Híreink

Elektronikus kapcsolattartás a szakhatóságoknál

2009. december 09.

A Ket. 2009. évi módosítása általános eljárási formává tette mind az ügyfél-hivatal, és a hivatal-hivatal kapcsolatban az elektronikus út lehetőségét. Másrészről a módosítás miatt jelentősen megnőtt a hatóságok - szakhatóságok ügyfelekkel, társhatóságokkal történő levelezése, ez által többszörösére emelkedett postaköltségük. Ennek csökkentését költségkímélő megoldásokkal lehet elérni, aminek egyik lehetősége a Ket. novella által is lehetővé tett elektronikus kapcsolattartás.


A törvény alapelvi szinten rögzíti:
 
„Ha törvény, eredeti jogalkotói hatáskörben kiadott kormányrendelet vagy önkormányzati hatósági ügyben önkormányzati rendelet eltérően nem rendelkezik, az eljárás megindítására irányuló kérelmet benyújtó ügyfél jogosult elektronikus úton kapcsolatot tartani a hatósággal, kivéve, ha az adott kapcsolattartás tekintetében nem értelmezhető.”
 
A törvény új rendelkezései e logikát követve ügyféli jogként kezelik az elektronikus út lehetőségét, és a jogalkotó feladatává azon esetek meghatározását teszi, ahol ennek lehetőségét ki akarja zárni.
 
A Ket. novella új rendelkezései kimondják
 
„28/A. § (3) Több igénybe vehető kapcsolattartási forma közül a hatóság a költségtakarékosság és a hatékonyság szempontjai alapján választ…...”
 
„28/A. § (5) Ha a hatóságok közötti kapcsolattartás irattovábbítást nem igényel, a hatóságok elektronikus levélben vagy telefonon kötelesek egymással kapcsolatot tartani.”
 
„28/D. § (1) A hatóságok egymással elektronikus úton tartanak kapcsolatot, kivéve, ha törvény az elektronikus úton való kapcsolattartást azért korlátozza, mert az adott eljárásban vagy eljárási cselekmények esetén az értelmezhetetlen, vagy aránytalanul magas költséggel járna.” (hatályba lép: 2011.01.01.).
 
Az elektronikus kapcsolattartás eszközének azonban az elektronikus közszolgáltatásról szóló 2009. évi LX. törvény 6 §. a hivatali kaput tekinti. 
 
„6. § (1) Ha törvény vagy kormányrendelet eltérően nem rendelkezik, a közigazgatási hatóságok kötelesek a hatósági eljárásokban az elektronikus kapcsolattartást és az e törvény hatálya alá tartozó más szolgáltatásaikat a központi rendszer útján az e törvényben meghatározott módon megvalósítani, illetve hozzáférhetővé tenni.
(4) Az (1)-(3) bekezdés alapján csatlakozásra kötelezett szervezetek kötelesek hivatali kaput létesíteni, az így létrehozott hivatali kapu biztosítja a számukra küldött, illetve általuk küldött elektronikus iratokhoz való naplózott, bizonyító erejű hozzáférést….”
 
A hivatali kapu létesítése ebből következően szükséges, vagyis nincs választási lehetőség.
 
A közigazgatási hatóságnak (közigazgatási hatóság: a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény alapján hatósági tevékenységet végző, illetve szolgáltatást nyújtó szerv vagy személy) rendelkeznie kell hivatali kapuval.
Ez alól kivételt törvény vagy eredeti jogalkotói hatáskörben kiadott kormányrendelet adhat.
Mindezek alapján annak kérdését, hogy egy közigazgatási szerv hivatali kapu létesítésére kötelezett-e az dönti el, hogy:
­         végez-e hatósági tevékenységet, vagy
­         hatósági szolgáltatás nyújtására kötelezett-e, illetve
­         nincs olyan törvény, kormányrendelet ami a hatósági tevékenységére, hatósági szolgáltatás nyújtására vonatkozóan az elektronikus kapcsolattartást kizárja,
 
 
Mindezek alapján adódik a lehetőség, hogy a közigazgatási szervek az egymás közti kapcsolatban – ahol az irat jellege miatt a hitelesség biztosítása szükséges – fokozottabban,, vagy ha lehet teljes egészében a hivatali kapun keresztül történő elektronikus kapcsolattartásra térjenek át.
 
A hivatali kapun keresztül küldött és fogadott elektronikus küldemények hitelesek és időbélyegzővel ellátottak. Ez az előny természetesen nem csak a hatósági iratok esetében áll fenn, hanem valamennyi e rendszeren keresztül továbbított irat esetében, vagyis az elektronikus kapcsolattartás lehetőségének köre (az e-mail lehetőséggel együtt) teljessé vált.
 
Az által, hogy hiteles elektronikus küldeményt küldhető (és fogadható) a hivatali kapun keresztül, csökken az irattovábbításra fordított idő, (napi többszöri küldeményváltás válik lehetővé), csökken a postaköltség, (a hivatali kapunak nincs költsége) és csökken a posta előkészítéséhez szükséges munkamennyiség és idő. Ez pedig összességében jelentős költségcsökkenést és hatékonyságot eredményez.
 
Természetesen mindazon kapcsolattartásoknál, amelyeknél nem igénylik a hitelességet (pl.. meghívók) továbbra is megoldás az e-mailes levelezés, amely szintén költségkímélő.
 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1638 látogató olvasta.