Híreink

Zenés, táncos rendezvények - új rendelet szabályozza a működésüket

2011. március 16.

A Magyar Közlöny 2011. évi 23. számában megjelent a zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló 23/2011. (III. 8.) Kormányrendelet, amely 2011. március 16-án lép hatályba. A számos új elemet tartalmazó jogszabályra – néhány új elem bemutatásával – hívjuk fel a figyelmet.


Tömegtartózkodásra szolgáló építmény, helyiség
 
A rendelet hatálya zárt terek esetén csak a tömegtartózkodásra szolgáló építményekre, továbbá helyiségekre terjed ki.
Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 1. számú melléklet 105. pontja értelmében tömegtartózkodásra szolgáló építmény:
·        amelyben tömegtartózkodásra szolgáló helyiség van, illetőleg
·        amelyen (pl.: híd, kilátó) bármikor egyidejűleg 300 főnél több személy tartózkodása várható.
A 106. pont értelmében tömegtartózkodásra szolgáló helyiség:
  • az egyidejűleg 300 személynél nagyobb befogadóképességű helyiség.
Ennek megfelelően, amennyiben az építmény helyiségei ennél kevesebb személy befogadására alkalmasak, úgy arra az építményre a rendelet hatálya nem terjed ki abban az esetben sem, ha az építményben több ilyen helyiség található.
 
Ha az üzemeltető olyan rendezvényt kíván tartani, amelyre a Rendelet 1. § (2) bekezdése értelmében a „rendeletet nem kell alkalmazni”, az általános érvényű tűzvédelmi szabályokat ebben az esetben is érvényesíteni kell.
Tehát a rendezvény helyszínén tapasztalt tűzvédelmi hiányosságok miatt a tűzvédelmi hatóság intézkedési kötelezettsége ugyanúgy fennáll (bírság, létszámkorlátozás stb.), mindössze a Rendeletben meghatározott különleges követelményeket (pl. biztonsági terv) nem kell figyelembe venni.
 
Rendezvénytartási engedély
 
A Rendelet 3. § (1) bekezdése értelmében zenés, táncos rendezvény csak rendezvénytartási engedély birtokában végezhető.
Az engedélyhez kiadott szakhatósági állásfoglalásban meg kell határozni a kiürítésre számításba vett ajtók, illetve lépcsők átbocsátóképessége alapján a maximális befogadó képességet. A meghatározás indokolásában ki kell térni a benyújtott biztonsági tervben szereplő befogadóképességtől eltérő létszám okára.
 
Ellenőrzési kötelezettség
 
A Rendelet 13. és 14. §-ai értelmében a tűzvédelmi hatóság a rendszeres rendezvények helyszínét köteles ellenőrizni
  • rendezvényen kívüli időpontban évente egy alkalommal, míg
  • a rendezvény időpontjában évente 2 alkalommal.
A Rendelet 12. § (2) bekezdése értelmében „az ellenőrzésre jogosult hatóságok tevékenységét a jegyző hangolja össze”.
Intézkedések
 
A 14. § (5) bekezdés a) pontja alapján a hatóság köteles a rendezvény folytatását a helyszínen felfüggeszteni többek között, ha az engedélyben megállapított befogadóképességet a tapasztalt létszám „nyilvánvalóan jelentős” mértékben túllépi.
  • A bent tartózkodók létszámát a jelenlévők megszámolásával vagy a kiadott belépőjegyek számának, valamint a látogatók rendelkezésére álló nettó hasznos alapterület (levonva a rögzítetten beépített bútorokat) figyelembevételével, 3 fő/m2 fajlagos érték alapján kell megállapítani.
  • A tevékenység felfüggesztését az engedélyezett befogadóképességet legalább 15%-kal meghaladó létszám esetében célszerű alkalmazni. Ettől független a tűzvédelmi szabálytalanságért kiszabható egyéb szankciók alkalmazása.
  • A 14. § (5) bekezdés d) pontja esetében rögzített „élet- vagy testi épség veszélyeztetés”-nektekinthető tűzvédelmi szempontból:
-         a rendezvény ideje alatt a menekülésre számításba vett útvonalak leszűkítése; lezárása;
-         kijáratok, vészkijáratok bármilyen mértékű eltorlaszolása, lezárása;
-         a tűzoltási és mentési feltételek biztosítottságának hiánya (pl. beépített tűzjelző-, tűzoltó rendszer, fali tűzcsap hálózat, kézi tűzoltó készülékek, menekülési útirányt jelző rendszer elemeinek eltakarása, eltorlaszolása, hiánya, működésképtelensége).
 
Új engedély – mindenkire kötelező
 
A 16. § értelmében a Rendelet hatálya alá tartozó zenés, táncos rendezvényt a rendelet hatálybalépésétől számított 90 napon túl csak a Rendeletben meghatározott engedéllyel lehet tartani.
  • Ezt az engedélyt a jelenleg üzemelő rendezvények esetében is meg kell kérni.
  • Az engedélyezési eljárás során a tűzvédelmi használati előírásokon túl a létesítési előírásokat is be kell tartatni.
Ennek megfelelően az épület, illetve az épületrész megfelelőségét úgy kell megvizsgálni, mintha új építésű lenne (épületszerkezeti, gépészeti, stb. követelmények) és a megállapítások alapján kell a megfelelőségről dönteni.
 
A Rendelet a 17. §-ában módosítja, kiegészíti a 261/2009. (XI. 26.) Korm rendelet 1. § (1) bekezdését.
- A h) pontban felsorolt esetekben a döntést a helyszínen kell az üzemeltetővel közölni, és elrendelni azonnali végrehajtását a Ket. 22. § (3)-(5) bekezdésének megfelelően.
Eszerint:
A Ket 73. § (2) bekezdése kimondja, hogy a döntést
  • külön okiratban kell megszövegezni,
  • jegyzőkönyvbe kell foglalni, vagy
  • az ügyiratra kell feljegyezni.
  • Külön okiratban kell megszövegezni a döntést, ha a szóban közölt döntés kézbesítését az ügyfél kéri.
A Ket. 101. § (3) bekezdés a) pontja értelmében a döntés akkor nyilvánítható fellebbezésre tekintet nélkül végrehajthatónak, ha életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet megelőzése, elhárítása vagy káros következményeinek enyhítése miatt szükséges.
 
Szabálysértési hatóság a tűzoltóság
 
Lényeges változás, hogy a j) pontban rögzített kiegészítés értelmében az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28. ) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés a)-g) pontjában meghatározott szabálysértések esetében a hivatásos önkormányzati tűzoltóság az eljáró hatóság.
 
A Rendelet 18. §-ban módosítja a tűzvédelmi bírságról szóló 116/1996. (VII. 24.) Korm. Rendeletet. A módosított rendelet 1. § ab) pontjában rögzítettek esetében az Intézkedéseknél leírtakat kell figyelembe venni.

A rendelet PDF formátumban

Vissza

Ezt a hírt eddig 3364 látogató olvasta.