Híreink

Trendek a világ tűzvédelmi iparában

2010. szeptember 07.

A közeljövőben tényszerű szakmai beszámolók sora fogja tájékoztatni a hazai tűzvédelmi folyóiratok olvasóit a látottakról, ebben az írásban azonban inkább tendenciákra, jelenségekre szeretnék rávilágítani.


Vörös Kakas Németországban
 
Már az is jelzi szakmai rangját, hogy 5 évenként rendezik meg, a választott helyszínnel, ha lehet ezt még tovább fokozzák. Az „INTERSCHUTZ”, leánykori nevén „ROTE HAHN” (a Vörös Kakas) Nemzetközi Tűzvédelmi és Biztonságtechnikai Szakvásár az idén az „új” lipcsei vásárvárosban fogadta látogatóit. Az elmúlt évtizedekben – a 2000-es Augsburgban rendezett vásár kivételével – Hannover adott otthont a rendezvénynek, most azonban a volt keletnémet vásárváros kapta meg a rendezés jogát. A házigazda németek céltudatosságát ismerve minden bizonnyal ez sem véletlen, hisz ezzel is erősíthető a keleti országrész felzárkóztatása.
 
Ezt látni kell!
 
Kezdjük mindjárt azzal, hogy mint minden INTERSCHUTZ, a lipcsei is felsorakoztatta a tűzvédelmi eszközök, kapcsolódó technikák, kiegészítő elemek teljes eszköztárát. Ha van szakmai rendezvény, amelyre egy tűzoltó vezetőnek el kell jutnia, melyre időt kell szakítania, az ez a vásár. Az első ízben ide látogatót minden bizonnyal izgalommal tölti el a sok látnivaló, későbbi alkalmakkor pedig már az újdonságokat keresi. A kiállítók nem okoztak csalódást az „első bálozóknak”, hiszen monumentális standokkal, kiegészítő programokkal várták a látogatót. A visszatérők azonban konstatálhatták, hogy bár az 5 évvel ezelőtt látottakhoz képest sok volt az újdonság, azonban a tűzoltók, mint felhasználók számára ténylegesen gyakorlati értékkel is bíró újdonság, a rendezvény volumenéhez mérten, viszonylag kevés. A járműgyártókról általánosságban elmondható, hogy mutatósabb külsővel megjelenítve, finomítva a korábbi részleteket, és kényelmi jellemvonásokat előtérbe helyezve igyekeztek a válság következtében kissé leforgácsolódott vásárlóközönséget megnyerni. Áramvonalasabb külsők, automatizált nyitású lépcsők, redőnyök és málhaterek, világítótestek esetenkénti számolatlan elhelyezése a legextrémebb helyeken vonzották a tekinteteket. 
 
 
Felépítményhez illesztett fülke
 
A járműgyártók kínálatában már nem egyedüli az osztrák Rosenbauer International AG. felépítményhez illesztett legénységi fülkéje. Ez a megoldás, bár némileg növeli a jármű árát, a tűzoltógépjármű gyártója szempontjából kettős haszonnal jár. A szólókabinos alváz megrendelésével rövidül az alváz szállítási ideje, és a duplafülke gyártási terjedelmének legénységi fülkére jutó hányada munka, árbevétel és haszon szempontjából is a végtermék gyártójánál hasznosul.
 
Német dominancia
 
 
Szembetűnő volt a korábbi évekkel összevetve a kiállítók összetételében illetve a területi arányokban fennálló változás. Valamennyi INTERSCHUTZON jellemző volt a német, osztrák (legnagyobb kiállítási területen az idén a Rosenbauer állított ki), svájci kiállítói túlsúly, azonban most, Lipcsében volt igazán szembetűnő ez a dominancia. A francia, olasz gyártók sokkal szerényebb mértékben képviseltették magukat, mint a korábbi rendezvények alkalmával. A kiállítói szereplők elemzése során az is megfigyelhető volt, hogy ha területileg nem is, de számukat tekintve jelentős létszámban voltak jelen távolkeleti gyártók és forgalmazók. Többnyire szerelvényeket, sugárcsöveket, kézi készülékeket mutattak be.
 
Különleges megoldások
 
Kétségtelen, hogy minden vásáron a tűzoltógépjárművek aratják a legnagyobb sikert, ők állnak a legtöbb látogató figyelmének középpontjában. Egy-egy futurisztikus megjelenésű repülőtéri gépjármű (MORITA), egy speciális ipari jármű, az első-hátsó vezetőfülkével ellátott alagúttűzoltó, vagy a 112 méteres emelési magasságú Brontó Skylift F 112 HLA kosár a 90 méteres oszlopon elhelyezett 25 méteres forgógémével, a 60 méteres Iveco Magirus létra a gyorslifttel, mind megkapó látvány és műszaki csemege. Lipcsében meglepően sok gyártó cég tárt a közönség elé nagyteljesítményű repülőtéri oltógépjárművet (Rosenbauer, Ziegler, Magirus stb.) is és speciális feladatok ellátására (pl. a MB ZETROS 2733 A 48 9000/500-as) szolgáló járműveket. Ugyanakkor az álmélkodás első óráit követően legalább ekkora érdeklődés övezte a napi használatra esetenként jobban megfelelő, olcsóbb kategóriájú eszközöket is.
 
Hol a hazai ipar?
 
Érdemes megemlíteni, hogy szinte valamennyi környező országból, Ausztriától Horvátországig, Csehországtól Szlovéniáig, Lengyelországtól Szlovákiáig voltak tűzoltógépjármű gyártók, és szép számmal szerelvény, felszerelés, védőeszköz stb. gyártók is. Hazánk ezen a téren ismét szerényen képviseltette magát. Mindössze két „hazai”-nak mondható cég, a védőruhákat gyártó Vektor (a tulajdonos itt sem magyar) és az épületvédelem terén eredményesen működő Dunamenti Tűzvédelem állított ki, összességében is szerény kiállítói felületen. Rajtuk kívül a HEROS MAN-TORNÁDÓ 3000-es fecskendője és egy vezérlési szimulátora mutatkozott be a cseh ZHT standján. Sajnálatos tény, hogy az elmúlt 20 évben a hazai tűzoltóeszköz gyártást is – mint oly sok egyéb ipari ágazatot – sikerült eredményesen felszámolni Magyarországon. Szomorú, hogy amíg a környező országok a rendszerváltást követő években, támogatva a sorra újjáéledő nemzeti vállalkozásokat, kitermelték a saját tűzvédelmi technikát, járműveket gyártó ipari szegmensüket, addig hazánkban már magáért a létezésért, a hazai piac megtartásáért is, olykor meddő harcot kell vívnia annak a néhány vállalkozásnak, amely hisz abban, hogy itthon is van hasznosítható tudás és tehetség.
 
Szimulátorok a képzés szolgálatában
 
A HEROS szimulátor kapcsán visszatérve a látottakhoz, feltűnően sok – elsősorban persze repülőtéri technikák működtetését imitáló – szimulátort láthattak az érdeklődők. Természetesen alap technikai eszközök – létrák, fecskendők – kezelésének megismerését, elsajátítását, begyakorlását szolgáló rendszerek is szerepeltek az oktatási segédberendezések sorában. Ezen egyáltalán nem kell csodálkozni, hiszen a tűzoltógépjárművek vezérlésének egyértelmű iránya a PLC alapú, digitális, vagy kombinált vezérlés. Ezt igazolta most Lipcse. Az oktatáshoz, gyakorláshoz ilyenkor nincs szükség arra, hogy ott álljon az újonc tűzoltók mellett napokig egy szolgálatból kivont, 90 millió Ft-os fecskendő, sőt az oktatási intézményeknek is felesleges valamennyi beszerzett típusból egy-egy járművet biztosítani, elegendő a műveleti funkciókat teljeskörően és valósághűen megjelenítő szimulátor. Ilyen szimulátoron mutatta be a HEROS Lipcsében az általa gyártott fecskendőkön, vízszállítókon alkalmazott „CERBERUS” vezérlő és felügyeleti rendszert.
Ehhez érdekességként említem, hogy itthon félszáz ilyen rendszerrel vezérelt vízszállító áll készenlétben, és talán majd most, 2 év győzködés után, 3 ajánlatkérési eljárást követően, sikerül beszerezni a KOK-nak egy 3 millió Ft-ból megvalósítható szimulátort. (Vízszállító a HEROS-tól oktatási célra nem került beszerzésre, ellentétben a fecskendőkkel, melyből szinte valamennyi, az elmúlt években az országba bekerülő típus megtalálható az iskolán).
 
Természetesen a járművek mellett, sok egyéb, pl. légzésvédelmi eszközök és rendszerek (Dräger „Merlin”, MSA „Alpha Scout”), feszítő-vágóberendezéseket gyártók újdonságai, tápegységek, feszítőhengerek, hírközlő és informatikai berendezések, egyéni védőeszközök, árvízvédelmi rendszerek, bevetési és oktató konténerek, új fejlesztésű kötélcsörlők, is szép számmal megtalálhatóak voltak a kiállítói csarnokokban és szabadtereken.
Mélykúti Sándor vezérigazgató
BM HEROS Zrt., Budapest

Vissza

Ezt a hírt eddig 1165 látogató olvasta.


 

Kapcsolódó képek: