Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Gyári oltónyílás az akkun: jelentős áttörés az e-autóiparban2025. március 11. 07:49
Az akkuk problémája Az elektromos autók tüzeinek oltása kapcsán a legforróbb téma (elnézést kérünk a szóviccért) az akkumulátorok hűtése. Valószínűleg csak az a tűzvédelmi szakember nem tudja kívülről, aki egy kő alatt töltötte az elmúlt öt évet: a hőmegfutás nevű jelenség miatt az elektromos autók tüzeinél az akkumulátorok hűtése a legkeményebb tűzoltói kihívás. A hűtésre a víz alkalmas, a leghatékonyabb megoldás viszont a cellák közvetlen elárasztása. Az autógyártók az e-autók akkucelláit védeni akarják a külső behatásoktól (és egyébként főleg a víztől); a fém akkuburkolat viszont tűz esetén jelentős hátráltató tényező. A tűzoltótechnikai gyártók ezt a feladványt különféle, lassan elterjedőben lévő megoldásokkal próbálják megoldani, amelyekben közös, hogy egy specializált oltóeszköz átszakítja a burkolatot, és a nyíláson keresztül juttatja be a vizet. Ehhez azonban a tűzoltóságoknak meg kell vásárolni és üzemben tartani egy specializált eszközt. Gyári oltónyílást minden autóakkura A Renault-csoport ún. Fireman Access (kb. „hozzáférés tűzoltóknak”) fantázianevű találmánya ezt a gordiuszi csomót vágja át. A találmány lényege, hogy az akkuburkolat gyárilag egy nyílással készül el, amit egy kis fedőkorong zár le. Normál használat esetén ez ugyanúgy szavatolja az akkucellák biztonságát, mint a hagyományos kialakítás. A fedőkorongot azonban a sugárcsőből kilépő víznyomás képes elmozdítani, a nyíláson keresztül pedig a víz szabadon beáramolhat a cellákhoz – így lényegében a hatékony oltáshoz nem szükséges különleges eszköz. Önmagában a találmány megléte is rendkívül érdekes, de az igazi hírértéket a Renault-csoport azon döntése adja, amelyben a találmányt minden autóipari szereplő számára ingyenesen hozzáférhetővé teszik. A lépés kísértetiesen emlékeztet a Volvo 1958-ban bevezetett újításának esetére. 1958. augusztus 29-én a Volvo Svédországban szabadalmi bejelentést tett a Nils Bohlin által fejlesztett hárompontos biztonsági övre. A gyártó – az autózás biztonságosabbá tétele melletti elkötelezettsége miatt – azonban a szabadalmat nem tartotta fenn az oltalmi idő leteltéig, a találmányt inkább ingyenesen hozzáférhetővé tették mindenki számára, becslések szerint több százezer életet mentve meg ezzel. Természetesen a két dolog között vannak különbségek: a Renault-csoport jelen esetben nem a szabadalmat szüntette meg, csak ingyenesen licencelhetővé tette azt iparági szereplők számára. A törekvés ugyanakkor hasonló, a licenc feltétele ugyanis az, hogy a Fireman Access minden fejlesztését meg kell osztani a licencközösség többi tagjával. Azt, hogy a most februárban bejelentett együttműködési felhívás jelentősége is akkora lesz-e, mint a biztonsági övnek, azt már az e-mobilitás terjedése – és persze az együttműködési készség – határozza meg.
Ezt a hírt eddig 281 látogató olvasta. |