Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Növelheti a tűzbiztonságot az elektronikusan vezetett napló?2023. július 26. 07:00 A tűzvédelmi eszközök nyilvántartására 2020. január 22. óta hívhatjuk segítségül a legmodernebb technológiát. Igaz vagy túlzó az állítás, miszerint ezzel emelhető a tűzbiztonság szintje? Erre keressük a választ. A 2020-ban hatályba lépő OTSz és a kapcsolódó TvMI teremtett arra lehetőséget, hogy a tűzvédelmi berendezések karbantartásáról, üzemeltetéséről vezetendő naplók immár papír nélkül, akár okoseszközök bevonásával készüljenek el. Az nyilvánvaló, hogy a felelősségi körök, szintek ezzel nem változtak, azonban a nyilvántartás vezetése érdekében felhasználható eszközök és ezzel együtt sok minden más jelentősen. A korábban kézzel töltendő éves vagy egyéb időszakra szóló formanyomtatványok újra és újra kitöltendők. Meg kell nyitni az újat, át kell másolni az adatokat, a korábbit meg kell őrizni, az újat a megfelelő helyen tárolva vezetni kell tovább. Az Excelben vezetett táblázatokkal is ugyanez a teendő – igaz digitálisan tölthetők ki, ugyanakkor csak kinyomtatva és aláírva hitelesek. A nagy kiterjedésű és/vagy földrajzilag egymástól távolabb fekvő telephelyek tűzvédelemért felelős vezetői rendszeres adatbekéréssel, akár szúrópróbaszerű ellenőrzéssel győződhetnek meg arról, hogy a munkatársak, megbízott vállalkozások munkavállalói vajon időben és szakszerűen vezetik-e a dokumentációkat. Ez méret függvényében meglehetősen nagy feladat is lehet. – Több, mint 300 tűzvédelmi felelőssel készült interjúk során kialakult az az összkép, hogy bár a felelősök jó szándékkal és maximálisan a jogszabályok betartására törekszenek és várják ezt kollégáktól is, vezetői ellenőrzés hiányában bizony el-elmaradnak eszközök szemrevételezései és/vagy ezek dokumentálásai. Ezt folyamatos kontroll alatt tartani pedig óriási erőforrást emészt fel és szándékon kívül is csúszhat be hiba – számolt be Fekete Attila, a fiREG.hu Kft. fejlesztési vezetője a tapasztalatairól. – Az elmaradó ellenőrzés hiányában egy tűzjelző sűrűbben adhat téves jelzést, előfordulhat, hogy fontos szituációban egy tűzvédelmi berendezés nem működik, kellően nagy problémát jelent az is, ha felügyeleti szerv, auditor, biztosító bukkan hiányosságra, megelőzve az üzemeltetőt.
Az elektronikus napló ellenőrzi a tűzvédelmi berendezést és talán dokumentálja is? Nem. A tűzvédelmi karbantartók és üzemeltetői ellenőrzést végző személyek munkáját nem veszi el. Ugyanakkor ma már az ellenőrzések rendkívül könnyen, bármilyen okoseszköz segítségével dokumentálhatók. A dokumentációk pedig digitálisak, nem szükséges mappákat, papírokat tárolni, ugyanakkor bármilyen információ könnyen és gyorsan előkereshető. Fontos elvárás bármilyen korábbi papíralapon működő folyamattal szemben, hogy a korszerű változata nem igényelhet magasabb szintű felkészültséget, illetve jelentős változást, mert ez zavart okozhat a felhasználóknál, a szervezetnél. Egy jó megvalósítás ugyanakkor néhány kezdeti lépés után jelentős hozzáadott értéket képviselhet.
Mit jelent, hogy emelhető a tűzbiztonság szintje? Amennyiben a feladatokat nem végzi, nem végezheti el az elektronikus rendszer humán erőforrás helyett, mi eredményezi a feltételezést, miszerint növelhető a tűzvédelem szintje pusztán a nyilvántartások elektronikus vezetésével? A tűzvédelemért felelős vállalati vezetők szerint a digitális rendszerben nyilvántartandó munkavégzés ösztönzőleg hatott az üzemeltetői bejárások, valamint azok dokumentálása terén. A belső ellenőrzés lehetősége bármikor, helyszíni ellenőrzés nélkül is adott. Ez természetesen nem helyettesíti 100%-ban a bejárással egybekötött ellenőrzéseket, azonban a beszámolók szerint a korábbi jelenős hibafeltárások száma töredékére csökkent. Mindez azért, mert a digitális rendszerben dolgozó munkatársak egyrészt automatikus értesítést kapnak arról, hogy milyen berendezéssel, mikor, milyen feladatot kell ellátni, másrészt ezek dokumentálása sem marad el. Hogy ez önmagában növeli a tűzbiztonságot, nem jelenthető ki. Viszont az, hogy a berendezések folyamatos és kontrollált ellenőrzésének, karbantartásának elmaradása a töredékére csökkenthető, bizonyított. Már pedig ezeknek célja pontosan az, hogy a tűzvédelmi eszközök szükség esetén a megfelelő működést produkálják ezzel anyagi kártól, személyi sérüléstől mentesítve az érintetteket. – Mi azon dolgozunk, hogy minden felelős üzemeltető számára elérhető legyen az elektronikus vezetett üzemeltetési napló, mert hatékonyságán, papírmentességén túl hiszünk abban is, hogy jelentősen növelhető a tűzbiztonság – zárta Fekete Attila.
Bővebb információk: fiREG.hu
Ezt a hírt eddig 682 látogató olvasta. |