A HEROS „X” széria, mint a tartalmi és formai változás megtestesítője!2011. november 28. Nagyot lépett előre a hazai tűzoltó gépjárműgyártás. Miközben az AQUARIUS vízszállító gépjárművek gyártása során évről évre folyamatos fejlesztések, kisebb-nagyobb módosítások voltak jellemzőek, a 2011-es „AQUARIUS–X” széria tervezése és kialakítása minden tekintetben a kardinális változtatások és a megújulás jegyében történt. A cél: a tartalom és forma egységesebb szerkezetbe foglalása volt a minőség fokozásával!
Coral technológia és 800 kg súlycsökkenés Ami bevált és továbbra is alkalmazásra került, az a „CORAL” technológia, azaz a korrózióálló acél segédkeret valamint a ragasztással és csavarozással rögzített, alumíniumlemez alapanyagú felépítményelemek összeépítése. A legfontosabb, és egyben kiindulópontként tekinthető változás, ami mind külső megjelenésében, mind műszaki tartalmában meghatározta az új konstrukció jellemzőit, a 7000 literes hegesztett polipropilén-kopolimer anyagú víztartály alkalmazása. A tervezés kezdetekor elsődleges szempont volt a súly- és súlypontcsökkentés, valamint a tengelyterhelések lehető legjobb elosztása, melynek egyetlen komoly eredménnyel járható útjaként az előző szériák korrózióálló acél anyagú tartályának lecserélése kínálkozott. Az elért eredmény magáért beszél. Annak ellenére, hogy a műanyag tartály fogadására alkalmas segédváz kb. 80 kilogrammal nehezebb, összességében 800 kg súlycsökkenést értünk el. Emellett kisebb, de nem elhanyagolható jelentőségű a víztartály súlypontjának kb. 60 mm-rel történő lesüllyesztése. Tengelyterhelés Milyen legyen a tengelyek terhelése? A súlycsökkentésen túl a HEROS tervezőgárdája a súlypont eltolását tűzte ki célul a még tartalékkal rendelkező hátsó tengely felé, ezáltal tovább csökkentve az első tengely terhelését. Az alacsonyabb és a jármű hátsó vége felé elnyújtott, hosszabb víztartály ennek eléréséhez is jó választásnak bizonyult. Módosult a málha-és málhatér elrendezés Természetesen az ilyen jellegű átalakítás nem minden téren teszi könnyebbé a felépítmény többi komponensének kedvező kialakítását, ezért a megszokott málha-és málhatér elrendezés módosítása is szükségessé vált. Mivel a teljes járműhossz növelése nem előnyös, a hosszabb tartály miatt a tűzoltó felépítmény méretének csökkentésére volt szükség. Ennek következtében az előző években a szivattyú feletti kihúzható lebillenő tálcán rögzített szívótömlők a tartály elején keresztben kialakított csövekben lettek elhelyezve. A szükségszerű módosításnak köszönhetően kedvezően alakult a málházás, könnyebbé vált a szívótömlők elérése. A málházott felszerelések a rövidebb felépítményben megfelelően, könnyen hozzáférhetően kerültek elhelyezésre, szem előtt tartva az általános tűzoltó stratégia szerint alkalmazott felszerelések használatának elsődlegességét, gyakoriságát. A korábban kiforgatható falon rögzített légzésvédelmi felszerelések és tartalék palackok oldalanként egy-egy kihúzható és lenyitható tartón kaptak helyet, melyek biztosítják a készülékek könnyű felvételét. Designváltás Az előző módosítások elsősorban funkciós változásokat valamint statikai és dinamikai előnyöket eredményeztek, azonban a gépjármű külső megjelenését tekintve, összevetve elődjeivel látható, hogy egy jelentős designváltás is bekövetkezett. Ennek kiindulópontjaként új integrált világítótestekkel szerelt műanyag hátfalak születtek. Az összetett, íves, lekerekített formájú hátfalelemek foglalják magukba a nagyméretű, impozáns külsejű hátsólámpa testeket. A felépítmény kontúrja, a tető két oldalán végigfutó, térvilágító lámpákat magukba foglaló galéria elemek, valamint a víztartály oldalsó burkolata a hátfal oldalsó ívéhez igazodva adja meg a jármű egységes ívelt formáját, a szivattyúteret lezáró hátfalajtó külső borításának íve szintén a hátfal alakjához igazodik. A HEROS „AQUARIUS-X” vízszállító gépjármű küllemét az egyszerű, praktikus, letisztult forma jellemzi, amely esztétikus matricázással, feliratozással válik teljessé. Tűzoltás-technikai rendszer A tűzoltás-technikai rendszer központját a Rosenbauer NH-30 normál és nagynyomású szivattyú képezi, amely a következő nyomóoldali csatlakozásokkal rendelkezik: - 4 db „B” méretű nyomócsonk (a jármű jobb és bal oldalára levezetve 2-2 db),
- 2 db magasnyomású gyorsbeavatkozó csatlakozás,
- üzemközbeni tartálytöltő csatlakozás,
- avartűzoltó csatlakozás,
- rézsűoltó csatlakozás,
- homlokfali nyomócsonk, „B” méretű.
A jármű oldalanként 1-1 db 60 m/Æ 25mm-es (hosszú és átmérőjű) magasnyomású HEROS gyártmányú gyorsbeavatkozóval, rajta AWG magasnyomású – elejtés esetén automatikusan elzáródó – pisztolysugárcsővel, elektromos visszacsévéléssel rendelkezik. A vezetőfülke elején alul 4db, összesen 120 l/perc vízszállítással rendelkező porlasztófejjel felszerelt avartűz-oltó berendezés és a jármű jobb oldalán 150 liter/perc teljesítményű kiegészítő rézsűoltóval van ellátva. A rézsűoltó külön nyitható, vízszintes, valamint függőleges irányba 120 fokban állítható. A baloldalon, alul helyezkedik el egy „B” méretű homlokfali nyomócsonk. Vezérlés - CERBERUS Az „X” széria tűzoltás-technikai elemeit elsődlegesen ezúttal is a HEROS „CERBERUS” PLC vezérlésű rendszer irányítja jónéhány új funkcióval kiegészülve. A vezérlés rendelkezik: - adatgyűjtővel (hibanaplóval),
- diagnosztikai funkcióval,
- automatizált funkcióval,
- hibás kezelésre figyelmeztetéssel, valamint alkalmas
- a járműre épített berendezések (pl. megkülönböztető jelzések, stb.) felügyeletére, vezérlésére.
A vezérlés az adatgyűjtés, hibanaplózás során biztosítja, hogy az üzemelés során fellépő meghibásodásokra vonatkozó adatok egy későbbi szerviz alkalmával elérhetők legyenek. A diagnosztikai funkció gondoskodik a vezérlés üzemképességének ellenőrzéséről, illetve a kezelő tájékoztatásáról. Az automatizált funkció lehetővé teszi, hogy olyan tevékenység, mely alapesetben több művelet végrehajtásával jár, egy művelettel elvégezhető (pl. avaroltó kapcsolása, víztelenítés stb.). A hibás kezelésre figyelmeztetés segítségével a kezelő tájékoztatást kap az általa, a kezelés során elkövetett hibákról, illetve egyes, előfeltételként működő tevékenységek elmulasztásáról. A vezérlő berendezés minden funkciójának vezérlése, illetve valamennyi visszajelző és műszer a fülkében és a szivattyútérben is elhelyezésre kerültek. Az elektronikus vezérlés mellett, a HEROS gyártmányú tűzoltógépjárművekre jellemzően teljes értékű kézi működtetésre is lehetőséget biztosít a kezelőkarokkal felszerelt kézipanel. Meggyőződésem, hogy ezzel a fejlesztéssel egy új szakasz kezdődik a hazai tűzoltó járműgyártásban. Olyan, amelyre a benne résztvevők, és vele dolgozó tűzoltók is méltán lehetnek büszkék. Mélykúti Sándor vezérigazgató BM HEROS Zrt., Budapest Vissza
Ezt a hírt eddig 1541 látogató olvasta. Kapcsolódó képek:
|