berakó,
szállító
(fuvarozó)
berakó
 12.
 A küldeménydarabok, illetve tartányok megengedett töltési fokának be nem tartása
 600 000
 csomagoló, töltő
 13.
 Az egy szállítóegységben szállítható mennyiségre vonatkozó korlátozás be nem tartása
 600 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 14.
 Veszélyes áru szállítása anélkül, hogy erre bármilyen jelzés vagy információ utalna
 800 000
 feladó, berakó, csomagoló, töltő, szállító
(fuvarozó)
 15.
 A járművön semmilyen jelölés, illetve nagybárca nincs
 800 000
 feladó, töltő, szállító
(fuvarozó)
 16.
 A szállított anyagra vonatkozó információk (pl. UN-szám, helyes szállítási megnevezés, csomagolási csoport) hiánya, ami miatt nem lehetséges megállapítani, hogy fennáll-e egyéb
I. kockázati kategóriájú szabálytalanság
 800 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 17.
 A járművezetőnek nincs érvényes oktatási bizonyítványa
 600 000
 berakó, szállító
(fuvarozó)
 18.
 Tűz vagy nyílt láng használatára vonatkozó tilalom megszegése
 
 400 000
100 000
 berakó, töltő, szállító
(fuvarozó)
járművezető, kísérő
 19.
 A dohányzási tilalom be nem tartása
 200 000
100 000
 berakó, töltő
járművezető-kísérő
 20.
 Az I. kockázati kategóriába tartozó egyéb mulasztások
 600 000
 feladó, be/kirakó, csomagoló, töltő, ürítő, szállító
(fuvarozó),
címzett
 
 II. kockázati kategóriába tartozó mulasztások
 21.
 A szállítóegységben egynél több pótkocsi vagy félpótkocsi van
 300 000
 feladó, berakó, töltő, szállító
(fuvarozó)
 22.
 A jóváhagyásban foglaltaknak nem megfelelő jármű, amely azonban közvetlen veszélyt nem jelent
 200 000
 szállító
(fuvarozó),
jármű üzembentartója
 23.
 A járművön nincsenek meg az előírt, üzemképes tűzoltó készülékek
 300 000
 szállító
(fuvarozó),
jármű üzembentartója
 24.
 A járművön nincs meg az ADR-ben, illetve az írásbeli utasításban előírt felszerelés
 felszerelésenként
100 000
 szállító
(fuvarozó)
 25.
 Csomagolóeszközök, IBC-k, illetve nagycsomagolások ellenőrzésének, időszakos vizsgálatának időpontját vagy a használati időtartamot nem tartották be
 300 000
 feladó, csomagoló
 26.
 Sérült csomagolású küldeménydarabokat, IBC-ket, nagycsomagolásokat vagy sérült tisztítatlan, üres csomagolóeszközöket szállítanak
 400 000
 feladó, berakó, szállító
(fuvarozó)
 27.
 Küldeménydarabokat olyan konténerben szállítanak, amely szerkezetileg nem megfelelő állapotú
 400 000
 konténer üzembentartója, berakó, szállító
(fuvarozó)
 28.
 A tartányokat, tankkonténereket nem zárták le megfelelően
 400 000
 feladó, töltő, szállító
(fuvarozó)
 29.
 Kombinált csomagolás szállítása olyan külső csomagolással, amely nincs megfelelően lezárva
 200 000
 feladó, berakó, szállító
(fuvarozó)
 30.
 Helytelen bárcázás, jelölés vagy nagybárcázás, vagy azok hiánya
 400 000
 feladó, csomagoló, berakó, töltő, szállító
(fuvarozó)
 31.
 Írásbeli utasítás hiánya
 600 000
 szállító
(fuvarozó)
 32.
 Az írásbeli utasítás nem felel meg az ADR előírásainak
 200 000
 szállító
(fuvarozó)
 33.
 A II. kockázati kategóriába tartozó egyéb mulasztás
 300 000
 feladó, be/kirakó, csomagoló, töltő, ürítő, szállító
(fuvarozó),
címzett
 
 III. kockázati kategóriába tartozó mulasztások
 34.
 A nagybárcák, a bárcák mérete vagy a betűk, számok, jelképek mérete nem felel meg az előírásoknak
 100 000
 feladó, csomagoló, berakó, töltő, szállító
(fuvarozó)
 35.
 Az okmányokban valamely információ hiányzik
 100 000
 feladó
 36.
 Az oktatási bizonyítvány nincs a járművön
 50 000
 járművezető
 37.
 A III. kockázati kategóriába tartozó egyéb mulasztás
 100 000
 feladó, be/kirakó, csomagoló, töltő, ürítő, szállító
(fuvarozó),
címzett
 
 Egyéb mulasztás
 38.
 Veszélyes áru (hulladék) szállításhoz szükséges engedély hiánya
 200 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 39.
 Veszélyes áru (polgári felhasználású robbanóanyag) szállításához szükséges engedély hiánya
 200 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 40.
 Veszélyes áru (radioaktív anyag) szállításához szükséges engedély hiánya
 200 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 
 Veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó (a továbbiakban: tanácsadó)
 41.
 A vállalkozásnak nincs tanácsadója
 400 000
 vállalkozás vezetője
 42.
 A vállalkozás nem értesítette az NKH Közép-magyarországi Regionális Igazgatóságát a tanácsadó megbízásáról, illetve annak változásáról
 100 000
 vállalkozás vezetője
 43.
 A vállalkozás tanácsadójának lejárt, illetve az adott alágazatra vagy veszélyességi osztályra nem érvényes a bizonyítványa
 100 000
 vállalkozás vezetője tanácsadó
 44.
 Nem készült baleseti jelentés
 50 000
 vállalkozás vezetője
 45.
 Az éves jelentés hiánya
 100 000
 vállalkozás vezetője
 
 Veszélyes áruk (mezőgazdasági vegyszerek és üzemanyagok) mezőgazdasági vontatóval vagy lassú járművel vontatott pótkocsival való szállítása
 46.
 Növényvédő szer szállítása ömlesztve
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 47.
 Növényvédő szer és műtrágya szállítása tartányban
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 48.
 Üzemanyag és folyékony műtrágya 6500 liternél nagyobb befogadó tartányban való szállítása
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 49.
 Nem megfelelő vontató használata
 50 000
 szállító
(fuvarozó)
 50.
 Nem megfelelő tartányos pótkocsi használata
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 51.
 A tartánynak nincs érvényes hatósági vizsgája
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 52.
 Az ömlesztett árut szállító jármű vagy konténer kialakítása szabálytalan
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 53.
 A szállító egység jelölése szabálytalan
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 54.
 A tartány jelölése szabálytalan
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 55.
 A közúton való szállítás távolsága 50 km-nél hosszabb
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 56.
 A fuvarokmány adatai hiányosak
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 57.
 Előírt felszerelés hiánya a szállítóegységen
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 58.
 Együvé rakási tilalom megszegése
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 59.
 Rakodási előírások megszegése
 50 000
 feladó, szállító
(fuvarozó)
 60.
 A dohányzási tilalom be nem tartása
 50 000
 berakó, töltő, szállító (fuvarozó),
járművezető
 61.
 A járművezetőnek hiányzik az érvényes vizsga igazolása
 50 000
 szállító
(fuvarozó),
járművezető

6. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
 
Sor-
szám
 
Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások
 
A bírság összege
forintban
 A bírságolással
érintett cselekmény
elkövetéséért
felelőssé tehető
 1.
 A gyorsan romló élelmiszerek szállítását végző, nemzetközi forgalomban közlekedő különleges tehergépkocsi szállítási alkalmasságát igazoló bizonyítvány vagy bizonyítványtábla hiánya
 100 000
 szállító gépjárművezető
 2.
 Szállítmányozói engedély nélkül végzett élőállat-szállítás
 600 000
 szállító gépjárművezető
 3.
 Az élőállat-szállításhoz használt közúti jármű jóváhagyási igazolásának hiánya
 400 000
 szállító gépjárművezető
 4.
 A járművezető/kísérő számára élőállat-szállításhoz előírt képesítési bizonyítvány hiánya
 400 000
 szállító gépjárművezető
 5.
 Élőállat-szállításhoz előírt menetlevél hiánya
 200 000
 szállító gépjárművezető
 6.
 Élőállat-szállításhoz előírt menetlevél nem megfelelő kiállítása, vezetése
 100 000
 szállító gépjárművezető

7. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
 
Sor-
szám
 
Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások
 
A bírság összege
forintban
 A bírságolással
érintett cselekmény
elkövetéséért
felelőssé tehető
 1.
 A bérelt járművel nem a jármű bérlője végez árufuvarozást vagy saját számlás áruszállítást
 300 000
 szállító
 2.
 Bérelt jármű esetén a bérleti szerződés hiánya és/vagy a gépjárművezető foglalkoztatására vonatkozó igazolás hiánya, amennyiben a járművet nem a bérlő vezeti
 100 000
 szállító gépjárművezető

8. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
 
Sor-
szám
 
Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások
 
Bírság összege forintban
 A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető
 1.
 A megengedett legnagyobb össztömeget, tengelyterhelést meghaladó, a közút kezelőjének hozzájárulása nélkül vagy a közút kezelőjének hozzájárulásában szereplő értéktől eltérően közlekedő jármű
a) 500 kg össztömeg- vagy tengelytúlterhelés felett - 5%-ig
b) 5% felett - 10%-ig
c) 10% felett - 20%-ig
d) 20% felett - 30%-ig
e) 30% felett
Amennyiben egyszerre áll fenn össztömeg-túlterhelés és tengelytúlterhelés, az ezekre vonatkozó bírságtételek összeadódnak. Amennyiben több tengely túlterhelt, akkor a legmagasabb túllépésre vonatkozó bírságtételt kell figyelembe venni.
 


a) 30 000
b) 80 000
c) 200 000
d) 350 000
e) 500 000
 feladó
felrakó
szállító
gépjárművezető
 2.
 A megengedett legnagyobb méretet meghaladó, a közút kezelőjének hozzájárulása nélkül vagy a közút kezelőjének hozzájárulásában szereplő értéktől eltérően közlekedő jármű
a) 5% felett - 10%-ig
b) 10% felett - 20%-ig
c) 20% felett - 30%-ig
d) 30% felett
Amennyiben a megengedett legnagyobb hosszúság, magasság, szélesség túllépése együttesen van jelen, akkor a legmagasabb túllépésre vonatkozó bírságtételt kell figyelembe venni.
 


a) 30 000
b) 80 000
c) 200 000
d) 350 000
 szállító
gépjárművezető
 3.
 Túlsúlyos, tengely-, illetve tengelycsoport túlsúlyos, túlméretes lánctalpas járművel a közút kezelőjének hozzájárulása nélkül vagy az abban foglalt feltételektől eltérő közlekedés
 100 000
 szállító
gépjárművezető
 4.
 Ömlesztett áru szállításához szükséges jármű-tömegbizonylat, illetve nyilatkozat hiánya vagy az áru tömegére vonatkozó valótlan tartalmú bizonylat, nyilatkozat
 30 000
 feladó
felrakó
szállító
gépjárművezető
 5.
 Nemzetközi időszakos vizsgálati bizonyítvány hiánya, érvénytelensége
 30 000
 szállító
gépjárművezető
 6.
 A jármű üzembentartóját azonosító jelzés feltüntetésének hiánya
 10 000
 szállító
 7.
 Nemzetközi, nem menetrend szerinti személyszállításra használt autóbuszokhoz előírt okmány hiánya, érvénytelensége
 100 000
 szállító
gépjárművezető
 8.
 A megengedett legnagyobb össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó, a közút kezelőjének hozzájárulásában előírt feltételektől
(pl. közlekedés időtartama, időpontja, megengedett sebesség, figyelmeztető jelzések alkalmazása, kötelező kíséret) eltérően közlekedő jármű
 100 000
 gépjárművezető
 9.
 A megengedett legnagyobb méretet meghaladó, a közút kezelőjének hozzájárulása nélkül vagy a közút kezelőjének hozzájárulásában szereplő értéktől eltérően közlekedő, mezőgazdasági rendeltetésű önjáró vagy vontatott munkagép
a) 5% felett - 10%-ig
b) 10% felett - 20%-ig
c) 20% felett - 30%-ig
d) 30% felett
 



a) 10 000
b) 40 000
c) 100 000
d) 150 000
 járművezető gépkezelő

9. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
 
Sor-
szám
 
Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások
 
A bírság összege forintban
 A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető
 1.
 Kombinált árufuvarozáshoz kapcsolódó engedélymentesség és kedvezmény igénybevétele esetén a kombinált árufuvarozás végzését igazoló okmányok hiánya
 200 000
 szállító
gépjárművezető

10. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
 
Sor-
szám
 
Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások
 
A bírság összege forintban
 A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető
 1.
 Engedély nélküli közlekedés forgalomkorlátozás alóli mentesség hiányában
 150 000
 szállító
gépjárművezető
 2.
 Felmentés okára vagy mentességre vonatkozó okmány hiánya
 50 000
 megbízó szállító gépjárművezető

11. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
 
Sor-
szám
 
Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások
 
A bírság összege
forintban
 A bírságolással
érintett cselekmény
elkövetéséért
felelőssé tehető
 1.
 Menet közben kézben tartott mobil rádiótelefon használata
 
 
 
 a) lakott területen belül
 a) 10 000
 járművezető
 
 b) lakott területen kívül
 b) 15 000
 járművezető
 
 c) autóúton, autópályán
 c) 20 000
 járművezető
 2.
 Biztonsági öv használata nélküli közlekedés:
 
 
 
 a) lakott területen belül
 a) 10 000
 járművezető
utazó személy
 
 b) lakott területen kívül
 b) 20 000
 járművezető
utazó személy
 
 c) autóúton, autópályán
 c) 30 000
 járművezető
utazó személy
 3.
 Gyermekbiztonsági rendszer használatának elmulasztása
 
 
 
 a) lakott területen belül
 a) 15 000
 járművezető
 
 b) lakott területen kívül
 b) 30 000
 járművezető
 
 c) autóúton, autópályán
 c) 45 000
 járművezető
 4.
 Motorkerékpár-bukósisak használatának elmulasztása
 
 
 
 a) lakott területen belül
 a) 10 000
 járművezető, utas
 
 b) lakott területen kívül
 b) 20 000
 járművezető, utas
 
 c) autóúton, autópályán
 c) 30 000
 járművezető, utas
 

Vissza

Ezt a hírt eddig 3501 látogató olvasta.