Híreink

Mit kell közzétenni a közfeladatot ellátó szerveknek?

2009. december 02.

A közfeladatot ellátó szervek, így a tűzoltóságok és a katasztrófavédelmi igazgatóságok, közzétételi kötelezettsége már korábban is létezett. A korábbi KET és a 2005. évi XC. tv. az elektronikus információszabadságról (Eitv) is fogalmazott meg ilyen irányú kötelezettséget. A KET novella a közzétételi kötelezettség kapcsán megteremti az összhangot a két törvény között, visszautal az Eitv szabályaira, és ahhoz képest csak a specialitásokat szabályozza. Mi a teendő?


Amint említettük a KET novella a közzétételi kötelezettség kapcsán megteremti az összhangot a két törvény között, visszautal az Eitv szabályaira, és ahhoz képest csak a specialitásokat szabályozza. A közzétételi kötelezettség minden közfeladatot ellátó szervre vonatkozik.
 
A 164. § új hatályos szövege az alábbi közzétételi kötelezettségeket határozza meg az Eitv. szabályain túl:
 
Az ügyintézés támogatását elősegítő információk:
 
„(2)
a) az egyes hatósági ügyek intézésére a szervezeten belül illetékes ügyintézők nevét, hivatali elérhetőségét vagy az ezzel kapcsolatban felvilágosítást adó ügyfélszolgálat elérhetőségét,
b) az ügyintézés jogszabályban meghatározott határidejét,
c) az egyes eljárási cselekményekhez kapcsolódó, az ügyfelet megillető jogokról, az ügyfelet terhelő kötelezettségekről szóló tájékoztatást,
d) az illetékek és díjak - ideértve a szakhatósági eljárásért fizetendő illetékek és díjak - meghatározását, valamint a lerovásuk, befizetésük módjáról szóló tájékoztatást,
e) az ügyek intézése során az elektronikus kapcsolattartásról, így különösen a központi rendszer igénybevételének feltételeiről, az eljárás megindításához szükséges kérelem és más beadvány, nyomtatvány, űrlap, informatikai alkalmazás elérhetőségéről, kitöltésének módjáról, továbbításáról szóló tájékoztatást,
f) az elektronikus kapcsolattartáshoz az ügyfélkapu létesítéséről szóló tájékoztatást és
g) az elektronikus kapcsolattartás technikai szabályairól és az üzemzavarról szóló tájékoztatást.”
 
A hatóság munkájának átláthatóságát biztosítani hivatott információk:
 
„(3) A hatóság a teljesítményének és hatékonyságának mérésére ügyforgalmi statisztikát készít, amely
  • ügycsoportonként és összesítve is tartalmazza az összes ügy számát, ezen belül
  • az első fokon jogerőre emelkedett határozatok számát,
  • a jogorvoslat során megváltoztatott határozatok számát,
  • a határidőn túl intézett ügyek számát,
  • ügyenként az ügyintézési határidő túllépésének mértékét,
  • a hatósággal szemben benyújtott kártérítési igények számát,
  • a felügyeleti intézkedések, valamint
  • az ügyintézési határidő túllépése miatt a hatóság vezetőjével szemben kezdeményezett fegyelmi eljárások számát.
 
Az ügyforgalmi statisztika egyéb, a hatóság vezetője által meghatározott más statisztikai adatokat is tartalmazhat. Az ügyforgalmi statisztikát a hatóság az ügyfélfogadására nyitva álló helyiségében is közzéteszi.”
 
Megjegyzendő ennél a kategóriánál, hogy a teljes ügyforgalomra vonatkoztatott statisztikai adatok közzététele megtévesztő lehet. A szöveg értelmezéséből arra a következtetésre juthatunk, hogy a leírt adatokat a hatósági ügyekre kell vonatkoztatni. Célszerűnek tűnik az év végén gyűjtött hatósági statisztikának megfelelően közzétenni az adatokat (ennek része a teljes ügyiratforgalomra vonatkozó adat, illetve a fentieknek megfelelő bontásban a hatósági ügyek adatai is). Ez abból a szempontból is jó megoldás, hogy az iratkezelő rendszerben már meglévő adatgyűjtéseket kell időszakonként lefuttatni.
 
 
 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1606 látogató olvasta.